søndag 28. april 2013

To smakebiter fra Stolleken av Maggie Shipstead - fornøyelig lesning

Maggie Shipstead f. 1983, er født og oppvokst i California. Hun har tidligere skrevet noveller, og Stolleken er hennes første roman. Boken ble varmt mottatt "over there" og havnet på New York Times bestselgerliste. Hun ble også belønnet med The Dylan Thomas Prize i 2012 for boken.

I denne romanen tar forfatteren oss med til Amerika, til middelklassens øvre sjikt.  Vi møter Winn Van Meter, en 59 år gammel gift mann som skal gifte bort sin eldste datter. Vi følger ham, familien og de andre bryllupsgjestene i de tre døgnene de befinner seg på den lille øya, hvor de har landstedet sitt, og hvor bryllupet skal stå.
Her får vi titte bak fasaden til eliten i det amerikanske samfunnet, hvor kanskje ikke moralen er like høy som evnen til å pusse på fasaden.
Jeg må med en gang innrømme, handlingen i boken er ved første øyekast, ikke "my cup of tea". Å lese om de små og enda mindre problemene til fiffen, "å gid, hvilken kjole skal jeg velge...", hvem som flørter med hvem, hvem som drikker mer enn andre og hvorfor, sånt pleier jeg å styre langt unna.
Men.... hver gang jeg har tenkt å legge den fra meg, så kommer det noe bra, og jeg blir revet med av gullkornene som det faktisk er mange av. Språket i boken er bra, og Winn`s refleksjoner over sitt eget liv, gjør meg faktisk motivert til å komme meg gjennom de delene som jeg syns blir litt for "XX-light" etter min smak.


Og så til smakebitene:
"Han elsket Biddy - hun var virkelig svært elskelig, og å elske sin kone var ekteskapets krav. Hun var så til de grader en slik person han burde være gift med, at han, til en viss grad, elsket henne av takknemlighet for hvor ytterst passende hun var. Det hadde vært tider, noen få anledninger, da hennes pertentlige, rolige, høflige, essensielle biddyhet hadde vaklet (for eksempel da han så henne kjempe i karet med fransk vann og presse ut Livia i en sky av blod), og på samme måte hadde kjærligheten hans for henne vippet og vinglet. Men til og med han, med sitt revisoraktige syn på kjærlighet, som alvorsfullt plasserte dens forskjellige bestanddeler i ulike kolonner i en hemmelig protokoll, innså at det var mer ved følelsene hans for Biddy enn enkel takknemlighet". 

Winn står og ser på døtrene sine:
"Før Livia hadde minket til en kvist og Daphne hadde antatt luftskipfasongen som tilhørte den siste perioden av svangerskapet, hadde de vært vakre og unge og modne. Løftet om fruktbarhet (som var å foretrekke fremfor beviset) hang omkring dem, i de store øynene og fyldige leppene, de smale midjene og fiolinformede hoftene". 

Dette er en sommerbris av en bok, morsom ja, helt sikkert, jeg pleier sjeldent falle for bøker som skal ha sin styrke i at de er morsomme.
Det var vanskelig å velge smakebit fra denne boken, med så mange å velge i, så denne gangen fikk dere to.
Vil du lese flere smakebiter, så ta turen innom Flukten fra virkeligheten i dag, der kan du boltre deg i flotte lesetips. - God søndag!

10 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Fint å vite litt om innholdet dersom jeg engang skal stå med den og lure på om den er verdt å lese. God søndag til deg også.

    SvarSlett
  2. Flotte smakebiter! Denne boken står på vent i bokhylla mi, og nå gleder jeg meg litt ekstra til å ta den frem :)

    SvarSlett
  3. Har denne på vent i hyllene og etter de fine smakebitene så ser jeg frem til å lese boken. Ha en fin søndag,Tine:)

    SvarSlett
  4. Fin smakebit. Enig i at språket i noen bøker kan være sterkere enn innholdet. Har opplevd dette flere ganger, og et eksempel jeg kan nevne er bøkene til Jan Roar Leikvoll, som har et grusomt innhold men et nydelig språk.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Ingen bok jag kände till tidigare, men jag blev lite lockad...

    SvarSlett
  6. Fin smakebit, frista til å sjekke ut denne boka nærmere:)

    SvarSlett
  7. Bokelskerinnen arrangerte en giveaway på Verdens bokdag, og da var "Stolleken" og "Jeg er forbudt" bøkene man kunne vinne. Selv satte jeg opp, "Jeg er forbudt" som ønske dersom jeg skulle være den heldige vinneren, fordi mitt inntrykk av "Stolleken" var slik du beskriver det i begynnelsen av innlegget ditt.

    Kanskje jeg skal gi boken en sjanse allikevel - fikk litt mer lyst til det nå, etter å ha lest det du skriver om boken : )

    Takk for fine smakebiter!

    SvarSlett
  8. Flott smakebit, Tine. Ha en flott søndag videre. :)

    SvarSlett
  9. Jeg lo høyt av først del av smakebiten, så hvis det finnes flere slike i boken må jeg absolutt lese den :-) Takk for fint tips og ha en fin søndag!

    SvarSlett
  10. Jeg har også denne, og har tenkt som deg at denne ikke frister i utgangspunktet. Men kanskje jeg skal gi den en sjanse likvel da?

    SvarSlett