søndag 19. august 2018

Naturhistorisk museum inviterte til Tomt museum

Bygningen som har vært stengt og under oppussing siden 2013, er en del av Universitetsmuseene i Bergen. For meg og mange med meg, forblir dette bygget Naturhistorisk museum. Denne regntunge lørdagen har de vasket vekk alt pussestøv og malt ferdig, og inviterte like godt bergensere inn, for at vi skulle få ta en titt på interiøret, før dyrene flytter tilbake. Åpning av musèet er sommeren 2019, vi gleder oss!

Tårnsalen er et imponerende blikkfang, både sett utenfra og inni bygget

Det er Norges eldste museumsbygg vi ble invitert inn i, bygget i 1865. En kjemperehabilitering har vært i sving siden 2009, og den første delen som åpnet var Christie cafè, en koselig cafè i byggets sørfløy. Herfra kan en se ned på Musèhagen, med sine vannliljer og andre flotte blomster og trær.

Endelig sto døren i det staselige museet åpen

Detalj fra Musèhagen

I museets andre etasje har de avdelinger for fugler, pattedyr, reptiler, planter, insekter og norske hav. Første etasje rommer informasjon om Norges undersjøiske vulkaner og varme kilder, i avdelingen som heter Dyphavet. Her er også mange rom for formidling, og om krystaller og vestlandsgeologien.






Jeg er sikker på at den salige Willhelm Frimann Koren Christie, som gikk i bresjen for å få et museum i Bergen, ville frydet seg hadde han sett hvor flott museet "hans" ser ut i dag. Interessert? ta gjerne en titt på Runar Jordåens biografi.

5 kommentarer:

  1. Det er bare SÅ kjekt at Bergen, og Norge forøvrig, tar seg råd til å pusse opp og vedlikeholde gamle bygg! Dette ser praktfullt ut. Jeg har ikke vært der før heller. Lurer på om det er fordi jeg blir eldre at jeg blir mer og mer opptatt av å bevare - ikke alt og alle, selvfølgelig - men noe av historien vår syns jeg vi må ta vare på enda en stund. Kjekt å se bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vært rystet over hvor lenge musèet skulle være stengt, men nå når det nærmer seg åpning og jeg ser hvor fint det har blitt, tenker jeg at de trengte den tiden. Håper kommunen finner penger til å renovere DnS også, for der trengs det.
      Min interesse for historie begynte å blomstre etter jeg fylte 45, så det har sikkert litt med alder å gjøre :)

      Slett
  2. Kjempeflott, nydelig arkitektur, med så flotte linjer,rom, vinduer og alt! Fantastisk at de holdt åpent for publikum, flott!
    Det er viktig å bevare hus, vi er slike halv skrullinger som bruker alt for mye tid på slikt. Vi har jo vår verna husmannsplass i Hamar, der vi bor den er fra 1849. Totalrenovert i 2000, Steinar plukket ned hele tømmerhuset og satte det opp igjen + nybygg.
    Hytta vår er en gammel skole som er Kulturminne, den er fra 1894. Der har vi drevet på i hele sommer. Jeg har en egen blogg om det "Verna Trehus" men har ikke skrevet noe på den i sommer, kommer. Nå er jeg selvoppnevnt malermester om dagen.
    Det tar mye tid, men litt morsomt også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror de lever godt de som tar historie på alvor. Heldige dere som får ta vare på noe for ettertiden, veldig gøy at du deler :) Har ikke blogget om Marstein enda, det blir vel neste bok ut.

      Slett
  3. NB: har du blogget om Marnstein sin bok?

    SvarSlett