onsdag 21. september 2011

Teater: Gengangere av Henrik Ibsen på DnS


Teaterhøsten starter i kveld, og første stykke ut er IbsensGengangere
Det DnS presenterer i kveld ble i sinn tid kalt for ”skandaleskuespill”. Det var det stykket  ble omtalt som, da det kom ut i 1881, og ingen norske teatre våget å sette det opp.
Ei heller i Stockholm eller København våget de å sette opp stykket, og slik ble det til at det første Ibsen stykket på amerikansk jord fikk premiere i Chicago 1882.
Denne klassikeren er et familiedrama i tre akter, om hvordan borgerskapets nedarvede meningsdannelser lager stengsler for den frie livsutfoldelse.
Jeg gleder meg spesielt til å se Frøydis Armand i aksjon, hun er så dyktig, at jeg får frysninger på ryggen. Med fem andre drevne skuespillere på scenen, blir dette helt sikkert en suksess.
Etterpå: Og en suksess ble det! Vi ble litt skeptisk da vi så at dette var en skoleforestilling, for med salen full av ungdommer forventet vi mye fnising og knitring i godteposer. Heldigvis kan dagens ungdom overraske, og vi fikk 1 time og 45 minutter intensivt teater. For her gikk det fort. 
Det var mange forskjellige tema som var stappet inn i handlingen. Jeg er ikke for modernisering av de gode gamle klassikerne, og heldigvis var regien holdt i tiden det var skrevet, selv om dilemmaene fremdeles var aktuelle for oss i dag. I dette stykket er det ingen sceneskift, men noen artige glassvegger gjorde susen, så det ble ikke kjedelig. 
Sitter du i salen med et åpent hjerte og et åpent sinn, klar for å ta inn det som måtte komme, så er du garantert en vakker stund. Jeg gikk ut fra teateret i går med en god følelse, med tanker om hvor fri vi er, i alle fall vi nordmenn i middelklassen. 

3 kommentarer:

  1. Kjekt med en liten anmeldelse på Gengangere, for jeg skal se stykket 13.oktober. Ha en fin dag! Klem fra ROSEN-sin

    SvarSlett
  2. Jeg så stykket på lørdag. Ble også grepet av familie dramaet.
    Men forstod ikke helt den dramatiske slutten. Og må si Armand stjal showet;)
    Men en god start på teaterhøsten var det:)

    SvarSlett