tirsdag 18. april 2017

17 dager i New York, San Juan og Karibien

Utsikt fra The High Line
For en drømmeferie vi har hatt! Turen ble planlagt ned til minste detalj av feriespesialisten Bjarte, og alt gikk på skinner. For en utålmodig sjel som meg, som hater å stå i kø, var jeg lettet og glad over at alt gikk etter planen. Vi sto aldri i kø, verken i customclearance inn til USA eller i noen av de mange andre mulighetene hvor kø kunne oppstå. Vi var seks reisevante venner som dro på denne utvidede påskeferien, og sammen gjorde vi det til en stor opplevelse.

Vi fløy fra Bergen via Oslo om morgenen den 1 april, og etter å ha justert klokken tilbake seks timer, var vi i NY midt på dagen. Customclearance og transport inn til Manhattan tok to timer, vi benyttet oss av pre-bestilt pick-up service, noe vi gjorde mange ganger på denne turen, og det fungerte glimrende.

Etter en runde på Times Square, 5th. Avenue og andre kjente adresser, spiste vi fish n`chips på en irsk restaurant. Målet var å holde seg våken til kl. 22, noe som gikk så vidt, for da var vi skikkelig trøtte.
Første hele dag i NY gikk vi The High Line, en nedlagt toglinje som er gjort om til en elevert gangsti, absolutt å anbefale!

Vi tar en pust i bakken på The High Line
Turen videre gikk til Soho, Litle Italy og vi spiste middag på en italiensk restaurant som hadde helt fantastisk mat, LUPA heter den.
Etterpå var det tid for ishockey for gutta på Madison Square Garden, og moderne dans for jentene. Gutta boyz holdt selvfølgelig med New York Rangers, som kjørte stemningen i taket ved å slå Philadelphia Flyers 4-3 denne kvelden.

Allikevel tror jeg at vi jentene følte at vi var vinnerne denne kvelden, for Ailey II som vi så på NYU Skirball Center for the Performing Arts denne kvelden var helt fantastisk. Dette ble mitt første skikkelige møte med moderne dans, og jeg ble tatt med storm. Forestillingen var delt i tre bolker, med to pauser, og hver bolk hadde sin egen koreograf. Dansen, musikken og hvordan det var satt sammen gjorde dette til en opplevelse hvor vi opplevde både klump i halsen, og stunder med kun "innoverpusting".

Dagen derpå startet med litt "trim". Frode tok sin etterlengtede løpetur i Central Park, mens vi andre leide sykler, og suste rundt samme sted. Det er ikke lov å sykle inne i parken hvor det er grusveier, men etterhvert ble det så mye folk i parken, at vi skjønte hvorfor syklister måtte holde seg på de asfalterte veiene som omgir parken. Vi fant Beatles-monumentet "Strawberry Fields"  som er en liten del av parken som ligger tett ved der hvor John Lennon bodde.

Vi leier sykler i Central Park  - kan absolutt anbefales!
Etterpå gikk vi til pir 78, hvor vi heiv oss på en båt som gikk nedover Hudson River, forbi Frihetsgudinnen, rundt "tuppen" og opp East River til under Brooklyn Bridge. Det var fascinerende å se byen fra elven, og de store husene blir enda mer fremtredende enn de gjør fra gatene. Vi gikk av ved Wall Street, og gikk forbi Ground Zero og hele veien tilbake til vårt hotell på 52nd street. På kvelden hadde vi bestilt bord på en  cubansk restaurant nær hotellet som het Guantanamera, hvor vi kunne spise deilig mat til live music.

Manhattans berømte Skyline
Et snev av historie også i New York
Drosjer, brannbiler og skolebusser er det mange av i New York

Neste dag skulle vi bli hentet kl. 18:15, men først ble det tid til en tur på MuseumOfModernArt, vel i alle fall for de to ivrigste på kunstfronten. Solveig og jeg koste oss her inne med å gjette kunstnerne til de forskjellige maleriene, og ble til slutt belønnet med å finne et eneste maleri av Munch, og det var Stormen. Ikke la deg skremme vekk av MOMA`s kjedelige webside, (ei heller av køen når du nærmer deg bygningen) dette er jeg glad vi fikk med oss.

To av de mange kunstverkene inne på MOMA

Etterpå gikk vi bort til Central Station, ikke for å ta toget noe sted, men for å beundre den flotte bygningen, som har mange historiske detaljer intakt. Det er ingen av oss som har svart belte i shopping, og spesielt ikke når vi har mennene våre med oss, men noen butikker fikk vi besøkt før vi spiste verdens beste pizza på B-Side Pizza and Winebar. Strekningen nedover 51st Street fra østover fra 8th Avenue har mange små og ultraspennende restauranter, og jeg er sikker på at B-side har den beste pizzaen i NY!
Gode og mette entret vi shuttlebussen som skulle ta oss med ut til hotellet vi sov på like utenfor JFK-flyplassen. Vi måtte tidlig opp for å nå flyet til San Juan, hvor vi endelig kunne legge vekk dunjakker til fordel for bikini.

På San Juan flyplass stod det en ny smilende dame med Bjarte sitt navn på et skilt. Hun kjørte oss til Palma Vista Villa ved Seven Seas Beach i Fajardo. Dette stedet er himmel på jord, leiligheten var fantastisk, med DEN takterrassen, DET bassenget og en vanvittig flott strand, bare 1 minutts tusletur unna. Temperaturen lå på 26 grader pluss, både i luften og i sjøen, så her var det bare å få av seg klærne i en fart, og kline seg inn med solkrem med høy faktor.

Jeg har alltid ønsket meg basseng i hagen :)
For en vanvittig flott leilighet vi tilbrakte disse tre dagene i, nyt den terrassen!!

Etter en lat dag hvor vi benyttet fasilitetene maksimalt, var det tid for litt trim igjen. Bjarte hadde gjort en avtale med John Druitt, en artig skrue som ble klimaflyktning for mange år siden, da han forlot England til fordel for Puerto Rico. Han tok oss med på vandretur i regnskogen El Yunque, hvor vi fikk lære masse om jungel, vekster, insekter, dyr og fugler.

De eneste dyrene vi så var to snegler, en firfirsle og ett pinnedyr, også hørte vi frosk og fugler, uten at vi greide å skille lydene deres fra hverandre. Vi smakte på jordbær som så ut som bringebær og fikk se Mimosaen lukke seg, når vi strøk på den, i tillegg til mange planter som vi kjenner fra våre egne stueblomster. Vil du besøke en jungel når du er i Puerto Rico vil jeg anbefale deg å velge John som guide, han var veldig punktlig, pålitelig, kunnskapsrik og sjarmerende.

På rad og rekke i jungelen
Etter tre netter i den flotte leiligheten var tiden kommet for cruicet. Adventure of the Seas hadde avgang på kvelden, men vi ankom tidlig, iførte oss bikinien og testet aller først at drikkepakken funket. Båten som skulle bli vårt hjem i 7 dager, var utrolig flott. Lugarene var store og fine, selve båten er smykket med 4200 kunstverk, hvorav veldig mange er laget av norske kunstnere.

Vi var heldige å fikk lugarer ved siden av hverandre
Til frokost og lunch forsynte vi oss av den vanvittige bufeen ombord, mens vi om kvelden hadde vårt eget bord hvor Wilma, Sonny og David tok seg godt av oss. Det var ikke bare de tre som var hyggelige om bord, alle de 1200 som jobber på båten hilste muntert når vi traff på dem i gangene, og stemningen var veldig god ombord.

Båten legger til land på en ny øy hver morgen kl. 08:00 og da har vi frem til 16:30 til fri benyttelse i land. Byene er til forveksling ganske like, men siden vi gjorde forskjellige ting når vi var i land, ble dagene ganske forskjellig allikevel.
St. Maarten leide vi jetski og guide og fikk oss en lang tur rundt i Phillipsburg, som er hovedstaden. Jeg var livredd i begynnelsen, men etter jeg fikk kjøre litt selv, gikk det mye bedre. Båten har ett tettpakket program hele døgnet, med de rareste tilbud til turistene, og denne ettermiddagen gikk vi jentene på et seminar i kunsthistorie.

Utsikt fra St. Maarten og tilbake til båten vår

Kirken i St. Kitts
Turen videre gikk til St. Kitts hvor Frode var med på en guidet tur opp på det han trodde var det høyeste fjellet på øya. Dessverre ble det en tålmodighetsprøve, med masse "rare" mennesker på tur.
De fire andre tok en drosje til en av de flotte strendene i nærheten av havnen. Utenfor båten blir en overfalt av tilbud om transport, så det er ikke vanskelig å stikke seg vekk på en strand i noen timer.
Jeg valgte og slappe av på båten, ta meg en tusletur i land, og lese bok i noen timer.

Vakre St. Kitts - her var det haner i gatene og masse gøy å henge øynene på
Hagen foran kirken hadde masse blomstrende trær
Deretter gikk turen til Antigua hvor vi var med på en katamarantur ut til noen korallrev, hvor jeg prøvde snorkling for første gang. Det var kjempegøy, og for noen flotte farger det var på fiskene rundt korallrevet, dette ga mersmak. Den lille øya Antigua har 365 nydelige strender, og på vei tilbake fra snorklingen, stoppet vi og badet fra en av dem.

Katamaran lik den vi "seilte" med

Etter å ha blitt kjørt tilbake til båten hvor vi fikk skylt av oss litt salt og fylt magene, tok vi en tur i land igjen og så på den lille byen. St. John Cathedral fra 1848 er under rehabilitering, men vi snakket med en mann inne i kirken, og han kunne fortelle om hvorfor den på utsiden ser ut som en steinkirke, mens den inni er fullstendig dekket av trepanel. Jeg kan røpe at det har med jordskjelv og tornadoer å gjøre.
St. John Cathedral fra 1848

Vrak kan også være fint - bilde tatt fra cruiceskipet
St. Lucia dagen etter gikk vi fra båten, langs rullebanen til flyplassen helt til vi kom til en flott strand. Etter å ha slappet av her her en stund, gikk vi på stranden, langs en gravplass, helt til vi kom til en sjarmerende strandbar, hvor vi endelig fikk lesket oss litt. Heldigvis var det lett for de seks rosa hummerne å finne en drosje tilbake til båten.

Siste øyen var Barbados hvor vi hadde meldt oss på et romsmakingskurs. Vi ble hentet på kaien og kjørt til det verdensberømte Mount Gay Distillery, hvor vi fikk lære masse om historien til denne gyldne drikken og hvordan den fremstilles. Når kurset var ferdig, sto sjåføren vår klar for å kjøre oss til stranden, hvor han organiserte drikke bong og solstoler til oss før vi avtalte tid for når han skulle hente oss.

Guiden forteller med stor innlevelse og mye humor om rommen de lager
Både jungelsafari, jetskitur og romsmaking er arrangementer Bjarte har booket hjemmefra, det var kun snorklingen som var båtens arrangement. Det du vil oppdage hvis du studerer ekskursjonstilbudet til cruicebåtene, er at det er ganske dyrt, også blir du da skyflet rundt i en stor flokk. Min erfaring med å gjøre dette selv er utelukkende positiv, sjåførene er alltid på plass til avtalt tid, og ingen av de mange avtalene vi har gjort med lokalbefolkningen har skjært seg.

Siste dag på båten skulle vi tilbringe i rom sjø, når vi returnerte til San Juan. Vi spiste frokost i restauranten (i stedet for i bufeen) og nøt Mango Java Flow mens vi grillet de nå brune kroppene våre en siste gang. På ettermiddagen hadde vi meldt oss på et vinsmakingskurs, noe som ble en selsom affære, siden "læreren" vår snakket fort og alt for detaljert på et dårlig engelsk, og den store tilhørerskaren ble mer og mer munter på hans bekostning.

Morgenen etter var det tid for avgang. Heller ikke nå ble det kaos, til tross for at 4300 mennesker skulle av båten, gå gjennom customclearance og finne igjen sin egen koffert. Vi tok en taxi til hotellet og tilbrakte dagen i Old San Juan med en lang tur rundt det store festningsverket som omringer store deler av gamlebyen. Bygningene er nydelige, malt i mange klare farger, og stemningen er veldig god her, kunne de bare holdt unna alle bilene. Bildet under er i det henseende helt unikt.

Et eksempel på en pen, nymalt gate

Det er ikke tvil om hva vi ønsker oss :)
Gravplassen og en del av festningsverket
Det er ikke fritt for at denne "lille" karen ga oss en støkk

Den siste dagen av ferien ble den mest slitsomme. Vi sto opp kl. 05:00 og ble hentet på hotellet av pickupservicen, som kjørte oss til flyplassen i San Juan. Etter en 3 timers flytur var vi på JFK, men turen til Bergen skulle gå fra Newark, så vi benyttet oss igjen av pickupservice bestilt hjemmefra, for å frakte oss seks og all vår bagasje til rett flyplass. Ferden gikk tvers igjennom Manhattan, så nå fikk vi en siste smakebit av New York. Etter å ha sjekket inn koffertene, tok vi Air Train og buss til kjøpesenteret The Mall hvor vi gjorde et ærlig forsøk på litt shopping. Heldigvis var det 1 påskedag, så shoppingsenteret stengte kl.18, så da tok vi en drosje tilbake til flyplassen (25 dollar).

Ventetiden frem til "go to gate" ble en smule lang, siden flyet vårt ikke gikk før kl. 23:30, og jeg må innrømme at det ble en lang natt i de trange setene på turistklasse. Heldigvis hadde vi han artige nordlendingen til purser på flighten vår, så vi fikk oss en latter hver gang han passerte forbi.

Tusen takk for en fantastisk ferie Bjarte, Solveig, Jan Arne, Hildegunn og Frode - sammen er vi dynamitt!!