lørdag 4. juni 2016

Gutten i kjolen en barnebok av David Walliams

Etter å ha lest en god del Roald Dahl i det siste, har jeg blitt veldig glad i illustrasjonene til Quentin Blake. Da jeg leste en fin omtale av Gutten i kjolen, og la merke til at Blake sto for illustrasjonene, ja da var ikke veien til "Klikk & hent" lang.

Dennis er Gutten i kjolen. Han er en fotballspillende gutt på 12 år, som bor sammen med sin far og bror. Mor har pakket snippesken og forlatt dem, og da ble far så sint/lei seg at han brant alle bilder av henne, og nekter guttene å nevne henne. I den lille familien er det ikke lov å klemme, og stemningen er i det hele tatt ganske så røff og maskulin.
Dennis derimot har også en litt mer feminin side.

Han er stjerne på fotballaget, men han drømmer også om å kle seg opp i kjoler. Denne drømmen blir til virkelighet når han møter Lisa og hun finner ut at Dennis leser Vouge og har andre litt "jentete" interesser.
Hun overtaler ham til å bli Denise for en dag, og møte opp kjolekledd og sminket på skolen. Hvordan dette går skal jeg ikke røpe, men forviklinger blir det i alle fall.


Boken handler om å tørre å være seg selv, til tross for at en møter motstand. Det er en fin bok, en smule repeterende og forutsigbar, men så er boken beregnet på barn fra 9-12 år. Språket er flott, det minner faktisk om Roald Dahl, noe også forfatterens evne til å ta barn på alvor gjør.

Les gjerne Heartart sin flotte omtale!

5 kommentarer:

  1. Så fin bok, hørtes det ut som! Den skal jeg lese for guttene mine. Takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du ble nysgjerrig, jeg er sikker på at dere vil like denne :)

      Slett
  2. God sommer, Tine.
    Ingen oppsummering av mai måned eller har jeg gått glipp av den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Woao, jeg er imponert! Trodde ikke noen skulle savne oppsummeringen :) Opplever for første gang på maaaange år å være lei av bloggingen, så jeg valgte bort å bruke tid på det. Utrolig kjekt at du reagerte, så kanskje jeg skal summere opp litt likevel :)

      Slett
    2. Klart jeg savner den. Er oversiktlig og grei, og moro med terningkastene for å se hvor enige/uenige vi er :-) Jeg leste 12 bøker i mai. Det gikk på krim og engelsk fotball som vanlig.....

      Slett