lørdag 29. august 2015

Barneloven ny roman av Ian McEwan

Har du lest noe av denne forfatteren før, og likte det du leste så kan du glede deg til å lese Barneloven. Jeg liker godt måten han skriver på, og hadde stor glede av å lese denne, spesielt siden jeg ikke hadde lest bakpå boken (eller omtaler) før jeg satte i gang.

Derfor tar jeg ikke med forlagets introduksjon i omtalen denne gangen, for den røper etter min smak, for mye av de innledende hendelsene. Kjøp boken og hopp i det, så får du deg en leseopplevelse med mange uventede vendinger!

Fiona Maye arbeider som høyesterettsdommer i familieretten. Hun er femtini år gammel og godt gift med Jack, en bohemsk akademiker på samme alder. Ting skjer i det godt etablerte forholdet deres, som setter den sindige Fiona helt ut, og nerven i romanen er satt. Oppmerksomheten hennes dras mellom sakene hun skal dømme i, og utfordringene i ekteskapet.
Ultimatumet Jack ga Fiona vipper henne av pinnen, og hun oppdager i kjølvannet av det, at hun er mer usikker på seg selv enn hun hadde trodd.

Spørsmål som barnløsheten deres og forholdet til andre mennesker begynner å melde seg hos Fiona, og hun ser på seg selv med et granskende blikk.

Romanens hoveddel foregår i Fionas yrkesliv, enten når hun sitter hjemme og renskriver dommer, forbereder seg til en vanskelig sak, eller når vi er med henne på jobb.
Her tar vi del i innviklede familiesaker, hvor Fiona tar den avgjørende beslutningen, som kan bestemme skjebnen til barna og foreldrene deres. Vi møter en jødisk familie fra et haredisk samfunn, hvor far ikke vil la sine døtre leve som vanlige ungdommer. Noen katolikker som har født siamesiske tvillinger, og ikke vil drepe den ene for å redde den andre tvillingen. Og familien som er Jehovas vitner, og vil la sin syke sønn Adam på nesten 18 år dø, i stedet for å tillate legene å gi ham blodoverføring.

Det er mye å ta inn over seg i Fionas liv, og arbeidet i familiedomstolen minner henne stadig om hennes egen private konflikt. Etterhvert kommer også Adam og problemene hans, henne litt for tett innpå livet, og hun slites mellom å være profesjonell yrkesutøver og medmenneske.

I Fionas dommergjerning er det barns ve og vel som står i høysetet. Romanen er velskrevet og vitner om innsikt i de juridiske irrgangene en dommer må gå i familieretten. Fiona er engasjert i sakene sine, noe jeg som leser også ble. Juss som tema kan ofte bli i tørreste laget, men vinklingen forfatteren har brukt i denne romanen gjør at handlingen holder på saftigheten.

Barneloven er dramatisk på en stillferdig måte. Begivenhetene som skildres er virkelighetsnære, og handlingene som følger følelsene til Fiona er troverdige så det holder. Tvil og skyldfølelse er et tema i romanen, men det er også en roman om en ung manns søken etter ny mening i livet, når den som har vært brutalt blir tatt fra ham.

Les gjerne Rose-Marie sin omtale av romanen!

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2015
Sider: 217
Kilde: Leseeksemplar

14 kommentarer:

  1. Takk, da fikk jeg et lite inntrykk av denne - har ikke boken, men står visst på vent, biblioteket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å se frem til :)

      Slett
    2. Da fikk jeg lest gjennom denne i dag - helt i tråd med mye av det jeg har lest av forfatteren tidligere. Han skaper en egen atmosfære - det er så mye man fornemmer uten at det er nevnt i detaljer. Jeg kommer ikke til å blogge på denne, men noterte meg terningkast 5.

      Slett
  2. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men kikker stadig på bøkene hans når jeg er på jobb. De ser utrolig bra ut :)

    SvarSlett
  3. Blir bare mer og mer nysgjerrig på denne boken og ikke minst forfatteren som jeg vet har vært nominert flere ganger til Man Booker for sine bøker. Så jeg håper at boken snart dukker opp i postkassen! Ser du leser "Mere blod", spent på hva du syntes om den og selv om jeg syntes det var en helt grei bok så hadde jeg liksom forventet meg litt mer av Nesbø. Ønsker deg en fin lørdag :-)

    Hmm... merkelige greier men slett ikke alltid jeg får til å logge inn og bruke wordpressadressen min her hos deg, det går fint alle andre steder også andre blogspot blogger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke lest Nesbø før, så er Mere blod ikke representativ for hans forfatterskap. Jeg leste boken i dag, og likte den veldig, veldig godt :) Omtale kommer om ikke lenge. Synd med kommentarer fra deg til meg, at det ikke funker. Har fått Frode til å sjekke om det er noe galt i min ende, men han sier alt er i orden. Bra du har tålmodighet og finner ad kronglete omveier veien til meg allikevel.

      Slett
    2. Det er sikkert ikke noe "galt" der hos deg, men koblingen mellom bloggene? Nei, jeg aner ikke hva det kan være men ofte sliter jeg her og ender opp med å bruke Google kontoen som jeg egentlig vil bort fra å bruke fordi det er jo greit at kommentarer fra meg linker tilbake til bloggen min og ikke ut i intet. Jaja, nok om det. Nå blir det å finne seg en ny bok og sitte seg i godstolen før jeg tar natta. Ha en fin kveld, Tine :-)

      Slett
  4. Jeg leste innledningen om at det gav ekstra leseglede da du hadde droppet baksidetekst og andre omtaler-så da skummet jeg bare resten! Som Randi over her, står jeg nemlig på venteliste på biblioteket. Det gledes :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som oftest merker jeg det godt det som er forlagets omtale, sånn at det er lett å hoppe over. Bruker denne fordi jeg ikke liker å røpe handlingen i omtalen min, og da får leseren kun det som forlaget allerede har røpet. Jeg liker å vite minst mulig om handlingen når jeg begynner å lese, det gir ofte uventede vendinger og herlige aha-opplevelser.

      Slett
  5. Jeg leser boka på eBokBib på IPad nå. Det tar litt tid da jeg ikke er "fri" denne helga.(barnevakt). Fin omtale fra deg, er spent på resten av bola!

    SvarSlett
  6. Ikke lest noe av forfatteren, men ble nysgjerrig på denne. Takk for tipset

    SvarSlett
    Svar
    1. Men har sett filmen Atonement, som jeg nå oppdaget er laget etter en av bøkene til forfatteren

      Slett
    2. Ja, Atonement er vel den boken/filmen som har imponert mest av det han har skrevet.

      Slett
  7. Har ikke lest noe av ham ennå, men har en ulest bok av forfatteren i en av hyllene. Får se om jeg skal gi den en sjanse:)

    SvarSlett