lørdag 22. juli 2017

Dagen skal komme med blå vind av Levi Henriksen

Dette er den tredje av Skogli-romanene jeg hører på rappen. Snakk om å bli hekta på dette universet, denne lille plassen og stemningen i Henriksens bøker. Nå har forventningene til den fjerde romanen, som slippes i høst steget høyt, men jeg er temmelig trygg på at han innfrir.

Forlaget om boken:
Mikael Hildonen har prøvd og ikke fått det til. Han sitter ved kjøkkenbordet med voksduk, drikker kaffe og ser på skyene over Austberget. Mikael vet bare én ting: Ine er død, og han får henne aldri tilbake. Heller ikke barnet hun bar i magen. Så settes livet i bevegelse: Mikael må ta seg av trettenåringen Daniela, datteren broren ikke vil vite noe av. Men først må han kvitte seg med noen innkrevere på tung motorsykkel. De vil ha alle pengene han ikke har ... og de vet hvor Daniela bor.


Det er litt av et plott Henriksen har pønsket ut til oss denne gangen, og jeg frydet meg over å få igjen spenningen fra den første boken i serien.

Hovedpersonen Mikael er en mann som er snill og omtenksom, men når vi først møter ham, har han fokus innover i seg selv. Det er ikke fritt for at han minner meg om Dan Kaspersen og Simon Smidesang, hovedpersonene i de to forrige bøkene. Mikael bor i bestefarens tømmerhytte i nærheten av foreldrene, han jobber som vaktmester i kommunen, han har hestehale og tatoveringer. Alle disse personlighetstrekkene er skildret på en morsom måte, som gjør det lett for leseren å se karakteren for seg.

Helt fra starten av romanen får vi erindringsglimt som skildrer fortiden og hinter om hva som skal komme. Mamma Ester er blind, og vi får høre om hvordan det gikk til, hvordan hun trente seg opp, og hvordan hun takler denne utfordringen nå. Dette er ikke den eneste familiehemmeligheten, og hendelsene etter Mikaels overreaksjon i skogen, viser at familien står godt sammen.

Romanen har mange handlingstråder, vi hører om kjæresten til Mikael, Ine som døde for noen år siden, og Kristine som jobber som hjemmehjelp og lokker Mikael til å prøve kjærligheten på ny. Storebror Ruben er ikke mye med i handlingen, men hans skikkelse ruver over det hele, og lar leseren vente i spenning på å få vite hva konflikten mellom brødrene går i. Barnevernets oppførsel og hva som skjer med Daniela er frustrerende å høre om, mens torpedoene som vil ha igjen pengene sine gir en ekstra spenning til handlingen.

Mot slutten får vi den ene avklaringen etter den andre. Alle løse tråder samles og historien avsluttes med en stemning av klare avslutninger og håp for fremtiden. Dette var en spennende roman å ha på øret. Det er forfatteren selv som leser, noe han gjør på en glimrende måte.

I september kommer den fjerde boken med handling fra det lille stedet Skogli utenfor Kongsvinger. 


Utgitt: 2011
Lyttetid: 8 timer og 53 min.
Kilde: Kjøpt selv


Serien i rekkefølge:
Dagen skal komme med blå vind (2011)
Her hos de levende (kommer sept. 2017!!)

4 kommentarer:

  1. Ser at du har levd deg inn i disse bøkene, Tine. Jeg har ikke lest noen av dem. Skjønner at du gleder deg til siste boka.Ingenting er bedre enn å ha en seriebok å vente på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er jo egentlig ikke en serie, siden alle karakterene i bøkene er nye i hver bok, det er bare stedet Skogli som knytter dem sammen.

      Slett
  2. Denne boka var knallgod synes jeg også. Jer liker at han leser selv for han har en svært spesiell stemme som gjør den særegen. Gleder meg til neste bok i serien. jeg har plutselig begynt å like serier, det har ikke opptatt meg før, men det startet for noen år siden med Brobyggerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kommer kanskje til å lese årets bok selv, vi får se, men jeg er enig med deg at ingen kan gjøre den lesejobben han har gjort på en bedre måte.

      Slett