søndag 25. september 2022

Blodmåne en ny Harry Hole-krim av Jo Nesbø

De mange som har fulgt serien om Harry Hole gjennom de siste bøkene, vet hvorfor han har ambisjoner om å drikke seg i hjel. Serien som startet for 13 bøker siden, i 1997 med Flaggermusmannen, fortsetter i høst med Blodmåne. I mine øyne er dette en av de beste bøkene til nå, en skikkelig slukebok, som du virkelig kan glede deg til.

Forlaget om handlingen:
Harry har reist til Los Angeles for å drikke seg i hjel etter at livet hans er gått i stykker. Langt på vei har han greid det, men ikke helt. Han har hjulpet den eldre filmskuespilleren Lucille unna et narkotikakartell hun skylder én million dollar. Hun har gitt ham husly, selskap og en skreddersydd dress.

I Oslo er to jenter forsvunnet og drept. Én av de mistenkte er en kjent eiendomsbaron. Katrine Bratt vil kontakte landets fremste spesialist på seriemord, men for sjefene i Politiet er et samarbeid med Harry Hole uaktuelt. Den mistenkte eiendomsbaronen vil derimot hyre ham som privatetterforsker. Harry takker nei, men det er før kartellet tar Lucille som gissel. Løser han saken, skal han få en bonus som dekker Lucilles gjeld.


Hjemme i Norge samler Harry et lag bestående av en kokainselgende barndomsvenn, en korrupt politimann og en kreftsyk psykolog. Kartellet har gitt dem ti dager. Klokka tikker, og det er varslet blodmåne over Oslo.

Vi møter Harry Hole på første side, han er en pengelens fyllik, som sitter og snakker med Lucille og skjønner at det finnes noen som har det verre enn ham. 

Videre fornyer vi bekjentskapet med Katrine Bratt, nå leder for Voldsavsnittet, enke og mor til Gert på 3 år. Med få setninger frisker Jo Nesbø opp hukommelsen til leseren, med hva som skjedde i privatlivet hennes, samtidig som et plausibelt spørsmål stilles, for Gert ligner unektelig veldig på Harry - eller Hallik som Gert kaller ham. 

Hennes kollega heter Sung-min Larsen, adoptert som liten fra Korea og homofil, to karakteristikker som spiller humoren opp noen hakk. Han og Katrine får forsvinningene, og senere drapene på Susanne Andersen og Bertine Bertilsen på bordet, og samarbeider godt, til Harry Hole dukker opp som troll av eske. 

Ingen god Holekrim uten skruppelløse journalister, Terry Våge fra Dagbladet og Mona Daa fra VG kommer raskt på banen. Dagbladet rapporterer lynkjapt fra åstedene, så raskt at en lekkasje fra etterforskningsgruppen må tettes. 

Det er ikke før eiendomsbaronen Markus Røed introduseres til historien, vi møter en skikkelig slimål. Hans kone gir ham alibi, så han er ikke redd for å bli tatt for drapene, men så lenge han er under etterforsking, taper eiendomsfirmaet hans penger. Han hyrer Harry Hole for å begrense tapene, og showet kan begynne.

Blodmåne er en til de grader velskrevet krim, alt henger sammen, ingen scener er overflødig. Her er korte innledninger, eksakt utmålte doser av romantikk, diskusjoner på politikammeret, og ikke minst, bloddryppende scener, som denne:

                    Han så ned på henne. Så hvordan leppene hennes beveget seg. Formet ordene. Jeg er elsket. Så løftet han kniven slik at spissen pekte mot halspulsåren, lente seg fremover og la hele sin tyngde over idet han lot knivbladet gli inn. Den varme spruten av blod mot hans iskalde hud fikk ham til å grøsse av velvære og uhygge.

Før vi har nådd slutten, har vi blitt forsøkt lurt med mulige gjerningsmenn, men det er ikke før helt mot slutten at denne åpenbarer seg. Det er ikke en som blir dradd ut av hatten, men en karakter som har vært med hele tiden. Gjerningsmannen har en stemme gjennom hele boken, men jeg så ikke denne komme, så gled deg, og se om du løser gåten ☺

Jeg var i Oslo forrige helg, vi hadde bestilt bord på Lorry og fikk sitte til venstre for inngangsdøren, som er hedersplassen til forfatteren.





Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 487
Kilde: Reklame/PDF fra forlaget

14 kommentarer:

  1. Är det sant? En ny Harry Hole! Nu blev jag glad 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. JA! og du kan glede deg. Tipper den kommer raskt på svensk, hvis du foretrekker det :)

      Slett
  2. har inte läst något av Nesbø. men jag tror att jag sett någon filmatisering på TV. tacxk för smakebiten!

    SvarSlett
  3. En ny Harry Hole? Så kul! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Jag nog bara läst någon en eller två böcker av författaren.

    SvarSlett
  5. Eg har i utgangspunktet lest Jo Nesbø sidan vgs. Eg vant første boka om Harry Hole i 2002 i ein lesekonkurranse på vgs, men har dessverre dotte av dei seinare åra. Måtte sjekke Goodreads og eg mangler dei siste tre bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du en liten jobb å gjøre vil jeg si, serien har tatt seg opp de siste bøkene, så disse vil du ikke gå glipp av. Jeg tør ikke tenke på når du (og jeg) gikk på vgs, men i 1997 var jeg ferdig for lengst :)

      Slett
  6. Har bare lest Kniv med Harry Hole og den likte jeg veldig godt. Tidligere bøker jeg har prøvd meg på falt ikke helt i smak, men det kan endre seg... Tenker å lese Blodmåne i alle fall:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg som går rundt å tror at "alle" er Nesbø-fan :) Kjekt at du har lyst å lese Blodmåne, tror ikke du blir skuffet, men du vil nok rynke litt på nesen et par steder (just saying...)

      Slett
    2. Nei da, ikke alle.. Men er Blodmåne værre enn Kniv? Kniv synes ikke jeg var noe problem, en fin og veldig god krim. Men noen mener jo at den var mindre blodig enn mange av de andre i serien.

      Slett
    3. Kniv skilte seg vel ut med å ha ingen skikkelig ekle scener, så du må nok stålsette deg litt for Blodmåne. Men, det er verdt det Anita for boken er skikkelig bra skrevet :)

      Slett
    4. Greit å vite, Men var den gjennomgående like ille som den siste Jussi-boka, orker jeg ikke..

      Slett
  7. Jeg har lest noen av hans bøker, men vanligvis gir jeg fort opp. Kongeriket var i min gate, den likte jeg.

    SvarSlett