fredag 23. oktober 2015

Bouvetøya 2052 - en klimathriller fra fremtiden av Lars Mæhle

Lars Mæhle skriver både for voksne og ungdom. Jeg liker godt ungdomsbøkene hans, selv om kroppen min er godt inne i sin andre ungdom. Bouvetøya 2052 hørtes litt "sær" ut, men overrasket med å fenge meg enormt.

Forlagets presentasjon:
Året er 2052. Startskotet går for tidenes heftigaste nett-reality, ein klimakonkurranse på isolerte Bouvetøya i Sørishavet. 

Ein ungdom frå kvar verdsdel, kvar med sine unike eigenskapar, skal knive om enorme pengesummar. Dei skal vere offline i tre dagar, mens resten av verda kan følgje dei gjennom liveoverføringar. 
Men er Bouvetøya 2052 verkeleg ein sjanse til å endre planetens framtid? Mot sin vilje blir den norske aktivisten Roland vikla inn i eit spel på liv og død.

Er du klar for noen kraftige sleivspark til norske myndigheter når det gjelder klimapolitikk? Da må du få med deg denne!


I forlagets omtale står det at ungdommene skal være offline. Det betyr mye mer enn hva vi tenker som offline, for i 2052 har vi blitt enda mer internettifisert enn det vi er nå. De får utdelt et sanntidsur, noe de knapt vet hva er, og må greie seg med det, når de er på en liten øy 160 mil fra nærmeste fastland.


- Stilig hologram, bror. 
Julian lyste opp. 
- Ikkje sant? Siste versjon av Holo-Adobe.
Han la brått stemma i eit mørkare toneleie, slik som i reklamen for sisteversjonen:
- Meir verkeleg enn røynda sjølv
Roland smilte.
- Har du dei andre deltakarane på holo?
Fingrane til veslebroren flaug igjen over handflata. Og dei andre deltakarane til Bouvetøya 2052 steig ut frå projektoren og fram i rommet, krystallklare - og i kampmodus:

Det er fem deltagere i klimakonkurransen som skal vare i kun 3 dager. Bouvetøya er den mest avsidesliggende biten land i hele verden, og befinner seg i Sørishavet.
Vi blir først kjent med Roland, han kaller seg klimavokter og har blitt plukket ut som deltager fra Norge. Samtidig blir vi introdusert for mannskapet på isbryteren Hanse Explorer som er en del av opplegget. Sven er en sjøsyk svenske og Armin er en skalla pygmè som er nettprogramerer mens Grol er kapteinen. Når de skal passere Larsbua ser de at lyset er på der inne. Grol er sikker på at han slukket det da de var i land, så de trosser stormen og setter snuten mot øya, noe som får fatale følger.

Det er ikke bare karakterene som er grundig utarbeidet, både hovedoppgavene, deloppgavene og tvekampene som ungdommene skal gjennom er godt gjennomtenkt, og bidrar til å gjøre romanen tankevekkende. Vi er innom energibruk i forbindelse med byggebransjen, konflikten fornybar energi vs ikke-fornybar energi, og CO2-utslipp i forbindelse med transport.

CO2-regimet Norge blir skikkelig satt på plass når det gjelder vår rolle innen fossil energi, og i tilbakeblikk snakker de om Jens Stoltenbergs medvirkning til å ødelegge helsen til kloden vår, med sin politikk.

Selv i dette fremtidsscenarioet føles handlingen realistisk. Noen kommentarer om "før i tiden" plasserer dagens nordmenn i historien, som beskriver en verden hvor all isen på nordpolen har smeltet, og antallet klimaflyktninger i landet byr på store utfordringer.
Romanen er intens fra første til siste side, og byr på overraskende vendinger hele tiden. Språket er lett, og de korte kapitlene som gjerne avsluttes med en cliffhanger, gjør at dette blir en slukebok uten like.

Tenker du at en fremtidsroman som handler om ungdommer i et realityshow, høres sært ut, så lover jeg deg en fin leseopplevelse om du vil gi boken en sjanse, jeg anbefaler den for ungdom i alle aldre! (Også dere som normalt ikke leser nynorsk, Lars Mæhle sitt språk er lettfordøyelig, også for oss bergensere)

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2015
Sider: 318
Kilde: Leseeksemplar

8 kommentarer:

  1. Så gøy at du likte denne så godt, da klatrer den litt lenger frem i lesebunken min.:) Har den blant mange andre vente bøker i hylla.. Ønsker deg en flott helg Tine..:) Pst - ser du leser Øde, den skal jeg også lese før året er omme. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg elsker det når jeg leser litt utenfor komfortsonen min, også blir det en innertier :) Begynte på Øde i kveld, litt spesiell det merker jeg allerede etter få sider, men jeg kjører på :)

      Slett
    2. Spent på hva du synes om Øde.. Vet en bloggers mening , og lest et par gode avisanmeldelser, så langt.. Men beste er det vel å lese selv, men siden jeg ikke har boka enda, så tar det vel noen uker til jeg får lest den.

      Slett
  2. Jeg har ikke lest noe av Mæhle av en eller annen grunn. Rart i grunnen.. God helg til deg! Jeg springer litt mellom TV, PC og kjøkken akkurat nå. Prøver å finne på noe til kveldskos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er jo glad i nynorsk, så du burde prøvd deg på ham. Jeg har lest flere bøker av ham og blir aldri skuffet. Håper dere havnet på noe godt til kvelds. Vi kunne ikke bestemme oss så det ble både nachos og guakamole og ost og kjeks - ruller i seng nå :)

      Slett
  3. Jeg er vel litt mer enn gjennomsnittet interessert i reality (må jeg innrømme), så for meg høres dette egentlig ikke så sært ut. Men derimot som en utrolig spennende bok jeg bare må få med meg! Tusen takk for tipset :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Realitydelen av boken blir ikke helt sånn som de på tv, men artig at han brukte dette konseptet, og fikk det til å funke. Jeg likte best miljøspørsmålene og sleivsparkene til norsk miljøpolitikk :)

      Slett
  4. Takk for tipset! Denn blir nok prioritert foran Engers krimserie ;o)

    SvarSlett