Endelig skal det bli teater av Pedro Carmona-Alvarez sin prosa. Det er en helaftens forestilling vi som frekventerer DnS kan se frem til, til neste høst. I boken jeg har lest står det at dette er et tvillingverk til romanen Chiquitita fra 2023, som jeg likte veldig godt.
Forlaget om handlingen:
Tre kvinner befinner seg i et avhør. Eller er det et intervju, en kartlegging, et forsøk på å forstå liv preget av traumer, flukt, eksil og sorg og vold? Eller er det bare ett sted, ett liv, én spaltet historie?
Rust sover aldri utforsker forholdet mellom spørsmål og svar, mellom hvordan man definerer sin egen fortelling.
Stykket handler om sorg, hukommelse og bearbeidelse av traumer, og er skrevet i et detaljert, sanselig og billedvekkende språk.
Forlag: Kolon
Utgitt: 2025
Sider: 98
Kilde: Leseeksemplar
Det er jo ikke en roman dette, men jeg leste teksten som om det var en roman. Noen få pekepinner viser at dette er teaterdialog, men det som utspiller seg i teksten er ryddig fremstilt, og handlingen har en utvikling som lå tett opp til romanformatet.
Språket er poetisk, og står i sterk kontrast til det grusomme som handlingen også rommer. Det sier seg selv at når en av karakterene heter "Den som spør", så er teksten bygget opp av spørsmål og svar. Nå skal det sies at den som spør ikke alltid får svar, eller får et svar som rommer mye mer enn det mottakeren er åpen for.
Den som spør er ute etter navn og datoer, for å sette familiens historie i rett kontekst. Hva het hjembyen din, hovedstaden? generalen? Kunnskapen er der, det er for vont å sette ord på disse minnene, men hun sier mye når hun bruker ordet partikularitet, det kunne vært hvor som helst.
Den middelaldrende kvinnen snakker også om akkumulasjon, tanker og følelser som gjentas gang på gang. Avskyen hun følte for foreldrenes sorg, deres melankoli og nostalgi, "de så alltid ut som om de stod og så ut av et vindu noen hadde spikret igjen".
Som du sikkert skjønner, så er dette en stødig dramatekst rent språklig. Jeg hadde ikke forventet noe mindre av selveste Pedro Cramona-Alvarez, det var en fryd å dypdykke inn i sjelen og tankene til disse menneskene, som lever med uforglemmelige livstraumer.
Jeg må først lære hva en barrikade er. Så må jeg lære hva en demonstrasjon er. Og hva en molotovcocktail er, hvordan man lager den, hvorfor man tenner på bildekk, og så lærer jeg hvorfor man setter fyr på ungdommer.
Noen tanker rundt motsetningene i ordene migrasjon og flyktning blir skildret med noen få veldig treffende setninger. Vi får høre om likheten mellom en utstoppet hest og en hodeløs mann, og får forklart hvordan kroppen husker det hjernen har fortrengt.
Oppramsing av ord pleier å kjede meg, men i denne konteksten bidrar dette til at leseren får et tydelig bilde på situasjonen på kort tid, og det fungerer veldig godt.
Kjenner du til den historiske bakgrunnen for det som fortelles her, så er jeg sikker på at du vil ha stor glede av teaterstykket som settes opp neste høst. Jeg gleder meg i alle fall veldig til å se Rust sover aldri, men før vi kommer så langt, kan jeg glede meg til årets Juleambivalens med Pedro og gjengen ☺

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar