onsdag 16. mai 2018

Mine gleders by av Richard Herrmann

Det er ikke mange bøker som har blitt plukket ned fra bokhyllen så mange ganger som Richard Herrmann sin vidunderlige skildring av det historiske London. Boken er fra 1983, jeg har hatt den hele mitt voksne liv, og den duger fremdeles når jeg skal forberede meg til ny tur til denne fantastiske byen.

London har en utrolig spennende og mangfoldig historie, og når jeg leser denne boken blir jeg stadig forbauset over hva som har skjedd i dette landet de siste 2000 årene. Da Julius Cæsar og sin romerske hær, like etter Kristi fødsel seilte opp Themsen og fant et egnet sted for å lage bro over elven, bodde det ikke mennesker her. Romerne regjerte helt til gotere og hunnere i år 400 truet Roma, slik at de var nødt å reise hjem for å forsvare landet sitt.

Vi får høre om den danske vikinghæren som ødela London og regjerte i 26 år, og om da norske Olav Haraldsson dra ned broen over Themsen og ble folkehelt, bare 16 år gammel. 

Fra midt på 1000-tallet begynte endelig en by å ta form, og vi får høre om hvordan kong Edward Bekjenneren fikk innviet Westminster Abbey like før han døde. Så går det slag i slag gjennom historien, med stadig nye konger, 1066 regnes som Englands histories begynnelse. Det er nå hertug William Erobreren vant slaget ved Hastings, inntok London og ble kronet som Englands konge.

Det er William Erobreren som bygget Tower, og i fortsettelsen får vi høre om sønnen hans Rufus som bygget Westminster Hall, om dronning Elisabeth I som får bygget 11 slott bare langs elven, og om da de endelig fikk bygget bro nummer 2 over elven i 1750.

England er stolt av sin historie, og språk, samfunnet og dagligliv i England, inneholder utrolig mange referanser til historiske hendelser og mennesker. I denne boken får vi morsomme små anekdoter som skildrer opprinnelsen til mange av gatenavnene og andre ting, som f.eks. "London Brigde is falling down" og Tooley Street som er oppkalt etter kong Olav (den hellige). Min oppmerksomhet blir ekstra skjerpet hver gang gatenavn som er kjent for meg blir nevnt, og jeg har notert flere steder jeg vil innom på min kommende tour.

St. Paul katedralen et besøk i 2012
På midten av 1600-tallet var London plaget av en grusom pest. På det verste døde 20000 mennesker hver uke. Det som skulle få slutt på pesten var den store bybrannen i 1666, hvor 4/5 deler av byen ble ødelagt. Utrolig nok var det bare 8 mennesker som mistet livet. Det var den unge vitenskapsmannen Christopher Wren som fikk jobben med å bygge opp byen igjen. På det lille området som City utgjør, stod det 89 kirker, 60 av disse ble bygget opp igjen, og 51 av disse var under Wrens ledelse. St. Paul katedralen er også hans verk, et bygg som sto ferdig akkurat i tide til at han selv ble den første som ble begravd der.

Denne boken engasjerer meg til tusen, så jeg kunne skrevet et blogginnlegg langt som et vondt år. Tenker jeg stopper her, og supplerer med bilder når jeg kommer hjem fra årets Londontur. 

Mine gleders by er en sakprosabok uten de irriterende små tallene som til stadighet henviser til kilder man aldri slår opp. Teksten er kronologisk satt opp og begynner da de første menneskene slo seg ned i London. I tillegg til det jeg har nevnt er noen av stedene som blir omtalt spesielt St. Paul, Covent Garden, Piccadilly Circus, Trafalgar Square, og No. 1 London. Refleksjonene følger historien,
gjennom herjingene i 2. verdenskrig og frem til vår tid. Det er artig å lese "fakta" fra min egen tid, tallfesting av antall puber og kirker etc. som selvfølgelig er feil nå, men tidsånden som skildres stemmer på en prikk.

Alle vi som husker Richard Herrmann fra radioen i barndommen, vet at han var en sjarmerende mann med god humor. At han også var ekstremt kunnskapsrik med tyngde på britisk historie kommer godt frem i denne boken, som i alle de andre bøkene jeg har lest av ham.

Bakerst finnes en kjapp gjennomgang av fakta, navn og tall fra Londons historie, til den meget utålmodige leser, den som vil sjekke noe, eller den som vil repetere.

12 kommentarer:

  1. Denne boka har jeg ikke hørt om, men skal notere den i tilfelle Londontur. Skal du dit igjen snart altså?
    Ser du leser både Portåpneren og Harts siste.. den må jeg skaffe meg. Portåpneren har jeg også fått. Det hoper seg opp med bøker her..

    Ønsker deg en fin 17.mai Tine:)

    Nå skal jeg potte ned nyinnkjøpte sommerblomster på verandaen..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig med sommerblomster, jeg har gitt mine samboere instrukser til hvordan de skal holde mine i live når jeg er i London. Reiser i morgen tidlig, og skal nyte 4 travle dager helt for meg selv i mine gleders by. God 17-mai Anita!

      Slett
    2. Åh, en sånn herlig alentur.:) Kos deg og god tur! God 17 mai du også i utlendighet Tine.:)

      Slett
    3. 26 år siden jeg var i London- lenge siden det også..

      Slett
    4. Eller nei, nå husket jeg feil- jeg var der noen år senere med min mor og datter..og så Phantom of the Opera. Men det er sikkert 10-15 år siden

      Slett
    5. Du som er en sånn flyfille som meg, må lese boken og se om du greier å holde deg hjemme :)

      Slett
    6. Hehe... ja, det blir kanskje sparket;)

      Slett
  2. Skal du hive deg med på debutantslippet MÅ du lese Tante Ulrikkes vei først! Det er et "must".

    Dette høres ut som en fin bok å lese i forkant av en London tur, et sted jeg ikke har vært på over 30 år, kanskje på tide igjen...

    Ferdig med Alias Grace eller har du gitt deg på det?(makan altså)

    Du må ha en riktig god tur og kose deg masse,Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må? får tenke på det. 30 år, jeg skjønner ikke meg på dere som greier dere uten London, det er jo der det skjer :)
      Alias Grace kom jeg godt inn i, men så havnet John Hart i postkassen, og jeg stupte inn i den. Grace ligger på vent til jeg kommer hjem fra London, jeg liker den godt, så det er ikke derfor det blir sånn i rykk og napp med boken.
      God 17 mai til deg også :)

      Slett
    2. Nei,strengt tatt må du vel ingenting, selv syntes jeg det var kjekt å få med meg alle tre bøkene før arrangementet.

      Nja, har vel aldri vært spesielt fascinert over London så jeg har nok ikke tenkt på det eller engasjert meg sånn for å komme meg dit igjen, skjønt nå kunne jeg tenkt meg en tur dit om ikke så altfor lenge.

      Slett
  3. Denne boka er så fin! Mine gleders by er ei av få bøker som eg har lest fleire gonger, men no er det lenge sidan sist. Og som for Beathe er det over 30 år sidan eg var i London - ein stor og flott by med ein interessant historie.
    God tur! Ser fram til å sjå bileta dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre at du kjenner boken, men at den ikke får deg til å ville fly over med en gang, skjønner jeg ikke. Nå bobler jeg av inspirasjon og kan ikke vente til jeg får satt bena mine på historisk grunn (om noen timer...) Kjekt å vite at noen vil se bilder fra turen :)

      God 17-mai!

      Slett