søndag 27. februar 2022

Femtiseks av Eva Kitty Bumbulucz

Hvorfor lærer vi ikke av historien? det er spørsmålet den norske forfatteren Eva Kitty Bumbulucz stiller, i denne romanen. Hun er datter av ungarske foreldre, som flyktet til Norge og bosatte seg her, Femtiseks er hennes debutroman.

Forlaget om handlingen:
Femtiseks er et mellommenneskelig drama om revolusjon, kjærlighet og håp – basert på en sann historie fra Ungarn anno 1956.

Unge og forelskede fantaserer forlovede Eva og Laci om en fremtid sammen. Men i etterdønningene av den korte og brutale revolusjonen, der Sovjet-makten har knust ungarernes drøm om frihet, tar deres liv en brå vending. Laci frykter for sitt liv når klappjakten på opposisjonelle begynner og lyndomstolene mates av ivrige angivere. Han ser ingen annen utvei enn å flykte, og av kjærlighet til sin forlovede blir 17-årige Eva med ham på flukten fra hjemlandet.

Den dramatiske flukten utsetter paret for harde prøvelser, og angst og usikkerhet for fremtiden tester lojaliteten deres til hverandre.

Da jeg satt meg ned for å lese denne romanen, var den russiske invasjonen av et naboland et faktum. Femtiseks handler også om disse russerne, den gang Sovjetunionen, som siden andre verdenskrigs slutt, okkuperte Ungarn.

Merk deg datoen 23 oktober 1956, da ble det løsnet skudd i Budapest, og en fredelig demonstrasjon ble begynnelsen på en revolusjon. Det er akkurat her vi befinner oss i denne romanen, en urolig tid for det hardt prøvede landet, som nå var befolket av russere, ungarere, kommunister og ikke kommunister. Unge gutter ble satt i håpløse situasjoner, hvor rollen deres tvang dem til å skyte på sine egne. Mennesker forsvant, mange ble arrestert uten noen fornuftig grunn og utstrakt angiveri gjorde de mellommenneskelige forholdene problematiske.

Historien fortelles kronologisk, og persongalleriet vi blir kjent med, er alle i kontakt med Eva og Laci før eller siden. Det er til tider en skrekkelig historie dette her, fortalt på en så overbevisende måte, at jeg flere ganger måtte ta "snakkepauser" med min mann, for å riste uhyggen av meg. En smakebit fra deres flukt over grensen:

                De sto bokstavelig talt frosset til bakken. Ingen turte å røre en muskel. Hundeglammet paralyserte hele kroppen. En ny lyd, så et stort lysbluss, som en nyttårsrakett. 
    - Ned, ned nå!
    Laci rev Eva over ende som en villmann. Hun rakk ikke å reagere før ansiktet lå boret ned i det kalde hvite. Det var kvelende. Laci presset hånden sin hardt mot nakken hennes. Han skjønte ikke hvor hardt, før hun var nesten livløs under håndflaten hans. Laci for sammen av skrekk da det gikk opp for ham hva han var i ferd med å gjøre.
    -
 Eva? Eva, unnskyld! Å herre gud, er jeg blitt gal?

Uten å gå i detalj kan jeg nevne den iskalde flukten paret foretar seg, forholdene på mottaket de kommer til, den innbilte eller faktiske trusselen fra mennesker de møter og ikke minst hvordan de blir tatt imot der de havner til sist. Ikke alt er like forferdelig, i små doser opplever vi parets kjærlighet til hverandre, og mennesker rundt dem som faktisk vil dem vel.

Alt dette er det veldig interessant å lese om, fortellingen rommer spenning og godt oppbygde karakterer, som gjorde boken vanskelig å legge fra seg. 

Liker du å lese om historiske hendelser og forhold, som vi heldigvis har lagt bak oss, så er dette virkelig en roman du bør sette på leseplanen. Romanen er aktuell, siden den minner oss på nåtidige politiske strømninger, vi ikke har lyst å ha tilbake.

