tirsdag 10. september 2013

Boken på vent - En mann ved navn Ove av Fredrik Backman

I dag er det tirsdag igjen, og tid for boken på vent.
Antall bøker i hyllen har sunket til 7, så jeg er godt i rute. Den boken jeg har på vent i dag, er en som mange har lest og alle skryter av. Jeg ga etter til slutt å bestilte den på biblioteket. Så nå står jeg tålmodig på vent da, som nummer 56 i køen!

Jeg er vel den eneste som ikke har lest "En mann ved navn Ove", så introduksjon av boken er sikkert unødvendig, men her kommer i alle fall forlagets intro:

Ove er 59 år. Han kjører Saab. Til tross for at han ble sparket som styreleder i borettslaget for flere år siden (i det som Ove selv bare omtaler som «statskuppet»), klarer han ikke å la være å blande seg inn. Han sjekker at alt er på stell, og at ingen bryter reglene. 
Men når de nyinnflyttede naboene i rekkehuset midt imot er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det opptakten til en humoristisk og hjertevarm historie om rufsete katter, uventet vennskap – og kunsten å rygge med tilhenger. Det som skjer, kommer til å forandre en mann og et borettslag for alltid.


Det hadde vært kjempegøy om alle som har skrevet om boken, legger inn linken til blogginnlegget sitt i kommentarfeltet mitt, sånn at jeg kan boltre meg i flotte omtaler, når jeg kommer hjem fra jobb :)

16 kommentarer:

  1. Har heller ikke lest denne så vi er sikkert de eneste! Men jeg har hatt planer om å kjøpe den lenge men det har ikke blitt til ennå. Forfatteren kommer vel med en ny bok snart. Ha en fin dag og kos deg på jobben:)

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke lest denne enda, men den er notert på leselisten

    SvarSlett
  3. Har lest. Terningkast 4. http://bokbloggberit.blogspot.no/2013/08/bokomtale-en-mann-ved-navn-ove-av.html

    SvarSlett
  4. Jeg elsker denne boka :) Kos deg!

    SvarSlett
  5. Jeg er visst en av de få som ikke har tenkt å lese denne boka. Hvorfor? Vet ikke, har så mye annet som frister mer.

    SvarSlett
  6. Denne har jeg lest, og elsket den. Så da jeg så at Backman har gitt ut enda en bok (Min mormor hälsar och säger förlåt) bestilte jeg den på svensk. Siden "Oveboken" kom ut i år på norsk tenker jeg at denne nye boken ikke kommer før neste år og min nysgjerrighet var altfor stor til at jeg orket å vente :-) Ha en riktig fin dag, TIne!

    SvarSlett
  7. Nummer 56 i køen, ja da må man smøre seg litt med tålmodighet:)Utrolig fin bok å ha på vent da, har lest boken og elsket den!:) Har skrevet anmeldelse om den også, men ser at du har lest den for jeg har fått kommentar av deg, men her er den hvis du vil ta en ny titt: http://graabekkasbokblogg.blogspot.no/2013/08/bokanmeldelse-en-mann-ved-navn-ove-av.html

    Håper det ikke blir så alt for lenge til neste bok av forfatteren kommer ut på Norsk, er litt misunnelig på svenskene som får lese den først:) Kos deg masse med boka når det blir dens tur!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Din er sikkert en av de mange gode anmeldelsene som fikk meg til å bestemme meg for å lese boken :)

      Slett
  8. Kos deg med boka. Selv tror jeg kanskje ikke det er en sjanger for meg. Minner meg litt om Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant. Jeg liker svensk humor, men ikke alltid i bokformat. Er uansett spent på hva du mener om denne selv om jeg kanskje ikke kommer til å lese den selv:)

    SvarSlett
  9. Jeg tør ikke en gang telle hvor mange bøker jeg har på vent.... Bare i "Feelgood"-hylla er det et tosifret antall (kremt)
    Og nå fikk jeg bekreftet en ting til; jeg er ikke den eneste som ikke har lest "Ove-boka" enda, noen ganger tror jeg nesten det... :)
    Ha en fin høstuke

    SvarSlett
  10. Jeg elsket den! Mye finere enn "Hundreåringen" som for meg ble veldig krampaktig. Gråt til og med mot slutten der. Haha.. Har skrevet om det her: http://droemmeland.blogg.no/1375479887_har_lest_en_mann_ved_.html

    Det kan ta sin tid og stå i bokkø på biblioteket, men det er jo litt fint også. Plutselig er boka der, og frem til det har du noe å glede deg til. Jeg har forøvrig skrevet om bibliotek- og min kjærlighet for utlån på bloggen nylig. Spent på hva du mener, Tine!

    Ingeborg:)

    SvarSlett
  11. Jeg har heller ikke lest denn enda, men den står på vent hos meg også :)

    SvarSlett
  12. Denne skulle jeg også hatt på vent etter all den positive omtalen den har fått i det siste, men så langt har jeg ikke kommet ennå - det er foreløbig altfor mange bøker på den listen. Men en dag :)

    SvarSlett
  13. Denne har eg også på lista mi :-)

    SvarSlett
  14. Fint med en påminnelse om denne engang imellom. Det er en sånn skal-lese bok. Ikke bare kanskje.

    SvarSlett
  15. denen virker grådig festlig, så gleder megt il å få lest den en dag :)

    SvarSlett