onsdag 24. april 2013

Omvisning i Arne & Carlos utstillingen på Salhus Tricotagefabrikk

Carlos Zachrison og Arne Nerjordet guidet oss gjennom sin egen utstilling i dag
Det var designerne Arne Nerjordet og Carlos Zachrison som guidet oss rundt i utstillingen sin i kveld. Utstillingen holder for tiden hus på Norsk Trikotasjemuseum, i Salhus. Produksjonen av utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og DogA Norsk Design- og Arkitektursenter.
Før denne kvelden var mine assosiasjoner når jeg hører "Arne og Carlos"  - julekuler. Jeg har sett for meg to snåle halvgamle menn som sitter og strikker julepynt.
Jeg har trodd at det begynte her, men der tok jeg skrekkelig feil. Det med julekuler og strikkebøker var faktisk designernes måte å trekke seg tilbake på, da finanskrisen gjorde det vanskelig å selge mote i Europa og resten av verden.
Gutta møttes på Esmond moteskole i Oslo, kjemien stemte og de begynte å samarbeide. Deres første kolleksjon het Dolly Parton-kolleksjonen og kom våren 2002. Siden fortsatte de sitt unike arbeid hvor de leverte fantastisk originale kleskolleksjoner i mange år.
Arne og Carlos blir oppfattet som et levende kunstprosjekt, en sammensmelting der det er vanskelig å skille mellom liv og verk. De som mennesker er totalt strippet for elitetenking og snobberi, og det kommer frem i arbeidene deres også, hvor de blander kjøkkenhåndkler og polyester og får de vakreste antrekk.
Det var, intet mindre enn en fantastisk opplevelse å være tilstede på denne omvisningen i dag. Arne og Carlos er to menn som hele Norge er på fornavn med, og det beskriver også stemningen i kveld. Her var det intet snobberi, men mye humor og ekte glede over faget.
I disse dager kommer de ut med en ny bok "Håndarbeid fra hagen", som må være perfekt for deg med mye restegarn og like mye skapertrang. Det er ingen tilfeldighet at de lager en sånn bok, for til daglig holder de hus på en nedlagt togstasjon i Valdres, hvor de jobber iherdig med å perfeksjonere idyllen.
Jeg har flippet litt igjennom boken, og etter omvisningen i dag, finner jeg garantert frem strikkepinnene igjen. Det var nok ikke bare meg som reiste fra Salhus med fornyet giv, for vi var mange madammer tilstede, og mange som sikret seg et signert eksemplar av boken.
Julekuler og "Marius" også kalt Comme des Garcons kolleksjonen
Fra Dolly Parton-kolleksjonen
Vi var en god gjeng som fulgte omvisningen, med og uten strikkepinner

1 kommentar:

  1. At de begynte med klær visste ikke jeg heller. Har liksom bare tenkt strikking og julekuler :-) Greit å få vite mer!

    SvarSlett