At forfatteren Eva Kitty Bumbulucz har fått sine foreldres historie inn med morsmelken, kan en nesten forstå når en leser romanen. Jeg anbefaler den gjerne videre ☺

Forlag: Prego Mobile
Utgitt: 2019
Sider: 311
Kilde: Leseeksemplar


20 kommentarer:

  1. Skrämmande aktuell bok, verkar intressant!

    SvarSlett
    Svar
    1. Plutselig ble den veldig aktuell ja :)

      Slett
  2. Takk for et aktuelt og fint tips Tine. Det er skremmende det vi opplever nå, og tenk hvordan mange som har lidd under russisk styre, ikke bare i Ungarn men så mange steder. Jeg leste jo boka om Georgia I januar, «Det åttende livet» de hadde det heller ikke grei. Jeg husker jeg var på interrail i Ungarn i 74 (eller var det 73) da var det enda russiske militær over alt i gatene, skremmende opplevelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker 70-tallet var en spennende tid å ferdes der ja. Jeg har vært i Ungarn, men på 2000-tallet, så ikke så mye til historiens skyggeside da :)
      Det er godt å lese sånne historier, og skremmende når de så tydelig speiles mot hva som foregår i dag

      Slett
  3. Ja jösses, tror inte jag skulle kunna läsa den nu

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det føltes litt heftig, men den er fin også, så det går helt greit :)

      Slett
  4. Det finns anledning till att vi och andra folk alltid har fruktat "ryssen". Takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. De virker ikke riktig kloke. I noen av de historiske romanene jeg har lest, får vi et annet inntrykk av russerne. Det er de som fryktet tyskerne mot slutten av 2. verdenskrig, og måtte skjules av nordmenn, for å overleve til krigens slutt.
      Ellers, nei takk!

      Slett
  5. Nej man verkar inte lära sig. Tråkigt nog. Tack för smakbiten

    SvarSlett
  6. Skrämmande aktuell bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  7. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  8. historien upprepar sig alltid. konstigt nog. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Denne har jeg liggende, bra at du likte den. Jeg tenkte også på parallellen til dagens Russland og Ukraina.
    Har også vært i Ungarn- Budapest, i den jødiske synagogen, museet og jødekvartalet btw.
    God søndag Tine:)
    Her er det covid , så det er bare å dra seg på sofaen med bok i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Budapest er en fin by, jeg har vært der, men det gjorde et mye sterkere inntrykk å kjøre gjennom Ungarn. Det er noe med disse storbyene som gir et likt preg.
      Gled deg til boken, kanskje en fin roman å trøste seg med mens du rister av deg koronaen :) God bedring Anita! (jeg venter fremdeles på å få den)

      Slett
    2. Ja, det er den. Jeg var også utenfor, på landet, i fjellene på en tur med ungarske sjamaner. Mye god og rimelig mat i Budapest:)
      Er boka så positiv? Synes du skrev noe om skrekkelig, uhygge etc..Har vel nok av det i nyhetene om dagen, må begrense inntaket, merker jeg. Får angst av dette..
      Takk, er helt utslått i dag ja.
      Leser ferdig Aarøs bok nå, og så blir en krim/thriller igjen. Må ha noe lett og fengende..

      Slett
    3. Femtiseks er skremmende og spennende, men også en bok å kose seg med, siden forholdet til hovedpersonene, og mellom noen av vennene deres er skildret som en motvekt til dette.
      Jeg ser kun 15 minutter nyheter om dagen, og kjenner at jeg ikke klarer mer nå heller, selv om det er skumle ting som skjer i Ukraina, at mange får angst av det, tviler jeg ikke på.

      Slett
    4. Ok. Men tror den må komme senere..
      Ser nok mer nyheter enn deg, er litt nyhetsjunkie, leser aviser og ser nyheter på TV. Sikkert 1,5-2 timer pr dag, men noen ganger sitter jeg på dataen, som nå, mens nyhetene går og så stopper jeg hvis det er noe jeg må få med meg. Men innimellom må jeg minimere noe. Nå er det klimakrisen det handler om på DAX18, og det leste jeg om før i dag, ny alarmerende rapport. Så det går vel til helvete uansett snart. Synes det er nok med korona i to år, nå krigen i Uk og klimakrisen attåt, hvor deler av verden vil lide skikkelig om noen år, og det vil påvirke oss også, ift matvarer, landbruket, flyktningstrømmer.. Liker heller ikke at Norge skal sende våpen til UK. Jaja. Måtte bare få det ut, dele med noen. Skal lage meg mat no.:)

      Slett
  10. Funderat mycket på varför historien upprepar sig, borde ju gå att lära sig någon gång av den…Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  11. Tråkigt nog upprepar historien sig, om och om igen! Tack för smakbit

    SvarSlett
  12. Trist at denne historien er blitt mer aktuell, men fint å lese en roman som bygger på skjebner som er så dessverre blitt dagsaktuelle igjen. Boken er jo basert på en sann historie.

    SvarSlett