lørdag 16. mai 2020

Søster av Gro Dahle - diktlesesirkelen i mai

Gro Dahle sin diktsamling fra 2016 gir oss 144 sider med dikt som skildrer et enebarns ønske om en søster til å dele sorger og gleder med. Jeg har med glede lest Gro Dahle før, og da jeg fant Søster ledig på eBokBib, valgte jeg den som mitt bidrag til diktlesesirkelen på bloggen Artemisias Verden i mai.

Jeg vil ikke være noen byrde,
sier moren min.
Hun henger over skuldrene mine,
hendene hennes rundt halsen min.
Jeg heiser henne høyere opp,
lener meg forover,
bøyer meg framover.

Jeg trenger en søster.
Da kunne vi løfte moren vår
mellom oss
på gullstol.
Og så kunne vi ledd til hverandre
bak ryggen hennes.

Jeg kjenner søskenkjærligheten ose ut av disse setningene, ikke på bekostning av mor, men som et samhør som bare søstre kan ha. Dette har jeg-stemmen oppfattet, men ikke erfart selv, siden søsteren bare er en drøm.

Hovedpersonen i diktsyklusen ønsker seg en som kan være der, når mor trenger trygghetsalarm, en og dele sorger og gleder med, og en hun kan lufte sine tanker hos.

Gro Dahle gir oss bøttevis av vakre setninger som ved hjelp av bilder vekker følelser i oss, som denne: "Hun tenker at veggen er en slags søster, for den holder taket oppe, dag etter dag".

Alle steder finnes det søstre, bare ikke her hos meg. Det er sårt å føle sjalusien hennes, når hun ser og hører søstre hviske sammen, når hun tenker på hva hun ville gjort sammen med en søster, og hvordan hun ville oppført seg, om hun bare hadde hatt en søster.

Hun leiter etter en som kan være søsteren hennes. Hun spør jenta langs veien, hunden, postkassestativet og regnet. Mor er lei av maset om en søster, så hun avviser tankene hennes på en brysk måte. Søsterfellesskapet skildres på mange måter, både støtte og samhold men også rivalisering og kniving.


Søsteren min tar vingene mine, 
klipper dem av
og legger dem på loftet.
Og jeg som ikke engang visste 
at jeg hadde vinger.

Hvorfor gjorde du det? spør jeg
og hun ser på meg.
Hva skal du med vinger?
sier hun
og folder ut sine egne.


Jeg likte Gro Dahles Søster veldig godt, hun skriver forståelig og når helt inn i hjerterota med diktene sine, så denne anbefaler jeg gjerne videre.

5 kommentarer:

  1. Så bra at du fant en diktsamling du virkelig likte.:)
    Det er sikkert et savn hos en del å ikke ha en søster. Jeg har tre stykker og aner ikke hvordan det ville vært og være uten. Vi som har flere søsken, søstre, oppplever vel også at det er både på godt og vondt. Jeg har ingen brødre, det har jeg savnet innimellom. Før i tiden. Ikke nå. Man forsoner seg jo med ting dess eldre man blir.

    Gro Dahle har jeg lest litt av (ikke så mye), men hun er jo godt kjent og enkeltdikt dukker stadig opp.
    Jeg har faktisk gått på skrivekurs med henne i Oslo. Fornøyelig, hun bruker mange artige teknikker. Jeg burde brukt dem mer.

    Takk for fint bidrag, Tine. Ønsker deg en fin lørdag og 17.mai i morgen.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord Anita, kjekt å høre om ditt forhold til Gro, og at du er så heldig å ha tre søstre :) Jeg har en lillesøster som jeg er veldig glad i, og unner alle en søster.

      Slett
  2. Jeg liker Gro Dahle veldig godt, har et par bøker av henne.ikke denne. Jeg har en søster, men hun er 12 år yngre enn meg. Hun var en stor trøst og hjelp når mor lå for døden og døde.
    Det var jo mine tre brødre også, men vi er så jevngamle og vi har alltid hengt sammen og vært mine gode venner.

    Ha en fin 17 mai!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så herlig å få en lillesøster etter å ha tøffet seg opp med tre brødre :)
      Riktig god 17 mai Ingun!

      Slett
  3. Å så fint du har skrevet om denne diktsamlingen. Jeg er glad i Dahles måte å skrive på.
    Og takk for påminnelsen om diktsirkelen :)

    SvarSlett