tirsdag 25. april 2017

Svikne dagar av Elena Ferrante

Etter å ha lest Napoli-kvartetten, og også Hjemreise sa det seg selv at jeg måtte få med meg Svikne dagar. Boken kom ut i Italia i 2002, og i kjølvannet av Ferrantes popularitet i Norge etter Napoli-kvartetten, blir nå flere av hennes bøker oversatt til norsk.

Forlaget om boken:
38-årige Olga blir forlaten av mannen sin etter 12 års ekteskap, til fordel for ei ung kvinne. Olga er ridd av sjalusi, raseri og sjølvforakt, og mistar sakte men sikkert taket på omgivnadene sine. Ho dreg dei to ungane og den snille schæferhunden Otto med seg i fallet.

«Svikne dagar» er ein samtidsklassikar av Elena Ferrante som The New York Times har omtalt som «ein av dei store romanforfattarane i vår tid». Romanen har rysta lesarar over heile Europa med si usentimentale skildring av moderskap, ekteskap og åleinelivet.

Ahh... dette er så bra! Gjertrud Jynge leser også fantastisk godt, jeg følte virkelig at jeg var inne i  Olgas hode og hjerte når jeg lyttet. Jeg kjenner igjen fortellerstilen fra Napoli-kvartetten, og det at hun henviser til dialekter på så mange forskjellige måter gir romanen en helt spesiell dybde.

I begynnelsen har hunden Hugo en større rolle enn barna hennes, og måten barna blir holdt temmelig anonyme gjennom nesten hele romanen sier mye om hvordan problemene og sjalusien har tatt styring over Olgas følelsesliv.

Måten hun skriver på og lar konkrete ting i teksten vise Olgas følelser, mer enn å stave det for oss er utrolig bra. Døren som endelig blir åpnet henspeiler på livet som åpner seg for henne. Hun fatter mot, blir sterk og overvinner, mest seg selv og sine indre demoner, men også konkrete ting i livet. Olga mener at Mario skylder henne noe for at han fikk/tok de beste årene av hennes liv. Hun føler et tvingende behov for at han skal elske henne igjen, men er frustrert og rasende sinna for urettferdigheten som følger med sviket hans.

Med en selvfølelse i ruiner er det ikke lett å ta imot musikernaboens tilnærmelser, men hun begynner så smått å se seg selv i lys av andre. Hun greier etterhvert å forholde seg til skilsmissen og finner tilbake til seg selv.

Tema skilsmisse er temmelig utdebattert, men i denne romanen er skilsmisse bare den utløsende faktoren som historien bygges på, mens romanens styrke ligger i alle de presise skildringene av følelser, reaksjoner og handlinger.

Svikne dagar er glimrende lesning folkens, og rynker du på nesen av å lese nynorsk, kan du gjøre det enda lettere for deg selv, ved å la Gjertrud Jynge lese for deg.

Lyttetid: 7 timer
På lydbok: 2017
Kilde: Lytteeksemplar


Flere bloggere om boken: Kleppanrova, Rose-Marie, ReadingRandi,
Medbokogpalett og Les mye

5 kommentarer:

  1. Fint å lese dine positive betraktninger rundt denne, Tine. Takk for linking.

    SvarSlett
  2. Så enig med deg! Denne boka er fantastisk. Jeg har faktisk hørt den to ganger for den var så flott!
    Takk for link

    SvarSlett
    Svar
    1. To ganger på rappen mer eller mindre? Ikke verst, men jeg ser hva du mener, for her er mange betraktninger det er verdt å gå dypt i :)

      Slett
  3. Denne leste jeg i helga, og det var lett å kjenne igjen særtrekk og likheter med "Napoli-kvartetten". Jeg prøvde først lydboka, men jeg syntes det ble veldig forstyrrende med italiensk fortelling på nynorsk-nordlandsk. Denne gangen ble det dermed papirutgave, og den likte jeg godt- om enn ikke helt på linje med bøkene om Lila og Lenu ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å høre om din preferanse når det gjelder denne boken. Jeg lener meg på lydbok når jeg skal lese nynorskbøker fra det store utland, og har funnet ut at det funker for meg.

      Slett