tirsdag 26. juli 2022

Sommerferie 2022 - sykling i England og en uke i Nerja, Spania

I år som i fjor var det de samme tre parene som reiste på ferie. Det er Bjarte med god hjelp av Solveig som har organisert det meste, så all honnør til dem. Sykkelturen i Hellas i fjor ga mersmak, så da det ble foreslått å gjøre det samme i Nord-England, heiv vi oss på.

Vi fløy til London 8 juli, for første post på programmet som var en musikkfestival i Hyde Park. Pearl Jam var trekkplasteret, de avsluttet festivalen med en to timers forrykende konsert, for en energi! Før vi kom så langt koste vi oss på plenen fra det åpnet kl. 14, med flere forskjellige band. Festivalen var veldig godt organisert, med mat, drikke og toaletter, ingen kø, bare 65 000 høflige engelskmenn (og oss). Noe så gøy, til tross for mine utallige turer til London, og mange fotturer i denne store parken, så har jeg aldri vært på konsert her, dette ga mersmak.

Barområdet var enormt og serverte 65000 tørste tilskuere

Hovedscenen hadde et spektakulært lysshow

Last Internasjonale som vi nettopp så i Bergen

Fredagskvelden spiste vi på Restaurant Albertini, en genuin italiensk restaurant i nærheten av hotellet vårt. Vi bodde på Studios2let som er nær Euston Station, siden det var her toget nordover skulle gå søndag morgen. Uten noe mer om og men (shopping og musikal) bar det søndag morgen av gårde til toget, som skulle ta oss nordover til Morecamb. Et kansellert tog, og buss for tog siste stykket, la ikke demper på gleden over å kjøre tog, og forventningene til syklingen som lå foran oss.

Sykkelturen var organisert av Trailbrakes, så det var de som booket oss inn på hoteller, delte ut sykler og utstyr, fraktet bagasjen fra sted til sted, ga oss kart og hentet syklene ved turens slutt. De kjørte oss til og med til Manchester etterpå, til vårt fly til den spanske solkysten.

Dragefestival på stranden møtte oss da vi ankom Morecamb

Vi syklet fra Morecamb i vest til Bridlington i øst 300 km

I Morecamb bodde vi på Clarendon Hotel og på kvelden hadde vi bestilt bord på Blackstone Grill & Thai. Det var jo bare start og stopp som hadde havutsikt, og i Morecamb fikk vi valuta for pengene, med hotell langs strandpromenaden og flott utsikt.

Mandag, dag 1: Morecamb - Settle 57 km og 730 høydemeter
Vi bodde på Falcon Manor Hotel, en gammel herregård som nå er omgjort til hotell. Etter en god dusj  spiste vi middag på den italienske restauranten Rosa & Matteo`s, en artig skrue denne Matteo, og mat kunne han lage og!

Turen startet på milevis med sykkelsti i nydelig natur. Det er alltid en kirke eller en historisk severdighet å stoppe ved, også finnes det jo puber og kafèer underveis (nesten hele veien...)

I Settle hadde de en blomsterpottefestival på gang, mye artig å se

Tirsdag, dag 2: Settle - Pateley Bridge 44 km og 840 høydemeter
Vi bodde på The Crown Hotel, som egentlig er en pub midt i hovedgaten i denne søte småbyen. Middagen spiste vi på The Royal Oak Inn, en av mange puber i England med akkurat dette navnet.

Onsdag, dag 3: Pateley Bridge - York 74 km og 550 høydemeter. Dette var turens lengste strekning, og jeg må innrømme at jeg lengtet etter å komme frem etter alle de timene på sykkelsetet.

På veien stoppet vi ved Fountains Abbey, et 400 år gammelt kloster, som blomstret frem til Henrik den åttende satte en stopper for dette. På midten av 1200-tallet var klosteret det største og mektigste religiøse huset i landet. Vi hadde lyst å tilbringe litt tid i York, så det ble ikke så mye tid her, men det var veldig kjekt å stoppe innom. Når vi kom syklende unnskyldte de seg for at det ikke var lov å sykle på eiendommen, de er høflige disse engelskmennene.

Eiendommen er diger, med innsjøer og hjortepark, og heldigvis også kafè og toalett til trengende besøkende.

I York bodde vi på Minister Hotel, som lå en kort spasertur utenfor sentrum av denne fine byen. Maten vi fikk på Bengal Brasserie ga masse god energi til neste dags sykkeltur.

