søndag 20. august 2017

Ullensvang i Hardanger er et ypperlig sted for tur og avslapping

I helgen har Frode og jeg feiret at vi har vært gift i 15 år 🎔🎔. Turen gikk til Ullensvang Hotell hvor Frode hadde sørget for, at vi ble plassert i de flotte suitene i toppetasjen.
I tillegg til et stort highteck bad fikk vi to rom å boltre oss på, og en nyyyyydelig utsikt over fjord, fjell og isbre.
Selvfølgelig fikk vi med oss et par fjellturer også ☺

Før vi kom så langt som til å sjekke inn, stoppet vi i Kinsarvik og gikk tur i Husedalen, en tur som tok oss opp langs vannrørene til Kinso kraftlag, og videre inn i variert terreng, med skogssti blant or og hassel, og svaberg. Hele turen gikk langs den massive fossen, som hadde flere store nedfall langs ruten vi gikk. Frode hadde helt rett, dette var en kjempefin tur!

Kinso kraftverk fra 1917

To glade vandrere med fossebrus boblende i ørene
Nyastølfossen - et utrolig flott skue
Vel nede igjen kjørte vi til Lofthus og hotellet vårt. Vi benyttet oss av noen få av de mange fasilitetene hotellet har å by på, blant annet det store bassengområdet. En liten tur i nærområdet ble avbrutt av en regnskur, men vi fant roen under tak utenfor hotellet, og leste bok/hørte på musikk mens vi nøt den flotte utsikten. På kvelden spiste vi på den svære buffeten de hadde til gjestene sine, og etter det var vi knapt i stand til å gå.

Ullensvang hotell er et oppkomme av flotte detaljer og mye kunst

Et av de mange stedene å trekke seg tilbake
Søndag hadde vi planer om både Munketreppene og Dronningstien, så etter en deilig frokost satte vi i gang. Bilen sto parkert på hotellet og vi la i vei oppover fjellsiden, rett opp fra hotellet. Her gikk vi gjennom uendelig store eplehager, før stien startet. Her er det godt merket, hver snarvei er merket, og hver sving har et flott stedsnavn med sitt eget skilt. Helt opp til 950 meters høyde går det an å gå på grusvei, men stien anbefales, den er merket rødt og er bratt, men den er veldig fin å gå på.

Vi gikk ikke på slang, selv om det fristet, men kjøpte med oss en pose "rett fra treet"

Frode våger seg frem på "Nosi" 950 moh. og flott utsikt ned til Lofthus

Et av de mange flotte skiltene på vei opp til 1000 moh. hvor all skilting stoppet
Munketreppene finner du fra 650 - 700 moh. og klikker du på lenken kan du lese om munkene som laget disse trappene på 1200-tallet. I dag er fruktproduksjon og disse 616 trappetrinnene de eneste tegnene på at det har vært munker i Ullensvang.
Turen vår gikk forbi Nosi på 950 moh og ytterligere 50 høydemeter opp til Rjukan, hvor Dronningstien starter. Før vi begynte å gå, kokte vi kaffe og spiste lunch ved Rjukanfossen.

Jeg våger meg tett på Rjukanfossen
Dronningstien sies å være HKH Dronning Sonja sin favorittur, og traseen som er 16,1 km. ble åpnet i 2013. Utsikten er det ingenting å si på her oppe på 1100 moh, vi ser Folgefonna og Hardangerfjorden hele tiden. Vi ble overveldet av alle de knallblå D`ene som utgjør merkingen på denne stien, de kom hver 5-10 meter noe som var alt for mye. Det som var rart, var at det var slutt på all annen merking. Nå fikk vi ingen skilt med stedsnavn eller retningsanvisninger, kun blå D`er så langt øyet kunne se.

Ved Rjukan, innfallsporten til Hardangervidda ligger den 16 km lange Dronningstien
Vi hadde bare tenkt å gå et stykke bortover stien, til den store varden på toppen ovenfor Oksli, for så å svinge ned og mot hotellet vårt igjen. Vi hadde studert kart både i papirformat og på UT.no som viste at det var flere stier å velge mellom, for å komme ned til Lofthus igjen. Da vi begynte å gå, viste det seg at disse stiene ikke finnes, og vi ble tvunget til å gå hele veien mot dit hvor Dronningstien slutter ved Røte, ca. 6 km. fra Lofthus.

På toppen over Oksli, hvor vi begynte å se etter at stien skulle svinge ned mot Lofthus

Slutten på Dronningstien er markert med denne flotte steinen
Da vi nådde Dronningstiens slutt, var vi fremdeles over 800 høydemeter over havet, og det tok oss en liten time å komme oss ned til veien. Det var to slitne kropper som ventet en halv time på drosje, for å slippe å gå på den smale og veldig trafikkerte veien mot Lofthus. Vandringen vår var utrolig fin, vi var heldig med været og kunne gå i t-skjorte og kort bukse hele veien. Heldigvis er det ikke lange kjøreturen fra Bergen til Ullensvang, så vi kommer garantert tilbake!