torsdag 3. februar 2022

Skyggeliljen av Johanna Mo

I fjor på denne tiden leste jeg Nattsangeren, som var den første boken i Öland-serien. Jeg likte den godt, og gledet meg over at neste bok har kommet ut. Det er langt fra noen storbykrim dette her, men realistisk politikrim hvor vi kommer tett på karakterene.

Forlaget om handlingen:
Jenny kommer hjem til Öland og oppdager at huset er tomt. Har ektemannen Thomas og deres 14 måneder gamle sønn Hugo forsvunnet frivillig eller ikke? Hanna Duncker og Kalmarpolitiet kastes inn i en etterforskning som avdekker mange hemmeligheter. En voksen datter er ikke det eneste Thomas har skjult for kona. Da Thomas blir funnet død stiller hele øya opp for å finne lille Hugo, før det er for sent.

Hanna strever samtidig med ubesvarte spørsmål fra fortiden. Hva skjedde egentlig for 16 år siden, da faren ble dømt for drap? Noen gjør alt for at hun ikke skal finne sannheten.

Skyggeliljen er andre del i Öland-serien, en serie om å leve i skyggen av forbrytelser og om de ubrytelige båndene til hjemstedet.


Skyggeliljen er skrevet over samme lest som Nattsangeren som kom ut i fjor. Jevnlige korte kapitler merket med Den siste dagen, skildrer offerets siste dag bit for bit. Hanna og kollegaen Erik har travle dager med å leite etter Thomas og Hugo, og det blir ikke mindre travelt når Thomas blir funnet drept.

Plottet er innfløkt, her er mange som lyger, flere som sliter psykisk, vi møter forvirrede mennesker med demens, og stor ensomhet. Mange baller kastes opp i luften, før en etter en sparkes ut av historien.

Hanna flyttet fra Stockholm til Öland i forrige bok. Nå har hun funnet seg til rette, men er fremdeles datteren til morderen. Det er en tung bør å bære med seg, men hun får tillatelse til å grave litt i den gamle mordsaken. Så langt kommer vi ikke i denne boken, så jeg krysser fingre for at vi får vite mer i neste bok.

I likhet med forrige bok er det mye dialog her, de ser på detaljene fra alle vinkler, repeterer og prøver å pusle sammen. At mye de først har funnet ut er blindspor, gjør at det de trodde var veien å gå, ikke var det. De små spenningstoppene kommer av oppførselen til enkelte av karakterene, Hannas bror, mannen som flørter med Hanna, og flere andre. 

Johanna Mo har igjen gitt oss en velskrevet krim, med sterke karakterer og flotte beskrivelser av livet på landet. Naturskildringer er det ikke så mange av i denne boken, og alvaret hører vi ikke om. Plottet holdes tett til brystet, og hvem morderen er får vi ikke vite før helt mot slutten.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 409
Kilde: PDF fra forlaget

12 kommentarer:

  1. Denne har jeg også lest. Jeg likte og boka.

    SvarSlett
  2. Har ikke lest denne, men den første. Vurderer å lese denne etterhvert. Likte første boka såpass at jeg ønsker å følge serien et stykke i alle fall.. Har ikke fått den, så jeg leser heller de andre som er på vent her først.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den første var også fin, denne er helt i samme gate. Jeg har brukt Ugla hos forlaget, hvor vi kan laste ned PDF selv, da er bøkene lett tilgjengelig.

      Slett
    2. Ugla er sikkert fin, men jeg har mistet passordet og tilgang. Har bedt om nytt, men det ble noe tull, sa fra til Stine, vet ikke om det er ordnet..
      Men uansett tror jeg dette blir for lang bok å lese på iPaden, for meg.

      Slett
    3. Eller det er vel noe annet istedet for Ugla nå..

      Slett
    4. Ja stemmer, det heter noe annet nå. For meg funker det å lese på iPad, så dette er et godt supplement :)

      Slett
  3. Denne kommer jeg ikke til å lese, men hadde det ikke vært for at jeg er krimlei ville jeg latt meg friste av din fine omtale :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord Augusta. Jeg er egentlig litt krimlei jeg også, eller kosekrimlei mener jeg. Håper Anne Holt blir litt skarpere underveis, ellers gjør jeg alvor av å ta en krimpause :)

      Slett
    2. Mulig Johan Høst si bok kan få opp krim følelseen din igjen? Meget bra bok. Men sunt med krim pauser og innimellom 😃

      Slett
  4. Jeg har også lest denne. Jeg elsker jo Øland. Ferierer som regel midt/nord på øya. Ikke så godt kjent sør for Ferjestaden hvor handlingen er utspilte seg. Men morsomt å lese om steder man selv kjenner til. Kalmar er jeg også godt kjent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy, ekstra kjekt å lese fra steder som en har besøkt mange ganger :)

      Slett