søndag 3. oktober 2010

Fotball, karamellpudding og litteratur

Denne, ikke så veldig vakre søndagen ble startet tidlig med oppmøte i Knarvik kl. 08:30 Sondres lag var heldigvis våken, og surfet inn seier etter seier. Siste kampen ble spilt ute i kraftig vind og med dråper i luften. Vi voksne sto og hutret, men det så ikke ut som at ungene brydde seg særlig om ruskeværet. Hjemme venter badekaret for Sondre og flisejobb for oss voksne, før guttene skal avgårde på håndballkamp.
Jeg derimot har kjøpt billetter til Hildegunn og meg, for nå skal vi på kino og se "Spis, elsk, lev". Dette er en film jeg har ventet på, for jeg startet 2009 med boken av Elizabeth Gilbert, som på norsk heter "Lykken, kjærligheten og meningen med livet", og likte den veldig godt. Det er denne selvbiografien, som ligger til grunn for filmen, med nesten samme tittel. Det er Julia Roberts som har fått æren av å vise oss sin tolkning av forfatterens reise gjennom Italia, India og Indonesia.
I dag begynte jeg på Tom Egelands "Fedrenes løgner" og gleder meg over å se at også denne historien er bygget på faktiske hendelser. Denne forfatteren har overrasket meg før med spennende bøker, så forventningene er høye.
Den boken som jeg har mest glede av for tiden er den Sondre og jeg leser høyt sammen. Alle kjenner til Jo Nesbø, men ikke alle voksne er klar over at han også er knall bra på barnebøker. Det er noen år siden han ga ut første bok om Dr. Proktor, Bulle og Lise, og i uken ble jeg gledelig overrasket over å se at bok nr. 3 var i butikkene. Her var det ikke snakk om å vente tålmodig i kø på biblioteket, nei løp og kjøp var det eneste som gjaldt. Nesbø skuffer ikke, vi er i full gang og har stor glede av den begge to. Er du ikke så heldig å ha en 8 åring å lese for, så les den likevel, og gjerne høyt, for her er masse morro som må høres med ørene.
Skal det tenkes eller feires er Dr. Proktor`s middel for det meste 1 meter karamellpudding. Siden Sondre ikke viste helt hva dette er, har vi i dag laget oss litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar