onsdag 9. juli 2014

Seks år - ny voksenkrim fra Harlan Coben

Harlan Coben har en lang liste bøker bak seg. Serien om Myron Bolitar likte jeg godt, jeg har også lest og likt hans første bok i en ny serie for ungdom Beskytteren. Nå er han ute med en ny frittstående krim, som jeg i siste liten fikk med meg på sommerferie.

Seks år har gått siden Jake Fisher så Natalie, sitt livs kjærlighet, gifte seg med en annen mann, Todd. Jake lover å holde seg unna og vier seg fullt og helt til karrieren som collegeprofessor.
I seks år har han holdt seg unna Natalie, men da han kommer over Todds nekrolog klarer han ikke å holde seg unna begravelsen. Der får han et glimt av Todds kone … det er bare det at hun ikke er Natalie. Hans perfekte bilde av Natalie begynner å rakne, og han skal komme til å sette sitt eget liv i fare.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 319
Sjanger: Thriller
Kilde: Leseeksemplar

Denne boken ble venteboken min på flyturen fra Bergen til Munchen, for deretter å gå i 150 på motorveien gjennom Tyskland - Østerrike - Slovenia og Kroatia. Ja, jeg vet at jeg kan være fryktelig kjedelig å reise på tur med, med nesen i en bok på den måten, men fytt i grisen for en spennende bok! Har du lest Harlan Coben før så vil du glede deg over at han har det samme muntlige, halvtørre og heller maskuline språket også i Seks år.
Jeg flirte av språket og holdt pusten av spenning, om en annen.

Mye av teksten er direkte tale, og en del kommentarer som er fra Jake til leseren:
"I sofaen lå det strødd med fjernkontroller og Xboks-kontroller. Ja da, jeg kjenner til Xboks. Jeg har en selv. Jeg elsker å spille Madden, faktisk. Uansett hva du sier." 

Han har også en fornøyelig tendens til å gi ennå ikke navngitte aktører i boken artige kallenavn:
"Fire av mennene slentret bort fra gruppen og mot inngangen. Bob ble stående igjen med en fyr. Det var en yngre kar, og han var kledd i en dress som var like skinnende blank som en diskokule. Det så ut til at Bob ga Diskodress instruksjoner. Diskodress nikket stadig. Da Bob var ferdig, gikk han inn i begravelsen. Diskodress gikk ikke inn. I stedet vagget han med overdrevne tegneseriebevegelser bort til en skinnende hvit Cadillac Escalade."

Handlingen er til tider veldig spennende. Eneste innvendingen min er at jeg en stund godt over halvveis, mistet litt troen på plottet, det ble nesten "to hard to believe", men det var skikkelig spennende og nysgjerrigheten min var så kraftig vekket, at det ikke var snakk om å legge fra seg boken. Etter hvert hanket han seg flott inn igjen, og fikk avrundet det hele på en troverdig måte. Nå gleder jeg meg til hans neste bok Missing you kommer ut på norsk.

Har du lest noe av denne forfatteren?

8 kommentarer:

  1. Jeg er heeelt uenig. :D Synes denne boka var skikkelig dårlig, både hva gjelder det språklige og plottet generelt. Synes hovedpersonen var kjempeteit (makan til egoistisk fyr, forresten), og handlingen ble bare mindre og mindre troverdig helt til det toppet seg til slutt og jeg ristet vantro på hodet. Hehe.

    Det eneste bra jeg har å si om boka er at den startet ganske sterkt. Jammen bra vi er forskjellig. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, smaken er som baken, og godt er det. Det var den muntlige sjargongen som reddet meg gjennom, likte det veldig godt, selv om det var litt rart å bli snakket til. Enig med deg at plottet ble litt søkt, men jeg syntes han reddet seg inn tålelig bra mot slutten.

      Slett
  2. Jeg likte den, men det ble litt mye. Jeg hørte den på lydbok, engelsk, det fungerte godt som jeg-fortelling. Også må jeg si at jeg likte veldig godt starten, den er slik at man må jo bare lese videre. Fortsatt god ferie og sommer til deg:-)

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest noe av forfatteren, men denne hørtes spennende ut :)

    SvarSlett
  4. Høres ut som en typisk Harlan Coben. LIker godt å lese bøkene hans nå og da. Han fenger i alle fall leseren fra side en, som regel. Ha en god ferie! Dette høres ut til å være en super tur. Kjenner at jeg må planlegge en Tysklandstur snart. Berlin neste vår, kanskje?

    SvarSlett
  5. Å, ja, jeg har lest Coben! Han vet å skrive spennende! Det er vel ikke første gangen plottet er litt "har to believe", men spenning og intensitet pleier å veie opp for det. Nå er det noen år siden sist jeg leste Coben, men nå fikk jeg skikkelig lyst til å lese mer av ham :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du ham fra før er det bare å hive seg rundt :) Takk for at du ga beskjed om treghet i kommentarfeltet, alltid kjekt å vite om sånt :)

      Slett
  6. Lenge siden jeg har lest noe av Harlan Coben. Leste så mye av ham en stund at jeg måtte ta en pause, men har boka hans Caught (boka heter Tilgi meg på norsk) ulest i hylla. Så den skal jeg lese i løpet av sommeren/høsten. På tide å lese noe av ham igjen.

    SvarSlett