tirsdag 9. juni 2020

Ødemark av Stina Jackson

Stina Jackson debuterte som forfatter med kriminalromanen Sølvveien i 2019. Denne mottok hun den gjeve prisen Glassnøkelen som erklærte at hun hadde skrevet nordens beste krim det året. Jeg likte også denne boken godt, og var ikke i tvil om at Ødemark skulle leses. Jeg var veldig fornøyd med at Reidun Berntsen leste for meg i fjor, og valgte derfor lydbokversjonen også til årets Jackson lesing.

Forlaget om handlingen:
Liv har drømt om å forlate bygda Ødemark i hele sitt liv. Men hun bor fortsatt i det slitte huset med sin gamle far, Vidar, og tenåringssønnen Simon. Liv arbeider på stedets eneste bensinstasjon og føler blikkene fra naboer og alle kundene som er innom. Alle lurer på hvorfor hun har blitt hjemme hos sin far, som det ryktes er en veldig rik mann fra penger han har tjent på kjøp og salg av skog. Han bruker ikke penger på noe som helst, minst av alt på familien sin, som han holder i et jerngrep.

Enkelte tenker at han kan være et lett bytte, og det går rykter om at han har gjemt hele formuen hjemme i huset. Så skjer et drap.

I denne historien veksler vi mellom to familier. Den ene er Liv, sønnen Simon og hennes var Vidar, mens i den andre møter vi brødrene Liam og Gabriel. Liam har en datter på seks år, som han vil gjøre alt for å beholde, så han har begynt å legge dop og ran bak seg. Gabriel derimot durer på som de har gjort i noen år, men både dyrking og salg av narkotika.

Karakterskildringene i denne krimmen er uvanlig gode, og det samme kan sies om miljøet som beskrives. Vi befinner oss på landet, hvor det er lagt mellom folk og bygdedyret er aktiv som aldri før. Liv har alltid drømt seg vekk herfra men da hun ble gravid med Simon, kokte planene liksom ut i kålen.

Handlingen er lineær og fortalt på en ryddig måte, Jackson bruker et greit språk og har både humor og en god dose spenning i historien sin. Som sagt, Reidun Berntsen leser helt perfekt, så her er det bare til å lene seg tilbake i solstolen, og la hun lese for deg ☺


Utgitt: 2020
Spilletid: 9:57:41
Kilde: Lytteeksemplar

13 kommentarer:

  1. Denne har jeg spurt om, men om den kommer i posten, får tiden vise. Ønsker i alle fall å lese den:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk svar fra Gyldendal at de ikke sender ut leseeks til bokbloggere mer, så dem og de to andre store som krever merking, ber jeg ikke om fra lengre. Det er bare til å bestille fra biblioteket :)

      Slett
    2. Ok? Jeg har kke fått svar, jeg. Har flere reservasjoner på nye bøker fra bib, men det er jo måneders ventetid på papirbøker, og e-bøker på mobil greier jeg ikke leser mer..
      De som krever merking ber jeg ikke om fra heller.

      Slett
    3. "Bare" fem mnd ventetid på denne, så da får jeg stå i kø. Hvis den ikke tilfeldigvis står på hurtiglån når jeg er innom neste gang, da. Det hender jo i blant.

      Slett
    4. Du får ønske deg en padde, den er grei å lese på (inne) og biblioteket glimter til innimellom med korte/ingen ventetid. Dumt når de ikke svarer, ble litt forundret over svaret jeg fikk, men når jeg tenker meg om har jeg bedt om bøker for lenge siden (husker ikke forlag) som jeg ikke har sett snurten av. Vel, vel... hvis de ikke har nytte av oss lenger, så blir det jo sånn :)

      Slett
    5. Ja, det var et godt tips. Har sett på , men de er dyre- men jeg kan ønske meg gavekort i bursdagsgave. På Bookbites er det kort elller ingen ventetid på det jeg har lånt.
      Ikke alltid jeg får svar på sånne forespørsler generelt, tror en del blir glemt/oversett pga mye eposter generelt- men jeg tror jeg sendte to mailer om bøker til dette forlaget i det siste, så da er det litt rart at jeg ikke får svar eller fraværsmelding.
      Det er sikkert for dyrt å sende ut bøker, kontra gevinsten , kan jeg tenke meg, noe må de spare på i vanskelige tider. Greit det, men det hadde vær kjekt å få personlig beskjed om det.

      Slett
    6. Fikk lånt boka på hurtiglån og er nå ferdig. En utrolig sterk bok, jeg tenkte ikke krim før langt uti boka, og så er vel miljøet og karakterene sterkekest i seg selv,sterkere enn krimplottet som sådan, eller kanskje det er samspillet.. Jackson kan virkelig skrive.

      Slett
    7. Så kjekt at du hadde klaff med biblioteket, og ikke minst at du likte boken så godt. Det er forfriskende med bøker som ikke naturlig plasseres i en sjanger :)

      Slett
  2. Denne høres bra ut. Jeg bruker biblioteket konsekvent nå. Tar nesten ikke imot leseeksemplar lenger. Er spent på om nytt bibliotek fungerer like bra som der jeg er nå. Kjempegod service på Smøla. (Flytter mandag).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også blitt mye flinkere å bruke biblioteket, mye takket være dine tips om bøker som er tilgjengelig på eBokBib. Kjenner stressnivået har sunket også, siden jeg alltid leser/skriver om de bøkene jeg har bedt om, overfor biblioteket har jeg ingen forpliktelser :)
      Gled deg til Ødemark, og nyt den siste helgen på vakre Smøla :)

      Slett
  3. Noterer meg Ødemark, for eg óg likte Sølvveien godt.
    Det er ei god stund sidan eg slutta å ta imot/ be om lese- og lytteeksemplar. Eg føler meg friare på den måten, kan lesa dei bøkene eg vil når eg vil - og dessutan kan ingen "ta meg" på integritet/objektivitet.
    Ei viss ventetid på biblioteket/Bookbites/eBokBib må aksepterast; det er bra at folk faktisk brukar desse tenestene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kan du glede deg til :) Helt enig med deg, det føles befriende. Jeg er nesten blitt avvendt, men har noen jeg fremdeles samarbeider med. Jeg skriver alltid rett fra hjertet, så integritet/objektivitetsproblematikken, får andre ta seg av.

      Slett
  4. Jeg likte også denne! Faktisk mye bedre enn den forrige. Faktisk. Hørte lydboka på svensk. Hilse hun som har glemt hvordan man oppførere seg på internett. Tror komboen sommer og coronafrykt har smeltet hjernen min.

    SvarSlett