mandag 26. juni 2017

Tusen ønsker av Cathrine L. Wilhelmsen og Petter Winther

Barneboken Tusen ønsker av Wilhelmsen og Winther er gitt ut på et lite forlag med samme navn. Jeg vet at mange er kritiske til selvpublisering, men denne gangen er jeg imponert over boken jeg har i hendene.

Historien og illustrasjonene står like sterkt i denne boken, og begge deler gjorde inntrykk på meg. Akvarellene til Petter Winther er satt i nydelige duse farger holdt i gult, grønt og blått, med bare få kontrastfarger. Den tynne svarte konturstreken står godt alene, men er også et flott virkemiddel for å fremheve detaljer i bildene.


Jeg stoppet lenge opp ved hvert bilde, og merket at pulsen sank mens jeg leste, dette var virkelig nydelig.

I handlingen møter vi først den snille dronninghumlen, som har plukket ut sine aller mest tålmodige og snille humler for å ta vare på de små som ligger trygt nede i jorden og venter. De får alt de trenger for at de skal bli store og sterke, og de små blomsterfrøene blir forberedt på hva som skal skje når solen kommer.

Våren kommer og frøene spirer i solen. Det lille frøet Lucy viser seg å være en løvetann med en vakker gul hatt. Blåklokken som er bestevennen hennes sier at hun ligner på en sol, og det liker Lucy og høre. En dag blir blåklokken og mange andre plukket av små barnehender, men Lucy blir stående. Hun får høre at hun er ugress og ikke kan få være med. Dette gjentar seg flere ganger, men Lucy vet ikke hva ugress er for noe, og hun skjønner ikke hvorfor hun blir stående ensom tilbake.

Det er bedre å bli elsket av noen enn likt av mange.

Humlene trøster Lucy, og når høsten nærmer seg og Lucys hatt har blitt grå av frø kommer det endelig noen mennesker å plukker henne. Hun fryder seg av å være fri og høyt oppe i luften og hører på menneskene som priser løvetannen.

Dette er en historie for barn som handler hvilken betydning det har å være et godt medmenneske. Om hvordan vi best kan være snill med hverandre, og hvordan alle mennesker er unik, på sin helt egne måte.

Dette er en bok jeg ble i godt humør av, til tross for at det er litt trist underveis, så er det en bok full av håp og glede, hvor moralen er pakket pent inn. Nå gleder jeg meg til å ta boken med i barnehagen og lese den for 3-åringene mine ☺

Illustrasjonene under er fotografert fra boken.


Utgitt: 2017
Sider inkl. illustrasjoner: 13
Kilde: Leseeksemplar




3 kommentarer:

  1. Jeg har fått denne i huset jeg også, men har ikke sett på den enda. Så fint at du likte den. Så får man se om jeg er like positiv..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ta deg tid til denne, den er utrolig søt. Du som er kunstner selv, kommer til å elske illustrasjonene :)

      Slett
  2. Heia. Godt skrevet om denne barnebokperlen. Boka sier så mye fint til oss voksne og barn, jeg også ble glad av å lese den.

    Heidi
    Stjernekast

    SvarSlett