fredag 21. august 2015

Det som en gang var jord av Simon Stranger

Det som en gang var jord er Simon Strangers niende bok. Jeg har lest flere av dem, og har blitt like begeistret hver gang. Fallhøyden var derfor stor, men han slår til igjen, og har skrevet en liten, men utrolig sterk og tankevekkende roman.

Fra bakpå boken:
Byen er okkupert, og rundt den er det reist en mur. Bare et minimum av matvarer slipper gjennom. Det finnes ingen veier ut eller inn, bortsett fra én. I all hemmelighet jobber Mikael med å grave ut en tunnel til den andre siden. Doktorgraden hans er det ingen som har bruk for, men han kan grave, og han kan bære. 

Når tunnelen åpner, blomstrer byen på ny. Plutselig har befolkningen mat å velge mellom. Plutselig kan Mikael finne spor av glede i blikket til Miriam. Kan kjærligheten deres reddes? Og Isak, den lille sønnen deres, vil han kunne oppleve noe annet enn beleiring og vold? Håpet om å slippe vekk og starte på nytt tvinger Mikael til å ta et valg som bryter med alt han står for. Men finnes det egentlig valg i situasjonen han befinner seg i? 

Denne romanen er liten og lettlest men allikevel en bauta som det er umulig å legge fra seg når en først har begynt. Jeg leste hele uten stans, og svarte bare "jeg kan ikke legge meg", når gemalen ville ha meg med til sengs. Når du leser boken vil du skjønne hvorfor det var så umulig for meg å forlate Mikael og Isak i den situasjonen de var i.

Handlingen er satt i nåtid, men det blir sett tilbake på den gang Miriam og Mikael traff hverandre, og livet frem til nå skildres på en fin måte. Her navngis ikke land, by eller steder, ei heller hvilket år hendelsene finner sted, men små drypp av informasjon lar leseren sted- og tidfeste det selv. Tema i den ytre handlingen er i aller høyeste grad aktuell, og av et sånt format som setter mitt sinn i kok.

Stranger er meget behersket i sin fremstilling av konflikten menneskene lever i, og lar skyldspørsmålet ligge. Her er det fokus på de faktiske forholdene og hvordan menneskene løser problemene de støter på i hverdagen.

Språket er konkret og helt uten verbale unoter. Teksten har mange overraskelser og høy grad av dramatikk, selv om det på ingen måte er actionfylt.

Det som en gang var jord handler om tilgivelse og om barns fantastiske evne til å gjennomskue oss voksne og se tingene som de er.

Forlag: Tiden
Utgitt: høsten 2015
Sider: 168
Kilde: Leseeksemplar


På bloggene Betraktninger, Ellikkens og Beathes finner du flotte omtaler av boken! 

Simon Stranger er nominert til Bokbloggerprisen 2014 med ungdomsromanen De som ikke finnes. Jeg gleder meg til 12 september, når jeg skal til Oslo å overvære utdelingen av prisen, og håper selvfølgelig å få møte forfatteren da. Heia Simon!!

7 kommentarer:

  1. Har også lest denne og jeg brukte flere dager før jeg klarte å skrive omtale på den, jeg er nesten ferdig og legger den ut i løpet av helgen. Har kun lest to bøker av forfatteren og jeg tenker at et lite "Simon-prosjekt" er på sin plass om ikke så lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Simon-prosjekt høres glimrende ut, begynn med mnem den er fantastisk bra :) Enig med deg, boken er tøff, siden handlingen ligger så tett opp til virkeligheten uten å bli utbrodert.

      Slett
  2. Jeg har ikke lest boka, men ser av omtalen din at jeg har mistet noe. Så nå blir den hentet på biblioteket, som ebok eller i papirformat.

    SvarSlett
  3. Er veldig spent på denne! Har bare lest to av romanene hans så langt, men er veldig glad i det jeg har lest. Simon Stranger er en bra mann, håper du får møtt han på utdelingen! :-)

    SvarSlett
  4. Har lest en bok av Stranger, og vil mer enn gjerne lese fler. Jeg heier på Simon jeg også :)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke lest noe av Simon Stranger før, det må jeg få gjort noe med. Er det lurt å begynne med nr 1 eller er det bare å hoppe i det?

    SvarSlett
    Svar
    1. De tre ungdomsbøkene hans er i serie, men jeg leste bare den siste (som er nominert til Bokbloggerprisen) og det gikk helt fint. Denne ferskeste romanen står for seg selv, biblioteket noterer :)

      Slett