fredag 21. september 2018

Husdyret av Camilla Grebe - årets vinner av Glassnøkkelen!

Det er vinneren av prisen for beste nordiske krim i 2018 jeg har lest i det siste, og det er ikke tvil om hvorfor Camilla Grebe fikk Glassnøkkelen. Denne må du få med deg, mer velskrevet krim skal du lete lenge etter!

Forlaget om boken:
Malin er en ung kvinnelig politietterforsker, som har hele livet planlagt foran seg. Hanne er adferdsviteren med hukommelsestap, og som frykter fremtiden.
Jake er gutten som bærer på en vond hemmelighet.
De føres sammen av et brutalt mord i en gammel steinrøys i skogen, utenfor den lille utdaterte byen Ormberg en kald vinter. Jakten på morderen blir ikke bare farlig, den forandrer også deres liv. Sannheten kommer med en høy pris.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2018
Sider: 496
Kilde: Leseeks


Som du skjønner av min innledning så er jeg begeistret. Grebe skriver krim for de som elsker spenning og et finurlig plott, men også for de som vil ha noe mer enn underholdning når de leser.

Etter en innledning som forklarer hovedpersonens tilhørighet til Ormberg, er handlingen kronologisk, men fordelt på to fortellerstemmer. Jake er en 14 år gammel gutt, som sammen med storesøsteren tar seg av sin alkoholiserte og arbeidsledige far. Han har sine hemmeligheter, som må skjules for skolekameratene, og i tillegg blir han tilknyttet etterforskningen, litt uten å være bevisst sin rolle.

Vi blir kjent med de fem etterforskerne i cold case avdelingen som har installert seg i et nedlagt butikklokale i Ormberg. Før de har kommet skikkelig i gang med etterforskningen av barneskjelettet som Malin fant i ungdommen, skjer det som ikke skal skje, en av etterforskerne forsvinner.

Malin er politibetjent, ikke egentlig kvalifisert til å delta i Nasjonal Operativ Avdeling, men har blitt inkludert fordi hun på grunn av sin oppvekst her, er lokalkjent. At det var hun som for åtte år siden fant liket av det lille barnet, har de ikke lagt noe vekt på.

Begge disse karakterene er glimrende skildret, Malin med sitt behov for å komme bort fra den avbefolkede bygden, samtidig som hun har dårlig samvittighet for moren, som hun etterlater. Jake sliter med mobbing og de indre følelsene som sprenger på og som holdes skjult. Bygdedyret gjør seg gjeldende når Malin kommer tilbake som autoritetsperson, og skildringene av menneskenes oppførsel mot hverandre er sterke.

Den som interesserer meg mest av karakterene er Hanne, den 60 år gamle adferdsviteren som lenge har holdt skjult sin sykdom. Tankene og følelsene hennes rundt dette, og måten omgivelsene reagerer på når de får vite, er glimrende lesning. Vi lærer Hanne å kjenne delvis gjennom Jake, på en måte som er riktig så fiffig.

Ormberg har sine bygdetullinger, innflyttere fra Stockholm og sitt flyktningemottak, tre faktorer som kan være like suspekte, sett med enkeltes øynene. Historien bygges opp rundt dette og flere frampek, som i tillegg til skildringer av mellommenneskelige forhold gjør Husdyret til en glimrende krim.

Plottet er godt, spenningskurven høy hele veien, og boken er nesten umulig å legge fra seg. Krimdelen utvikles på en genial måte, og hodet mitt veksler mellom å gruble over livets viderverdigheter og fryde meg over det skrekkelige som gjør romanen til en velskrevet og handlingsmettet krimhistorie, med en slutt du aldri ser komme.....

Anbefales på det varmeste!


5 kommentarer:

  1. Hei Tine. Var spent på hva du synes om denne boka. Jeg likte hennes forrige også, men synes denne var enda bedre. Glad for at det ble en fin leseopplevelse til deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, det blir bare bedre og bedre :)

      Slett
  2. Heisann! Dette er en forfatter jeg ikke har lest noe av, men jeg skjønner jo at jeg bør prøve å få gjort noe med det- og da bør jeg vel kanskje gå litt tilbake å få med meg den forrige boka også? Hmmm... Alle disse bøkene og rent for lite lesetid...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun her må du prøve deg på for dette er virkelig god krim. Begynn gjerne med den første, men kun for at du ikke skal gå glipp av noe, de står støtt på egen hånd begge to.

      Slett
  3. Her er vi visst begge like begeistret! Jeg synes grepet med flere fortellere er så bra! Det gir flere dimensjoner til plottet.

    SvarSlett