lørdag 8. august 2015

Nådegiveren av Jan Boris Stene - en klassisk detektivroman

Nådegiveren er Jan Boris Stende sin debutroman. Dette er første bok i en klassisk detektivserie kalt Falkener & Wilberg mysterier. Er du glad i krim av typen Sherlock Holmes, er denne serien midt i blinken for deg!

Fra bakpå boken:
November 1916: Den første snøen faller over Trondheim. Doktor Wilberg er ute og går tur i parken ved Vår Frues kirke, hvor han finner tyske konsul Reimers myrdet.
I Wilbergs private bestrebelser etter å avdekke morderens identitet starter en jakt som fører ham inn i byens beste borgerskap. Han stifter bekjentskap med den eksentriske gentlemandetektiven Astor Falkener, og sammen nøster de systematisk i trådene. Men ettersom de nærmer seg morderen, havner de også dypere i en mørk verden av spionasje og hemmelige renkespill.

Utgitt: høsten 2015
Sider: 333
Kilde: Leseeksemplar

Starten av romanen bærer preg av at dette er første bok i en serie. Vi blir godt kjent med hovedpersonene, først Dr. Wilberg som har fortellerstemmen, og litt senere professor Astor Falkener. Sistnevnte er en skolert realist, en vitenskapsmann og akademiker med personlighet ganske så lik den hos selveste Sherlock Holmes. Han opptrer høvisk og rakrygget både i tale og oppførsel, og har velutviklede deduktive evner. Han lever alene med sin vakre husholderske, interesserer seg for toksikologi, og liker å sløve ned om kveldene med en sigar og en dram.

Etterhvert får han altså en "Dr. Watson" som kompanjong, en enkemann og selvstendig lege som liker å bry hjernen sin med mysterier. Likheten med Arthur Conan Doyles karakterer er slående, men jeg vet at flere SH mysterier har blitt skrevet av andre i nyere tid, så hvorfor ikke?

Nådegiveren er tro til sjangeren, hvis klassisk detektivroman er en egen sjanger. Derfor byr ikke oppbyggingen av romanen, og derav også enkelte hendelser underveis på særlige overraskelser. Det som først ser ut som et rovmord, er selvfølgelig ikke det. 
Saken er for intrikat og raffinert til at politiet kan få sine teorier til å passe, så Wilberg og Falkener overtar oppklaringen av mordet på den tyske konsul Reimer. De har begge sine motiver for å finne svar på hvem morderen er, og går bak ryggen på politiet når de gjør sine undersøkelser.

Historien er kronologisk, og fremstår som Wilbergs beretning av en sak han husker tilbake på. Kapitlene er tydelig merket med overskrift, så leseren er forberedt på hva som skal komme. Språket passer godt til tiden handlingen er satt i, og fikk meg mang en gang til å trekke på smilebåndet. Første halvdel av boken var i mine øyne litt langdryg, men etterhvert som noen dunkle hemmeligheter kom for en dag, og nettet snøret seg, som det heter, så ble det mot slutten ganske så spennende. 

 ******

Forfatteren Jan Boris Stene (f.1978) er trønder, lege, far til fire og mann til en. Hvordan han får tid til å skrive en krimserie på fritiden, er for meg et mysterie...

8 kommentarer:

  1. Har du fått denne allerede da - den har gått meg forbi. Burde lese den før lanseringen jeg skal på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker det blir en fin lanseringsfest i Trondheim ja. Bergensforlaget VB har mye bra krim på gang i høst, og jeg har vært heldig å fått lese tre av dem før lansering. Gleder meg til å høre hva du synes om boken :)

      Slett
  2. Jeg kunne tenkt meg å være med på denne lanseringen, men nå planlegger jeg et par uker hjemme, uten reising! Noe som blir herlig!

    SvarSlett
  3. Når er den lanseringen Randi? Har ikke fått med meg det, jeg.. Ikke denne boka av en trønder heller… Men så er jeg jo ferierende for tiden. Skal sjekke opp denne Tine, selv om jeg ikke ble helt overbevist av den gode omtalen din. Leger i Trondheim skriver da stadig bøker, Eh;) Jorunn Thørring for eksempel…og hun kostholdsdronningen, farmakolog Berit Nordstrand (hun har jo fem barn) Det har nok noe med lufta og Nidraosdomen og gjøre..

    SvarSlett
    Svar
    1. En må like sjangeren, og være forberedt på det den fører med seg. Kan ikke si annet enn at boken er godt skrevet og tro til sjangeren. Jeg tviler ikke på at leger i Trondheim kan skrive, det høres bare så travelt ut med stor familie, legegjerning og i tillegg skrive krim :)

      Slett
    2. Ser den.. Enig med deg ang hvordan de kan få tid. Noen har vel bare jernselvdisiplin eller/og enrom kapasitet..

      Slett
    3. Har nå lest Nådegiveren og likte den godt. Minner meg om H.K. Fauskanger i stilen.. Sherlock Holmes har jeg ikke lest så den kan jeg ikke sammenligne med, men har da sett noe på TV her og der..

      Slett
  4. Har lyst til å lese den, men litt redd for at den kan virke litt for tørr?....

    SvarSlett