fredag 25. november 2011

Jule"stria" er igang: Lavkarbo peppernøtter

Lavkarbo peppernøtter
Jeg er veldig glad i både vegetar, lavkarbo og rawfood, og forsøker alltid å finne en fin balanse mellom dem. Vegetar biten trenger jeg ikke tenke på lenger, for etter 9 år går den av seg selv. Lavkarbo har jeg også holdt på med en stund, men rawfood har presset seg inn og gjort lavkarbo litt vanskelig. Jeg har alltid vært en kakemons, men har de siste årene vendt meg av med det søte, og dermed også kakene. I år skal vi ha besøk hele julen og jeg tenkte å prøve en blanding av "vanlige" kaker, og lavkarbokaker. Siden jeg ikke er særlig fan av sukrin blir det en utfordring, men finner jeg noen gode oppskrifter så skal de prøves ut.
denne bloggen fant jeg en fin oppskrift på lavkarbo "peppernøtter", og disse prøvde jeg ut i dag. Jeg brukte xylitol i stedet for kokossukker, og mandler kjørt i foodprosessoren til mel. Dette melet er sikkert ikke samme kvalitet som kjøpe-mandelmelet, og har kanskje noe å si for kvaliteten på kakene mine. Jeg måtte ha i litt Fiberfin for å få deigen til å henge sammen. Etter at røren hadde stått 4 timer i kjøleskap, var den fast og fin, og  lett å trille kuler av. Søtningsstoffet mitt var sikkert ikke søt nok, for jeg kunne tenkt meg dem litt søtere. Syns også at det var rart at de smakte så pass lite, på tross av den flotte krydderblandingen. I alle fall, de var lett å trille, og rant ikke utover da de stekte.
Tusen takk for oppskriften!! 
Nå skal det sies at 10 åringen i huset trodde det var "vanlige" peppernøtter, og likte dem veldig godt.

2 kommentarer:

  1. Lagde faktisk peppernøtter i går.nydleige :D

    SvarSlett
  2. Sv:Jeg tror jeg vil bruke enda litt mer krydder neste gang, for jeg syns også de kunne smakt litt mer. Skal skrive det på innlegget (har gjort det) :-)

    SvarSlett