onsdag 20. mai 2015

Datteren av Jane Shemilt - en glimrende debutroman!

Hvor godt kjenner du egentlig dem du elsker aller høyest? Bare dette utgangsspørsmålet får nakkehårene mine til å stå rett ut. Debuten til Jane Shemilt var fengslende og medrivende til tusen, snakk om å lese sittende, stående og gående - en bok jeg gjerne anbefaler videre.

Forlaget om romanen:
Jenny Malcolm befinner seg på riktig sted i livet. Selv om hun er konstant på farten – mellom en krevende jobb som lege, tre barn og den arbeidsnarkomane ektemannen Ted – synes hun det meste går etter planen. Men da den 15 år gamle datteren Naomi forsvinner sporløst, ramler Jennys tilværelse sammen. Hun innser at under den tilsynelatende plettfrie overflaten er mye annerledes enn det hun har forestilt seg.
Ett år senere er Naomi fremdeles borte. Jenny står på randen av sammenbrudd, det samme gjør familien hennes. Er sannheten om hva som skjedde med Naomi det eneste som kan samle familien igjen? Eller vil sannheten tvert imot rive dem fra hverandre for godt?

Med denne intense thrilleren fikk jeg den deilige følelsen av å ikke greie å legge fra meg boken. Den var en av (kun) to bøker som ble med på en 6 dagers biltur i Europa, og jeg hadde ikke problemer med å lese verken på fly, i bil eller på restaurant.

Handlingen er original på den måten at den er kronologisk og lett å følge, samtidig som den er todelt. Hendelsesforløpene foregår med et års mellomrom, men den senere handlingen røper ikke hva som skjedde da datteren forsvant.
Språket er ikke av det særlig prosaiske slaget, men passer godt til handlingen. Jeg frydet meg spesielt over hvordan forfatteren greide å få frem Jennys usikkerhet overfor sin egen oppførsel forut for datterens forsvinning. Hun er fortvilet over forsvinningen, og når hun begynner å få kritiske bemerkninger fra den ene sønnen sin, har hun evnen til å gå i seg selv, uten å bli hysterisk. Det var noe uventet alvorlig over denne siden av historien, som gjorde den realistisk og tankevekkende på en gang.

Slutten kom vel ikke som en overraskelse, men siden løsningen på forsvinningsspørsmålet ble holdt skjult i det høye tempoet og dramatikken underveis, ble det en fin avrunding.

Jeg anbefaler deg på det varmeste å lese Datteren!



Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2014/på norsk 2015
Sider: 396
Kilde: Leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. Så bra at du likte den så godt!:-) Selv hadde jeg hatt problemer med å lese både i bil og på restaurant, dessverre for min del. Boken står på lese-ønske-listen så da gjenstår det å se når jeg kan slå kloa i den. Flotte innlegg fra turen deres, gleder meg til den neste delen :-) Ha en fin ettermiddag / kveld, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne var virkelig noe for seg selv. Ikke noe problem å lese i en bil som går rett frem i 140 kmt. Er på vei til byn for å gå på teater nå, lenge siden sist så dette skal bli kjekt, ha en fin ettermiddag du også Beathe :)

      Slett
  2. Wow, for en flott tur du har hatt! Nå har jeg sittet og lest "reisebrevene" dine, og drømmer meg helt bort. "Datteren" er oppført på leselista :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett