søndag 17. september 2017

Av lys er du kommet av Britt Karin Larsen

Britt Karin Larsen er en populær forfatter med mange utgivelser bak seg. Selv har jeg bare lest et par bøker, og Det vokser et tre i Mostamagg er vel den jeg har likt best.
Det begynner å bli en stund siden den kom ut (2009), så det var kjekt å endelig sette seg ned med en bok av henne igjen.

Forlagets presentasjon:
Dette er en sterk roman om hvordan savn kan åpne for andre muligheter, andre eventyr.
Vi møter en jente som bor hos fosterforeldre. Hun vet ikke hvorfor moren ikke ville ha henne.
I voksen alder begynner hun å lete for å få svar på spørsmålene, både for å forstå sitt eget utenforskap og for å gi sin datter en begynnelse. Kanskje man ikke bør finne frem til alt? Blir man fattigere uten lengselen?

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2017
Sider: 185
Kilde: Leseeksemplar

Se det coveret da, er det ikke helt fantastisk?


Hovedpersonen er Anni på 71 år. Gjennom handlingen blir vi tatt med tilbake i hennes liv, og får oppleve grunnene til at hun er rotløs og har problemer med å forholde seg til andre mennesker.

I nåtid hører vi om hennes leting etter sitt opphav, noe som befester seg i å ringe et utvalg av navn hun har blitt tipset om. Hun har en voksen datter, og samtaler med henne og tanker om henne, gir oss følelsen av at de har et tilnærmet "normalt" familieforhold. Anni selv lar seg allikevel styre av sine følelser og litt skakkjørte tanker, men de fører frem.

Tidlig i romanen forteller hun om en ungdom som hengte seg, og på den måten skapte seg et liv, gjennom å avslutte det. Ute av contekst høres det kanskje rart ut, men da jeg leste dette, stoppet jeg opp og sukket fornøyd.

Observasjonene til Britt Karin Larsen er sylskarpe og temmelig intense, og selv om situasjonene Anni befinner seg i er ukjente for meg personlig, er her mye å kjenne seg igjen i. Denne uroen, eller forventningen, som skildres her for eksempel:

Den roen jeg følte jeg hadde hatt for et øyeblikk siden var borte nå, der vi gikk i møte med hverandre fra hver vår side av gjerdet, men uroen nå ville jeg ikke vært foruten, det var den uroen som kommer når man kjenner at alt er mulig.

Anni har, sammen med Bror vokst opp som adoptivbarn, men de levde ikke som etterlengtede og elskede barn, hos et barnløst par. Disse to fikk stadig vite at de ikke var ekte, de fikk stadig høre at adoptivforeldrene hadde dem for pengenes skyld, og at de kom fra et folk det ikke ble snakket om.

Med tanke på utfordringen med radikalisering av ungdom i dag, festet denne scenen seg i meg som en sannhet vi burde ta til etterretning:

  - Ja, for det var Akka som ga meg juling. Slik var det jo før, at når mennene ikke hadde tid eller trakk seg unna, var det kona som måtte gjøre det.
  - Måtte?
  - Ja, det sto jo i Bibelen. De fleste fulgte den hellige boka, bare, slik islamistene gjør i dag. Noen bør få vekk hengivenheten i verden, og opprette skoler i tvil, jo mer tvil, jo bedre!

Hun stiller også spørsmål ved den betingelsesløse kjærligheten, det hun kaller "overforståelse". Når hun snakker om å forstå folk ihjel, uten å kreve noe av dem, stille dem til ansvar eller gi dem plikter, da forsvinner tankene mine avgårde til erfaringer fra hverdagen.

Av lys er du kommet er en velskrevet roman, eksemplene jeg har kommet med er godt flettet inn i handlingen, og ingenting føles som hevet pekefinger eller moral av noe slag. Språket er vakkert og handlingen flyter lett.
Mot slutten løses også mysteriet med den "forsvunne" bakgrunnen til Anni, noe som gir en flott avslutning og konklusjon, på det jeg har lest. Boken anbefales på det varmeste!

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg hadde ikke sett omtalen din, men ser nå at du la den ut da jeg hadde pause og var på Island. Flott omtale, ser vi er enige om boken. Fint å lese din "til ettertanke" for selv tenkte jeg, at det ikke er sånn lenger, da jeg leste denne boken.

      Slett
  2. Et aldeles fantastisk cover! Det var det første som slo meg. Ikke en bok jeg umiddelbart kommer til å lese, nå er det lyst-lettbeint lesing framover mot nyttår. Så får jeg heller blir mer strukturert for neste år. I år har jeg hatt en skikkelig all time low, så det kan kun bli bedre! Fikk skikkelig inspirasjon på bokbloggertreffet nå i helgen, det er bra! Høstlanseringer i Stavanger står for tur med 5-6 forlag, og Kapittel-festivalen starter i morgen. Så nå blir det forhåpentligvis en skikkelig boost. Leser blogger, kommenterer lite. Så her er det skjerpings på flere områder... :) Ha ei fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du tar turen innom meg når du er i det labre hjørnet. Kjekt at bokbloggtreffet var vellykket :) Høstlanseringer er gøy, jeg har vært på to og har 2-3 til som jeg skal delta på. Håper du får leseenergi fremover, eller fyller dagene med annet gøy :)

      Slett
  3. Den romanen har jeg ikke fått med meg, enda jeg må si meg enig med Marianne, den har et innbydende cover - takk for omtalen, da har jeg i hvert fall et lite innblikk i den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Coveret har noe forheksende over seg, et av de beste i år :) Spent på om du leser boken, tror du vil like den.

      Slett
  4. Eg hugsa nesten ikkje kva eg syntes og skreiv om boka - så mange takk for link til blogginnlegget mitt.
    Boka er veldig fin og Larsen har slik ei inderleg og unik formidlingsevne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er vel en sånn bok som nytes der og da, men selve handlingen forblir ikke fremst i hjernebarken :)

      Slett