torsdag 22. oktober 2020

Natalia Z av Chantal Garand

Forfatteren med det franskklingende navnet kommer fra Canada, men er gift med en nordmann, og har nå bodd lenge i Norge. Etter en spennende start på livet, som innbefatter arbeid i indianersamfunn, teltliv i en flyktningleir i Tanzania ett år, og opphold i Sør-Afrika, har hun nå arbeidet i 15 år med integrering av flyktninger i Norge. 

Forlaget om handlingen:
Midt i jubelen i Oslo 7. juni 1945 får Natalia en liten gutt som hun gir fra seg ved fødselen. Da sønnen Torbjørn får tak i adopsjonspapirene sine, har det gått over seksti år. Han får vite at morens skjebne er tett knyttet til avgjørende hendelser under andre verdenskrig. Han bestemmer seg for å forsøke å finne henne. Men Natalia er lite tilbøyelig til å lette på sløret om fortiden, og den uventede forsoningen bidrar til å rippe opp i dype sår. Hva kan mor og sønn forvente av hverandre når begges liv er merket av usedvanlige hendelser, når Torbjørns trang til å få vite møter Natalies ønske om evig glemsel?

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2018/på norsk 2020
Sider: 256
Kilde: Leseeksemplar

Tematikken i denne romanen dreier seg om å søke sin identitet og opprinnelse, spørsmål Garand helt sikkert har fått kjenne på i sitt arbeid som sosionom i flere land. Refleksjonene romankarakterene hennes gjør seg, viser at forfatteren har gjort skarpe observasjoner underveis i sitt yrkesliv.

Natalia Z er en medrivende og til tider hjerteskjærende roman, om en mor og en sønn som fortvilet snakker forbi hverandre. Vi lærer Natalia å kjenne i flere omganger, først når hun i fangenskap føder den lille gutten, før vi møter henne som en gammel dame. I løpet av romanen hører vi om hvordan hun som er polsk, under krigen havnet i Norge, og hvordan hun etter krigen kom seg til Canada.

Torbjørn er en gift 63 år gammel mann med to barn. Han har vokst opp hos adoptivforeldre, og først i voksen alder fått kontaktinformasjon til sin biologiske mor. Via en venn får han kontakt med Jeanne som skal reise til Canada, og han avtaler med henne at hun skal kontakte Natalia og på en forsiktig måte rydde vei for at han kan få komme å besøke henne.

Men, det er ikke så lett for Natalia, hva har han tenkt om henne hele livet? hva forventer han? Hun vet ikke hvordan hun skal forklare 63 års fravær og likegyldighet og frykter at han er krenket og skuffet. I tillegg har hun en stor hemmelighet hun vil ta med seg i graven. 

Jeg nikoste meg med denne romanen, som gir et innblikk i forholdet Tyskland hadde til Russland og den delen av Polen som hun kommer fra. Historien levendegjør ting som skjedde i Norge under krigen, spesielt knyttet til Mysen fangeleir

Torbjørns fortvilelse over morens oppførsel er overveldende, også for leseren, for denne romanen er skrevet med innlevelse som førte til stort engasjement hos meg. 

11 kommentarer:

  1. Takk for et flott boktips, denne skal jeg lese Tine.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt at omtalen fristet, gleder meg til å se hva du synes. Nyt fredagen!

      Slett
  2. Enig med Kleppanrova, denne må jeg lese! Vakker dag, frister mer med tur enn bok akkurat nå.God dag til deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige dere som har turvær fremdeles, her i Bergen forsvant den flotte høsten for noen dager siden.

      Slett
  3. Bøker du nikoser deg med er alltid fristende.
    Så jeg har bestilt den på biblioteket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har kastet deg rundt og bestilt boken :)

      Slett
  4. Så bra du likte denne. Har og fått denne fra forfatteren og den ligger på vent og rykker stadig frem i køen. Tror jeg må ha lånestopp på Bob, skjegg får lest de jeg har liggende her gitt. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bok og skjegg gikk nok for fort det der😂 Har kjøpt meg padde sjø Tine:)
      Det skulle stå bib, så jeg får lest....

      Slett
    2. Det er lett for å gå fort i svingene når en tar en bokbloggrunde, jeg blir alltid glad for besøkene dine, trykkleifer eller ei. Slitan med padde da, det gjør det mye lettere å få lest uten å ty til leseeks :)

      Slett
  5. Tusen takk for fine ord. Jeg ble veldig glad. Fin start på dagen 😀

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du tar deg tid til en hilsen, gleder meg over å ha startet dagen din på en fin måte :)

      Slett