torsdag 10. desember 2009

GI-null og S.S. Skaldeman`s tanker

Å tro at man kan det meste om en ting, er selvfølgelig tull, så selv om jeg har lest mye av mange og prøvd meg frem i lang tid, har jeg enda en gang åpnet min horisont. Bortsett fra Matvareguiden, fant jeg ingenting i min velfylte bokhylle som ga hjelp til å lage mat uten karbohydrater. Derfor haiket jeg til byn med Sondre og Frode som skulle i Framohallen og se Fyllingen spille kamp, og gikk på Nordli for å se om jeg fant hjelp. Atkins har ingenting med oppskrifter, og Fedon Lindberg tillater alt for mye karbohydrater og ingen av dem har oppskrifter på retter med ferdig utregnet karbohydrat antall. Men jeg fant, jeg fant! Sten Sture Skaldeman har slanket seg fra 140 til 80 kilo, og skrevet bok. Flere bøker faktisk, også holder han kurs. Boken jeg kjøpte heter GI-null og er full av oppskrifter som gjør det lett å følge med. For skal du holde deg under 20 karber om dagen, nytter det ikke med noe slinger i valsen. Glad og fornøyd over mitt funn, vandret jeg hjem over fjellet.
Det er ikke en ren oppskriftsbok, men han gir oss masse kunnskap om hvordan og hvorfor. Når en har tilgjengelig karbohydrater i kroppen trigger dette en lagringsmekanisme. Fett trigger forbruksmekanismen. Hvis du vil at kroppen skal forsyne seg av fettlagrene dine, må du passe på at det ikke er karbohydrater tilgjenglig, for da tar den det.
Utfordringen er å få i seg nok fett, og når en spiser som han anbefaler er en ikke sulten, for fett gjør deg mett (!), og du får et helt gjevnt blodsukker som gjør at du ikke blir sugen på noe.
Det er ikke lenge siden jeg tok et dyp-dykk i boken om syre/base ballansen, hvor en fraråder på det sterkeste å spise kjøtt, pga. at det er så syredannende. Skaldeman, sier ingenting om denne ballansen, og har kjøtt som hovedingrediens. Jeg er så pass erfaren ikkekjøttspiser, at jeg får utbytte av hans opplegg og utregninger selv om jeg ikke skal spise kjøttet. Det er jo litt artig å se at "forståsegpåere" kan være så uenig, men samtidig få resultater som virker for dem. Det de ønsker å oppnå er jo forskjellig, Skaldeman handler om slanking, mens Robert Young som har skrevet PH mirakelet, har et ønske om å ikke bli syk og utsette alderdommens plager. Jeg plukker det beste fra begge verdener, sper på med Blodtypediett og masse god hjemmelaget mat, så blir det sikkert bra.

2 kommentarer:

  1. Hei, jeg fant bloggen din når jeg søkte på syre og base, som jeg er litt opptatt av eller i villrede om for tiden. Jeg prøvde litt med lavkarbo men føler at jeg får mye verk i kroppen og da ble syre base litt intr. Hvordan legger du opp din lavkarbo uten kjøtt?? Kan du si litt generelt om det så er jeg veldig glad!!!!

    SvarSlett
  2. Hei! Det er så lenge siden jeg spiste kjøtt at jeg tenker aldri over at det er noe "som mangler". Skikkelig lavkarbo som Skaldemans hvor en ikke skal spise grønnsaker, ga meg tilbake smerter i fingerledd som jeg hadde blitt kvitt da jeg sluttet å spise kjøtt. Lavkarbo betyr mye ost og egg, creme fraishe, rømme, cottage cheese og fløte, og dette er veldig syredannende. Nå er jeg ikke i ketose, men spiser ikke brød, pasta, ris eller poteter. Derfor kan jeg også spise grønnsaker (ikke rot) og har mye salater i kosten. Eksempler:
    Frokost: tyrkisk yoghurt med bær og frøblanding
    Lunch: Salat med spinat, urter, avocado, reker. Veldig viktig å variere hver dag, ellers går du lei.
    Middag: Tenk grønnsak først, bakt eller gratinert, med fløtesaus på og evt. litt fisk, suppe
    Kvelds: Nøtter, celleri, hjemmelaget knekkebrød (se oppskrift på bloggen)
    Begyn i det små, bytt ut brødet i et måltid om gangen, bruk krydder og sauser så savner du ikke kjøttet eller potetene.
    Lykke til!

    SvarSlett