søndag 22. april 2012

Bountykake - sunn eller usunn, det velger du selv

Deilig Bountykake for anledningen lavkarbo
I påsken fikk vi en vidunderlig kake av svigermor, og jeg var heldig å fikk oppskriften med meg tilbake til Bergen. Oppskriften har kun 4 ingredienser, og siden jeg anser 3 av dem for å være sunne, så sto jeg igjen med sukkeret.
For første gang har jeg altså forsøkt å gjøre om på en oppskrift for å gjøre den lavkarbo.
Hvis du er av de som ikke reagerer på sukrin, er det bare til å kjøre på med den varianten. Kaken ble veldig god også med sukkeret byttet ut med sukrin, men jeg reagerer på sukrinsmaken, så neste gang blir det sukker for min del.
Sånn lager du Bountykake (Den smaker faktisk Bounty)
4 eggehviter
3 dl sukker (eller 2 dl sukrinmelis)
3 dl kokosmasse
1/2 plate mørk kokesjokolade
Pynt: Pisket krem og bringebær eller blåbær
Stivpisk eggehvitene og pisk i sukkeret. Fold inn raspet sjokolade og kokos.
Ha i en 24" rund springform og stek på 150 grader i 1 time.

Med eggeplommene som ble til overs laget jeg is med denne oppskriften som utgangspunkt. Jeg spicet det hele opp litt med hakkede hasselnøtter og litt karamell sundae syrup. Dette får bli morgendagens overraskelse til gutta boyz.

3 kommentarer:

  1. Både så og hørtes digg ut! Jeg har laget bountykake selv noen ganger, bare anneledes. kjempegodt! ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Den hørtes kjempe god! Skal absolutt prøves! Kaisa (http://littlestsweetestthings.blogspot.com)

    SvarSlett
  3. Denne kaka må prøvast :) Takk for at du titta innom bloggen min forresten ;)! Ha ein god dag!

    SvarSlett