onsdag 26. desember 2012

Oppsummering av bokåret 2012

Inspirert av Berit, har jeg laget en liten oppsummering av bokåret vi nå legger bak oss.
Ambisjonene mine om å lese en bok i uken feilet kraftig, og jeg endte på 107 bøker. For neste år har jeg store ambisjoner om mange fjellturer og mye trening, så boklesingen vil forhåpentligvis begrense seg selv.
Nytt av året er at jeg har blitt kjent med mange bokbloggere. Det er utrolig inspirerende å lese disse bloggene, og det fører til at jeg leser mer variert. Takk til alle mine "nye venner" i zyberspace...
Og så til selve oppsummeringen. Jeg har kopiert Berit sin liste, så jeg håper hun synes det er ok.

Årets høydepunkt 1: Serè Prince Halverson`s "Den andre siden av gleden". En utrolig fin historie om et menneske som ikke setter seg selv først. Virkelig en følelsesmessig sterk bok, som sitter i enda.

Årets høydepunkt 2: Annie Haves`s "Extra Virgin". Liker du bøker med lukter, lyder og stemninger, så er dette boken for deg. Denne leste jeg tidlig i år, og jeg kjenner ennå på stemningen fra den. Sikkert ikke tilfeldig at sommerferien ble tilbragt i Italia i år.

Årets nye forfatter: Gillian Flynn og boken "Åpne sår". Jeg var glad jeg fulgte tipset til Anita på denne, og gleder meg stort til å lese neste bok av samme forfatter.

Årets gamle forfatter: Paolo Coelho er en gjenganger hos meg. Jeg ble frelst av Alkymisten og har lest det meste av ham etter det. I år kom han med Alef, som jeg likte veldig godt.

Årets nedtur 1: Vinter i Havanna av Leonardo Padura. Den eneste boken jeg har gitt en 2`er i år. Siden jeg hadde kjøpt den, satt det langt inne å legge den fra meg, så jeg truet meg gjennom. Denne ga meg ingenting annet enn "må lese ferdig stress".

Årets nedtur 2: Katalysatormordet av Hans Olav Lahlum. Jeg hadde hørt ham snakke om boken, og jeg hadde lest de to andre i serien, så jeg var veldig positiv til denne. Nedturen ble brå og uventet, siden denne var en ren kopi av de to andre.

Årets nedtur 3: Den rasende horden av Fred Vargas. Gleden var stor da jeg så at hun hadde kommet med en ny bok på norsk. Jeg har lest mye av henne og elsker hovedpersonen hennes, men denne ble litt for langdryg og kjedelig.

Årets sterkeste: Simon og eiketrærne av Marianne Fredriksson. Jeg ville egentlig ikke lese enda en bok om jøder og andre verdenskrig, men mangel på bok gjorde at jeg snappet denne med meg fra mamma. Gjett om jeg er glad for at jeg gjorde det...

Årets beste norske: Jørgen Jæger`s Stemmen. Krim på sitt beste!

Årets beste svenske: Linda Olsson`s Din godhet. En utrolig skjønn roman. Har du mange timer helt for deg selv, må du ta frem denne boken. En perle av en roman.

Årets beste spanjol: Carlos Ruiz Safron Himmelens fange. Etter å ha lest Vindens skygge (favoritt gjennom tidene) og Engelens spill (som jeg ikke likte så godt på første forsøk) syntes jeg at denne svarte til forventningene.

Årets eneste ufullførte: Dawn French`s Bittelitt vidunderlig - dette ble for dumt for meg. Jeg syntes boken har et dårlig språk, og utrolig platt humor.

Årets overraskelse 1: Nattmannens datter av May Lis Ruus. Dette ble en woao for meg. Kiosklitteratur er ikke noe jeg har "nedlatt" meg til å lese før. Men etter å ha vært med på en kjempefin byvandring i Bergen i forbindelse med starten av serien, og lest første bok (som vi fikk gratis med oss hjem) så var jeg solgt. Jeg signet opp for å få resten av bøkene i posten, og nå 6 bøker senere er jeg helt hekta.

Årets overraskelse 2: Det dyrebare av Linn Ullmann. Jeg hadde absolutt ingen forventninger, og det var sikkert derfor jeg ble tatt litt på sengen.

Årets "vil ikke lese": Fifty shades. Appelerer ikke til meg i det hele tatt. Er ikke glad i fantacy, så da sier det seg litt selv.

5 kommentarer:

  1. Så artig! Det er ei ære å bli kopiert på denne måten.
    Fortsatt god romjul og ha eit godt leseår i 2013!

    SvarSlett
  2. Artig å lese din oppsummering også, Tine.:) Det blir vel nærmere nyttår før jeg får somlet meg til å skrive min, Har fortsatt en bok igjen å skrive om, i tillegg til den jeg leser og de jeg skal lese før 2013.

    Linn Ullmanns likte også jeg veldig godt. Og Himmelens fange. Også Simon og eketrærne når jeg leste den. Har vel lest det meste av Marianne Fredriksson, og Paulo Coelho, men Alef likte jeg ikke så godt. Begynner kanskje å bli litt lei av Coelho..?

    Jørgen Jæger må jeg få lest..

    Fortsatt god romjul til deg.:)

    SvarSlett
  3. For en flott måte å oppsummere på:-)Måtte notere meg "Simon og eiketrærne" for den har jeg ikke hørt om og virket som noe jeg kunne tenke meg å lese. 107 bøker er veldig bra Tine, så mange klarer ikke jeg i år. Jeg skal begynne å lese Jørgen Jæger sine bøker og ser frem til det.Linn Ullmann sin bok er vel den eneste her jeg tviler på om jeg vil prøve meg på. En fortsatt fin julefeiring til deg og dine:-)

    SvarSlett
  4. Blir så glad hver gang Simon og eiketrærne blir nevnt :)

    SvarSlett