lørdag 9. desember 2017

Jeg er Daniel av Mari Lindbäck

Er du på jakt etter en lettlest roman om sårbar ungdom, er Mari Lindbäck sin roman Jeg er Daniel midt i blinken for deg. Dette er forfatterens fjerde roman, det er første gang jeg leser noe av henne, men det kommer ikke til å bli den siste.

Forlaget om boken:
Etter det med mora mi, ble jeg som i et av de husene der de krabber over aviser og pappkasser og klær og leker og stekepanner og tomme glass med skrulokk på. Som i et av de husene der vinduene er dekka for og det går loslitte gulvteppestier mellom hauger og tårn av alt som er samla og stabla og spart, som der ingen åpner. 

Daniel har en trøblete fortid, men nå bor han hos bestemora si og livnærer seg ved å jobbe på et treningssenter. Han blir til og med kjæreste med jenta fra biblioteket. Pilene peker oppover. Men Daniel skylder penger til noen det ikke er lurt å skylde penger, og må derfor gjøre ting. Ting som får konsekvenser for det lille livet han har skrapa sammen.


For oss storlesere er rett bok til rett tid en viktig del av leseopplevelsen. Da jeg begynte på Jeg er Daniel hadde jeg akkurat vært på DnS og hørt/sett Morten Joachims musikalske monolog Fire gravferder og et bryllup, et stykke som ga lesingen av Mari Lindbäcks roman, en ekstra dimensjon.

Daniels historie fortelles i nåtid i løpet av en ganske kort periode. I tillegg får vi vite litt om hvordan oppveksten hans har artet seg, men dette er ikke før helt mot slutten.
Når vi møter ham er han i jobb, han møter en jente som han får kontakt med og han bor, øyensynlig hos sin bestemor. Ting forandrer seg etterhvert, samtidig som vi får vite bakgrunnen for både bo- og jobbarrangementet hans.

Skriveteknikken Lindbäck bruker er genial. Det sies ikke rett ut at Daniel lever på samfunnets skyggeside, men måten setningene er konstruert på, sier det allikevel. Jeg konkluderte tidlig i lesingen at Daniel er litt "treg" i avtrekkeren, enten det skyldes rusmisbruk eller noe psykisk. Det er noe naivt over det han tenker, gjør og sier, og så godtroende som han er, er aldri sunt.

Dette er samtidshistorie på sitt beste, forfatteren går tett på en type skjebne jeg frykter vi har mange av rundt oss, og det er absolutt et tema jeg synes det er viktig å utforske nærmere. Jeg blir fort glad i den unge gutten som blir portrettert, selv om han egentlig er en sånn person jeg ikke vil ha i min bekjentskapskrets.

Romanen fikk meg til å tenke på mitt eget forhold til rusmisbrukere og andre som ikke ses på som "vellykkede" samfunnsborgere, og flere spørsmål enn svar kom opp i hodet mitt da jeg leste.

Mari Lindbäck bruker et fint språk, hun har fine karakterer og til tross for at romanen er på i underkant av to hundre sider, kommer det flere vendepunkt som gir fremdrift og spenning til historien.

Forlag: Tiden
Utgitt: 2017
Sider: 182
Kilde: Leseeks

6 kommentarer:

  1. Good news! Tok med meg denne på hytta (for øyeblikket omgjort til leserom) for noen dager siden, men har hele tiden vært forvirret av etternavnet. Trodde hun var svensk (googling er for pyser), rykker henne opp som norsk, kan jo ikke skade med en ekstra ungdomsroman i disse nomineringsoppløpstider. Utifra omtalen din høres den faktisk ut som noe jeg kan like.

    (Hvordan liker du Tiller sålangt?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper jeg ikke har forlovet meg nå, jeg googlet litt og landet på at hun er norsk (fant ingen "oversetter"). Ungdomsroman? om ungdom ja, men den er "slow", jeg tenkte ikke at den er skrevet for ungdom...

      Tiller ja, jeg setter på lydboken hver gang noen går ut av huset her, og nå gleder jeg meg til å gå ut i snøstormen med Begynnelser på øret.
      Jeg antar at innleser ikke er nynorsk, for det skinner gjennom, men når jeg overser det, liker jeg godt Terje og det Tiller har fått til her.

      Slett
  2. Hm... Kanskje jeg må finne den frem igjen, jeg leste som sagt de første 40 sidene men den fenget ikke meg i det hele tatt. Jeg likte verken handling eller språk,syntes det hele var veldig rotete... Jaja, får jeg tid så skal jeg gi den en sjanse til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det Besthe, jeg tror du vil like hvordan handlingen utvikler seg 😃

      Slett
  3. Høres ut som en flott bok, fikk lyst til å plukke den opp om jeg kommer over den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du fikk lyst å lese den :)

      Slett