lørdag 19. juni 2010

Jeg har demonstrert på Torgalmenningen

I morgen 20 juni er det "Verdens dag for flyktninger".
Dette ble markert i Bergen i dag. Da Kari, som jobber i
Norsk Folkehjelp spurte meg for noen uker siden om jeg ville være med på en markering på Torgalmenningen tenkte jeg "ouæææ skummelt", og siden jeg stadig liker å utvide min horisont, måtte jeg si ja. Som sagt så gjort, jeg takket ja til å være med å sette fokus på en viktig sak. Vi var 7-8 stykker som gikk rundt med store plakater. Jeg vil kalle hele seansen verdig og lite påtrengende. Vi sto stille i sirkel eller på rekke, på 6-7 steder med plakaten løftet fremfor ansiktet mens Kari snakket med folk og delte ut informasjon. Jeg følte at vi ble positivt mottatt av lørdagens shopperene i Bergen sentrum. De fleste som bor i Norge aner ikke hvor godt de har det. Barn er barn uansett hvor på kloden de er født. At vi alle skal ha samme mulighet til å vokse opp i trygghet, må bli mer enn en fin tanke, det bli virkelighet. Barn som kommer til Norge som asylsøkere har ikke gode nok rettigheter, dette må og kan vi gjøre noe med, i rike Norge.

1 kommentar:

  1. Hei Tine!
    Det var veldig flott at du ville bruke fritiden din til å hjelpe Norsk Folkehjelp til å markere en så viktig sak. Jeg håper du fikk noe ut av det rent personlig også, ikke hver dag man kan slå av en prat med en syrisk asylsøker, et land vi forøvring skal besøke sammen i februar håper vi :-)Det å delta i denne formen for frivillig arbeid er ganske utvidende for horisonten, vi har godt av å ta et skritt ut av komfortsonen vår!

    Hilsen Kari :-)

    SvarSlett