søndag 31. mai 2015

Etta og Otto og Russell og James av Emma Hooper

Ikke mange ukene etter jeg leste På ville veier, som handler om en dame som er ute på en lang vandring, begynte jeg på denne boken som også har en dames lange vandring med i handlingen. Det er nok "noen" som prøver å få meg ut på tur...

Fra bakpå boken:
82 år gamle Etta har aldri sett havet. En dag tar hun en rifle, litt sjokolade og sine beste sko og begynner på den 3232 km lange turen gjennom landlige Canada og mot havet.
Mannen Otto får ventetiden til å gå på kjøkkenet, der han lager dyr av pappmasjé og mat etter Ettas velbrukte oppskrifter. Deres gode venn og nabo Russell bestemmer seg derimot for å følge etter Etta, sin store kjærlighet.

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2015
Sider: 301
Kilde: Leseeksemplar


Denne romanen har flere handlingsforløp parallelt. Vi er sammen med Etta på hennes lange vandring, men vi er også sammen med Otto som er hjemme og har sine egne utfordringer. Samtidig får vi innblikk i barndommen til disse to, og hvordan Russell kom inn i livene deres. Den ene handlingstråden strekker seg inn i krigen, når Otto som ung mann blir kalt ut og må reise fra Etta. Russell er skadet i benet og blir hjemme og skaffer seg en gård når krigen står på, mens Etta begynner å jobbe på ammunisjonsfabrikk.

La det være helt klart, sa Otto i døren til klasserommet etter at alle elevene hadde gått, at jeg er her med en forklaring, ikke en unnskyldning. Han gikk bort dit hvor Etta ventet, ved kateteret. Han var høyere, eldre på nært hold. Etta kjente varmen fra ham, sinnet.

Jeg likte godt skildringene av Ottos oppvekst, som barn nummer 7 av 15. Barna hadde navn, men også nummer som ble flittig brukt av foreldrene. Når Etta er ute på tur blir hun kjent med James, en coyote som følger henne på veien, og som hun har fine samtaler med. Selv om de vil gå turen sin i fred blir de snart en sensasjon som media følger med på. Etta er en gammel dame som har begynt å rote litt. Med seg har hun en lapp hvor det står hvem hun er og hvor hun hører hjemme. Teksten kan mot slutten virke litt abstrakt, og avslutningen antydes mer enn den bekreftes.

Dette er en roman med karakter, jeg likte godt vekslingen mellom historiene som ble gjort på en ryddig og tydelig måte. Det kan virke nostalgisk å lese om mennesker i sitt livs høst, men jeg syntes romanen var tankevekkende og fin. Anbefales!

19 kommentarer:

  1. Detta låter som en riktigt intressant bok. Gillar omslaget också. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Men nu är det bok nummer 2 i denna söndag jag är intresserad av som inte finns på svenska, snyft. Tack för smakebiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd, kanskje svenske forlag får øyene opp for den?

      Slett
  3. Jeg har gitt en smakebit av denne dagen tidligere, men har enda ikke kommet i gang med å lese den. Men det er vel på tide å ta den fram, skjønner jeg. Her i Trøndelag regner det i dag, og jeg passer to villstyringer som er litt forkjølte, så det er en hektisk innedag. Ha en god søndag, med eksamenslesing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mener det var din smakebit som minnet meg på boken og fikk meg til å ta den frem. Jeg er sikker på at du kommer til å kose deg med den. Ha en herlig søndag med gullungene, jeg har nettopp strikket ferdig kjole til mitt førstes barnebarn som er ventet i september :)

      Slett
  4. Tack för smakbiten och trevlig söndag!

    SvarSlett
  5. Låter ju som en intressant historia, lite nyfiken är jag allt :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. den här boken vill jag läsa! vem är James? tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. James er coyoten som tar følge med henne på hennes vandring :)

      Slett
  7. Tack för smakbiten. Jag brukar gilla böcker där historien växlar mellan olika perspektiv.

    SvarSlett
  8. Den här blev jag nyfiken på! Tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
  9. Denne boken har jeg liggende og kanskje den blir en av bøkene jeg kan plukke frem nå i juni? Virker som en fin bok.... Opp kl 5 00, jeg var våken på den tiden men sovnet igjen og våknet kl 1130, husker ikke sist jeg jeg sov så lenge.... men nå håper jeg at forkjølelsen gir seg slik at jeg kan komme inn i normal gjenge igjen.

    Ønsker deg en fin dag, og lykke til med lesingen, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går ikke så bra med lekselesing, men jeg har hørt lydbok og lest ferdig en krim. Fokus Tine!! Eksamen skal gå bra :) Tror du vil like denne boken, så ikke skyv den bakover :)

      Slett
  10. Ännu en bok jag blev nyfiken på, men jag tror jag väntar tills den kommer på svenska.

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten! Den här blir jag sugen på att läsa.

    SvarSlett
  12. Denne boken har jeg tittet på, men kom frem til at den ikke var noe for meg. Kanskje jeg burde gi den en sjanse allikevel? :)

    SvarSlett
  13. Den här boken blev jag intresserad av. Ska lägga den till min läslista. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Den här boken blev jag intresserad av. Ska lägga den till min läslista. Tack för smakbiten!

    SvarSlett