søndag 22. september 2013

Før flommen tar oss av Helena Thorfinn

Før flommen tar oss er en spennende roman om viktige tema, inspirert av  Helena Thorfinn`s egne erfaringer fra et tre års opphold i Bangladesh. Hun er utdannet journalist men har i flere år jobbet som utviklingsanalytiker for den statlige hjelpeorganisasjonen Sida, Sveriges Norad.

Fattigdomsbekjempelse - likestilling - urettferdighet - globalisering - menneskerettigheter - bistand - diplomati

Forlag: Silke forlag
Original tittel: Innan floden tar oss
Norsk tittel: Før flommen tar oss
Forfatter: Helena Thorfinn
Omslag: Anders Timrèn
Oversetter: Børge Lund
Format: Innbundet
Sideantall: 495
Utgitt: 2013
Kilde: Leseeksemplar


Handlingen er todelt, og aller først møter vi Sofia og mannen Janne som pakker sammen livet sitt i Sverige og flytter til Bangladesh, hvor Sofia skal jobbe med bistandsspørsmål ved ambassaden. Sofia gløder for bistand og utviklingsspørsmål, og hiver seg ut i et hektisk liv, mens Janne er med på lasset, mest for å være grei. Samtidig er vi ute på landsbygden hvor vi blir kjent med Nazrin og Mina. Storesøsteren deres blir brent ihjel av sin svigermor, og de to unge søstrene ser seg nødt til å rømme inn til byen Dhaka, før også de blir giftet vekk til grusomme menn.

Smakebit fra når Janne skal ansette sjåfør:
Mannen satte seg ned, men så veldig ubekvem ut i den store lenestolen. Da Janne grep etter papirene hans med en rask bevegelse, fløy Nizamuddhin opp og stilte seg nesten i givakt. Han fortalte at han hadde kone og to barn, en jente og en gutt, og at han ville bli "very, very maximum happy" hvis han fikk jobb hos Janne. "Din lykke er min lykke, og min lykke blir stor hvis du sitter maksimalt lykkelig i bilen som jeg med glede kjører", forklarte han mens han nikket velvillig. 

Det er helt tydelig at Helena Thorfinn har sett og erfart masse som bare kan tas inn ved å oppleve det selv. Hun skriver utrolig levende, og jeg forestiller meg at det er akkurat sånn det er å komme til dette landet for å bo og jobbe. Hun brenner for saken sin, og deler av boken bærer preg av faglig kunnskap og alt det hun vil si om forholdene i Bangladesh.
Det kan bli litt for tørt og fremgangen bremser liksom litt når det handler om Sofia på jobb. Når vi følger søstrene fra landsbyen, eller Janne er historien fargerik og spennende.

I denne romanen får vi virkelig føle Bangladesh på kroppen. Vi får kjenne på intimiteten og mangelen på privatsfære og oppleve hvordan en vanlig mann blir en svær bleikfeit kjempe.
Mitt hjerte slår for de som bor i dette druknede landet, spesielt kvinnene som på grunn av religionen, blir holdt nede av mennene.
Selv om du ikke er idealist og vil redde verden, anbefaler jeg deg å lese boken, det var en skikkelig tankevekker.

18 kommentarer:

  1. Denne boken likte jeg veldig godt også! Jeg har ikke fått skrevet omtale på den ennå,det har dannet seg en liten bunke med bøker som venter på å bli skrevet om, men jeg satser på jeg er ajour i løpet av første del av oktober. Takk for smakebiten og ha en fin søndag:-)

    SvarSlett
  2. Det är verkligen inte ofta man läser böcker om Bangladesh, låter mycket intressant. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Denne boken har jeg hørt mye positivt om, og jeg kan godt tenke meg å lese den. Takk for smakebiten, ha en fin søndag videre :)

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten. Den här läste jag när den kom ut och den var intressant.

    SvarSlett
  5. Kan vel egentlig ikke få sagt det mange nok ganger, at denne boken er helt fantastisk, og jeg går fortsatt rundt og tenker på denne, den gjorde inntrykk

    SvarSlett
  6. Fint innlegg om boken. Får meg til å ville lese den. Ikke rart at mange har innvandret til England og bor i East End, i det såkalte Bangla Town.

    SvarSlett
  7. Denna har jag helt missat. Tack för smakbiten:)

    SvarSlett
  8. Den boken har jag hört talas om. Verkar riktigt bra. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  9. Den här har jag lust att läsa. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Det er så mange bøker jeg ser i dag, som jeg vil starte med, med en gang:) Snakk om å være i lesehumør!Og enda leser jeg alt for mange bøker om gangen for tiden. Eier ikke sperre!:) En bok som er en "eyeopener", høres jo veldig bra ut:) Skal selvfølgelig leses! Takk for smakebiten! Ha en herlig søndag!:)

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten! Det låter bra om man verkligen, som du skriver, får en känsla för Bangladesh.

    SvarSlett
  12. Denne har jeg i hyllen min, men jeg har ikke fått begynt på den enda. Jeg kjenner en som var i Bangladesh for å hjelpe til med å forbedre jordbruket på landsbygden. Han hadde mange og interessante fortellinger om hvordan det var der, så denne boken tror jeg jeg vil like. Når jeg bare kommer så langt... :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  13. Takk for smakebiten og flott beskrivelse av boken! Denne er jeg nysgjerrig på! Må sette den opp på ønskelista! ;)
    Vi behøver å lese sånne bøker om virkeligheten, innimellom romantiske og eventyrlige romaner - som flukt fra virkeligheten.
    God søndagskveld! :)

    SvarSlett
  14. Takk for smakebiten. Må si jeg er veldig skeptisk. Kanskje jeg bare er i det gretne hjørnet for tida? I utgangspunktet ser jeg for meg at en bok med handling i Bangladesh kan være interessant, men akkurat nå føler jeg denne boken er skrevet over en lest som ikke tiltaler meg for tida ;-) Who knows, i oktober finner jeg kanskje ut den er kjempebra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken handler nok mest om hvordan det er å være bistandsarbeider, eller jobbe ved ambasaden i landet. Alt er speilet mot forholdene til arbeiderne, i fabrikkene og spesielt forholdene kvinnene lever under.
      Det må sies at forfatteren selv har vært midt oppe i det i 3 år. Jeg følte ikke at dette var en 13 på dusinet bok.
      For all del Karete, du må ikke tenke på å lese den før du har lyst :)

      Slett
  15. Verkar som en bra bok, tack för smakprovet.

    SvarSlett
  16. Denne gleder jeg meg til å lese. Har den hjemme.. Bra at du likte den..:)

    SvarSlett
  17. Jeg har sett flere omtaler av denne, men det var ikke før jeg leste dette innlegget at jeg fikk lyst til å lese den ;o)
    Ei bok til inn på leselystlista- som om den ikke er evig lang nok fra før, lissom ;o)

    SvarSlett