søndag 7. april 2013

Forsvinningspunktet av Val McDermid - en moderne thriller

Val McDermid er forfatter av 26 bestselgerromaner, som har blitt oversatt til 40 språk, og har solgt over 10 millioner eksemplarer. Hun har vunnet mange internasjonale priser, inkludert CWA God Dagger for årets beste kriminalroman og LA Times Book of the Year Award. I 2010 mottok hun den prestisjetunge Cartier Diamond Dagger.
Navnet hennes er så kjent for meg, at jeg var sikker på at jeg hadde lest henne før, men jeg kan ikke finne henne igjen på leselistene mine, så dette er mitt første møte med forfatteren.
Det blir ikke det siste!

En smakebit:
Parton slo håndflatene oppgitt i bordet. Lopez kom bort til dem og brøt inn: 
-Hun kom med et fly fra London. Hun kremtet. - Hun hadde med seg et lite barn.
Tausheten vokste og fylte rommet. Stephanies tone var kald av raseri: 
- Kan vi nå få en ekte politimann hit?

Boken innledes med alle foreldres mareritt. Det fem år gamle barnet som Stephanie Harker har med seg gjennom sikkerhetskontrollen på O`Hare flyplass i Chicago blir bortført mens hun blir kroppsvisitert. Hun ser det, og vil løpe etter, men sikkerhetsfolkene holder henne igjen, og vil ikke forstå hva hun sier. Ikke før om alt for lenge blir FBI koblet inn.
Etter denne innledningen hopper vi fem år tilbake i tid, hvor det hele har sin begynnelse. Nå handler det ikke så mye om lille Jimmy lenger, men om  Stephanie Harker som er "skyggeforfatter". Hun jobber i et forlag, og skriver bøker for mennesker som vil formidle sin historie i bokform. Et av oppdragene hennes agent gir henne er å skrive om Scarlett, en B-kjendis som har tjent sin berømmelse på deltagelse i realityserien Gullfiskbollen. Hun er nå gravid og har dummet seg skikkelig ut i media, så Stephanie sitt oppdrag er å skrive en bok om henne slik at barnet kan få et annet inntrykk av sin mor, enn det han vil få fra gamle innslag på tv.
Scarlett sin beretning om barndom og oppvekst er fargerik, og fra nå av veksler historien mellom fortid og nåtid.

Denne boken må være veldig interessant for de som jobber med å skrive bøker. Her får vi innblikk i arbeidet Stephanie gjør for å formidle den best mulige historien om enn, på Scarlett sine premisser. Snittet er veldig moderne, her har vi reality-tv, iPad`er, kaffekapsler og annet som hører 2013 til, så det hele føles veldig nytt og troverdig.
Boken er skrevet på en lettfattelig måte, og nerven som ligger der får deg til å, ikke ville legge fra deg boken. Den er spennende, men absolutt ikke ekkel. Selv om Jimmy var kidnappet, følte jeg ingen engstelse for ham, det er liksom ikke der historien fortelles.
Det eneste jeg reagerte på var de brå vendingene. Plutselig får vi, helt utav det blå vite hvem som har kidnappet Jimmy, og like plutselig får vi vite om dødsfall og andre ting. Dette kom litt for brått på meg, som om de har glemt å sette inn et par kapitler... Spennende var det i alle fall, så pass at leggetid ble utsatt med en time, for å få med meg slutten. Anbefales!

Vil du ha flere lesetips finner du mange via 

14 kommentarer:

  1. Vilken hemsk upplevelse, att se sitt barn försvinna och inte kunna göra något.

    Jag har bara läst en bok av McDermid, men jag är inte helt säker på att det blir fler. Däremot är jag väldigt glad i TV-serien som bygger på hennes böcker :)

    SvarSlett
  2. Takk for bra tips! Denne boka tror jeg at jeg må lese . Herved notert! God søndag.

    SvarSlett
  3. Der ble jeg solgt! Rett på leselista med den:) Litt morsomt at jeg akkurat har lest om skyggeskrivere i pensumet mitt å nylig:) er nok meninga at jeg skal lese denne da, hehe:) Takk for flott skrevet om boken, var veldig smittende at du likte den:) Ha en fin søndag og takk for smakebit!:)

    SvarSlett
  4. Selv om jeg har hørt om forfatteren mange ganger så har jeg ikke lest en eneste bok av henne( jeg har alltid trodd at forfatteren var en mann av en eller annen grunn)men denne har jeg allerede på listen min og det du skriver her for meg til å ville få tak i denne boken,ja helst i går. Ha en superduper dag,Tine:)

    SvarSlett
  5. Denne boken virket veldig spennende - og ja, for et mareritt å få barnet sitt bortført. Det knøt seg i magen da jeg leste smakebiten din.

    Takk for spennende smakebit og en strålende søndag til deg!

    SvarSlett
  6. Jeg har tenkt at jeg må lese noe av Val McDermid (for det har jeg altså ikke gjort), og denne boken hørtes ut å være noe bra og begynne med! Takk for fint tips og ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  7. 26 bestselgerromaner! Slett ikke verst, og jeg har ikke hørt om forfatteren...jeg slo henne opp på Bokelskere og ser at det er mange bøker som virker spennende. Takk for tipset, denne boken skal jeg notere meg :)

    SvarSlett
  8. Boken verkar otroligt spännande. Fy vad hemskt att få sitt barn bortfört.

    SvarSlett
  9. Har lest mange av bøkene hennar, og etter min meining er dei av varierande kvalitet. Denne såg bra ut, - boka er ukjend for meg. Godt tips.

    SvarSlett
  10. Høres utrolig spennendes ut! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  11. Det er artig når bøker som jeg har korrekturlest, dukker opp i "Smakebit på søndag" :) Må innrømme at det var litt vanskelig å konsentere seg om å lete etter skrivefeil ol. når handlingen er så spennende ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å heldige deg, du må jo ha drømmejobben :)

      Slett
  12. Denne fikk jeg virkelig lyst å lese Tine.:) Forfatteren deltok også på krimfestivalen i Oslo i mars. Har hatt lyst å lese henne en stund, men du vet-----så mange bøker der ute..;) Takk for fin omtale.:)

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten! Den här vill jag verkligen läsa. Jag gillar Val McDermids böcker.

    SvarSlett