Tre av oss gikk tur på muren mens de tre andre besøkte katedralen

Torsdag, dag 4: York - Bainton 54 km og 450 høydemeter. Endelig, syklingen ble litt lettere mot slutten, men samtidig så savnet jeg de nydelige omgivelsene fra den første strekningen.
Vi bodde på Wolds Village Guest House. Her var vi skikkelig på landet, så arrangørene bestilte bord til oss på hotellet siden det ikke var noe annet sted å spise. Kvelden ble veldig spesiell, i unike omgivelser og med en servitør som var bare vår. Her var kunstutstilling, en skikkelig landhandel og masse skulpturer rundt om kring. Natten tilbrakte vi i himmelsenger, hvor hvert rom var dedikert til en tidsepoke.

Fredag, dag 5: Bainton - Bridlington 47 km og 310 høydemeter. Etter å ha hatt fint vær hele veien, ble vi litt satt ut av at det var litt regn i luften da vi klatret opp på sykkelen, for siste etappe. Men, det var bare skremmeskudd, og turen ut til kysten i Bridlington, gikk veldig fint.

Fremme i Bridlington hadde vi avtale om å bli hentet og kjørt i 2,5 time til Manchester.
I Manchester bodde vi på et flyplasshotell og spiste på Herald Green Beefeater på hotellet. Veldig fornøyd med bragden, så vi nå frem til en uke med sol og bading.

Stolt gjeng som er ferdig med England på tvers
2880 høydemeter og 300 km. har vi syklet

Lørdag fløy vi til Malaga, og kjørte videre de 55 kilometerne til Nerja hvor vi bodde en uke i et fantastisk feriehus. Her var det god plass til seks stykker, vi hadde vårt eget svømmebasseng med solstoler, og all den solen vi ville ha. Nerja er en nydelig by, passe stor med bilfritt sentrum, med masse koselige butikker og restauranter, som er dekket til for å stenge ute solen.

Kyststripen utenfor Nerja har "grotter", og i doble kajakker padlet vi langs, inn og ut av disse, det anbefales, det var veldig gøy. En dag gikk vi opp til Frigiliana, en skjønn liten landsby oppe i fjellene over Nerja. Vi gikk for det meste i et inntørket elveleie, og alle hundene som bjeffet var heldigvis bak et gjerde.

Reiselederen vår hadde plukket opp et hett restauranttips, så han bestilte tidlig og midt i uken var det vår tur å sitte ved det beste bordet på Restaurant 34, en flott restaurant med deilig mat og bord på balkongen.

Vi koser oss i bassenget vårt

På vei ned en av de mange fine gatene i fjellandsbyen Frigiliana

Bjarte og Solveig i fin driv rundt lavablokkene

En av flere fine strender i Nerja

På hjemturen hadde vi en overnatting i Malaga, så billetter til Picassomuseet ble kjøpt inn på forhånd. Vi bodde på The Room Mate Larios Hotel midt i kjernen av byen, og av alle de 9 hotellsengene vi har sovet i på denne ferien, så var dette den beste. Best beliggenhet, best frokost og et personale som smilte og pratet hele tiden, noter deg dette hotellet!

For en fin by Malaga er, med bilfritt sentrum, delvis overbygd for å skjerme for solen, strand, båthavn, masse historie, og ikke minst den store katedralen, den ruver virkelig i bybildet. Bildet yter ikke katedralen rettferdighet, denne må sees. Den er fin inni også, veldig lys til forskjell fra mange andre store kirker.

Vi gikk til båthavnen, var innom et marked og fant en kul bar hvor vi slo oss ned. Mens vi tittet bort på stranden som strakte seg på andre siden, vandret vi forbi tyrefekterstadion, og gjennom en fin park, på vei tilbake til hotellet.

Her bodde vi til høyre ca 10 meter ned den takdekkede gaten

Flott glasskunst på den ene siden av matmarkedet

Det romerske amfiteateret i Malaga

Hos Picasso er det lov å leke seg litt, her tok vi bilde av oss selv

Før og under turen hørte vi om kaos med flyene og annen kommers, men kryss i taket, alt gikk greit, alle fikk bagasjen sin, og alle forhåndsbestilte transferbilene kom på minuttet.

Tusen takk for en minnerik sommerferie Hildegunn, Jan Arne, Solveig, Bjarte og Frode!