mandag 31. august 2015

Endelig er oppfølgeren her: Mere blod av Jo Nesbø

Mere blod betegnes som oppfølgeren til Blod på snø som kom ut i mars i år. Begge disse bøkene er korte og av en helt annen kaliber enn Nesbøs serie om Harry Hole. Jeg digger det groteske i denne serien, men ønsker denne nye stemmen til forfatteren hjertelig velkommen.

Forlaget sier dette om boken:
I august 1977 går en mann av bussen i ei øde bygd på Finnmarksvidda. Han kaller seg Ulf, har ingen bagasje og hevder at han er kommet for å gå på jakt. Blant læstadianere og samer møter han en kultur som både er gjestfri og ekskluderende, hjelpsom og fremmed. Bygdas klokker, Lea, låner ham en rifle og en jakthytte hvor midnattssola holder ham våken mens han hvileløst vokter det storslåtte, men monotone viddelandskapet. Og det går etter hvert opp for Lea og hennes sønn Knut at Ulf ikke er jeger, men bytte. Og at jaktlaget er på vei.

Da jeg begynte å lese Mere blod, forventet jeg mer av det samme som i Blod på snø. Det fikk jeg ikke, for denne boken har nye karakterer og en helt annen oppbygging.


Ikke er det mye blod heller, tittel og cover er i så måte en smule misvisende. De som styrer unna denne av disse årsakene kan gjerne revurdere. Jeg ser at forlaget har plassert boken i sjangeren "krim", men det kan vel diskuteres, siden her ikke er fokus på drap eller etterforskning. I mine øyne er dette en roman, en fornøyelig og hjertevarmende en, som jeg absolutt vil anbefale deg å lese.

Karakterene er glimrende oppbygd, og jeg ble fort glad i både Ulf, Lea og ikke minst Knut. Forholdet Knut og Ulf utvikler er utrolig fint, og gjorde mer inntrykk på meg en forholdet mellom ham og moren Lea.
I løpet av romanen (ja jeg kaller den det...) blir vi også kjent med læstadianersamfunnet  som holder til helt nord, og lærer litt om deres skikker og levemåte. At de er samer blir ikke lagt stor vekt på, noe som bidrar til at omstendighetene hvor historien utspiller seg blir troverdig.

Mere blod er en bladvender, og en roman med karakter. Jeg er redd for at mange som liker gode romaner kommer til å gå glipp av denne, rett og slett fordi de ikke leser krim, eller Jo Nesbø for den saks skyld. Jeg leste boken i ett eneste jafs, og likte den veldig godt. Jeg jublet da jeg hørte at Nesbø skal komme med en bok til i serien om Harry Hole, men tenker nå at det andre han har skrevet er minst like bra, så jeg håper nesten han slipper den serien snart, og viser oss mangfoldet sitt.

Her finner du min omtale av Blod på snø
Andre som har blogget om boken: Artemisia, Beathes, Bokbloggeir, Min bokogmaleblogg


Forlag: Aschehoug
Utgitt: høsten 2015
Sider: 236
Kilde: Leseeksemplar

Forrige mandag besøkte jeg Christian Kjelstrup sin popup-bokhandel Fiolinane, i Skostredet i Bergen. Jeg kjøpte den nevnte romanen til Jan Roar Leikvoll, som var den eneste forfatteren hvis bøker ble solgt i bokhandelen. Etterpå overvar jeg en opplesning foretatt av to politikere, en fra høyre og en fra arbeiderpartiet. Det gikk skikkelig for seg... På veggene inni den midlertidige bokhandelen hang det mange kreative portretter, blant annet dette flotte av Jo Nesbø. Du kan lese mer om popup bokhandelen Fiolinane her.

6 kommentarer:

  1. Tenkte meg at du kom til å like denne og hakket bedre enn meg ser jeg. Jeg blir nesten litt satt ut av alt du får lest og skrevet om, her går det på løpende bånd, men så kjekt det må være å rekke over så mye. Jeg skal lese Englefjær ferdig i dag og der frem til det. Ha en fin dag, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne mannen får til det meste han prøver på, disse to bøkene var en fin fornyelse i forfatterens lange serie. Kos deg med Englefjær, jeg slukte den i går :)

      Slett
  2. Skjønte at du likte denne boka.også. Jeg savner ikke Harry Hole lenger. Det er en tid for alt. Mange snakker om Englefjær for tida. Den har gått meg hus forbi. Men når skal jeg rekke over alle jeg vil lese? Hjem fra barnepassedager i dag, og Barcelona neste uke. Hektisk å være pensjonist!

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter å ha fulgt med på deg en stund kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg til å bli pensjonist (og bestemor...) Du får no lest mye og, innimellom all aktiviteten. Er enig med deg, savner egentlig ikke HH noe særlig, ikke hvis forfatteren fortsetter å overraske på denne måten. God tur til Barcelona!

      Slett
  3. Flott omtale, Tine - er helt enig med deg her. Straks ferdig med denne. Det var mange "fine" innslag - for eksempel ikke så greit å gå til en begravelse når man egentlig skulle i bryllup og kirkeklokkene kunne brukes til litt av hvert.....

    SvarSlett
  4. Herlig bok. Veldig lettlest så den blir slukt på null komma niks....

    SvarSlett