onsdag 5. august 2020

Risiko - spennende thriller skrevet av Sven G. Simonsen

For en sommer jeg har hatt, med den ene knallgode boken etter den andre. Jeg er imponert over at debutanter kan gjøre det så godt, på første forsøk. Forfatteren av Risiko er journalist, statsviter og bistandsarbeider, med klatring som hobby, noe som gjenspeiler seg i denne vanvittig spennende thrilleren.

Forlaget om handlingen:
Liv Eriksson er psykolog, og har arbeidet i noen av verdens tøffeste konfliktområder. Men når kjæresten Olav faller i døden mens de er på klatreferie i Thailand, bryter hun sammen og isolerer seg.
Olav var spesialetterforsker i Økokrim, og en fremragende dataspesialist. På nettet ligger en film av fallet. Noen der ute vet hva som egentlig skjedde da Olav døde. Liv innser at Olav hadde hemmeligheter som verken hun eller hans kolleger visste om. Hun gjør oppdagelser som vekker en uro i henne: kjente hun egentlig Olav? 

Forlag: Press
Utgitt: 2020
Sider: 393
Kilde: PDF fra forlaget


Etter den dramatiske prologen lærer vi Liv å kjenne når hun holder foredrag om samfunnsansvar for en gruppe bedriftstopper på seminar. Hun har holdt seg borte fra jobben og media siden ulykken i Thailand, men tanken på at det kanskje ikke var en ulykke har presset seg på, og fått henne til å stå frem med sin historie i avisen.

Liv finner ut hvem det er som har filmet ulykken deres, og oppsøker ham i München. Hun får noen svar, og blir mer og mer sikker på at Olav jobbet med noe som han holdt skjult for henne, og for kollegene sine.

Tre gamle kjente, som nå er vellykkede investorer tar kontakt med henne på seminaret, de er en sorgløs og munter gjeng, så Liv finner glede i å være sammen med dem. Denne gjengen skal få en viktig rolle mot slutten, og jeg skal ikke være den som røper hvilken.

Risiko fortelles noenlunde kronologisk, men med en bihistorie som tar oss med dypt inn i en luguber finansoperasjon. Vi hører om botnett og malware, som pumper ut spam og stjeler data. Det er skremmende å høre om ting som foregår i kulissene til denne store industrien som gjemmer seg i cyberspace.

Historien er godt fortalt med nok "myke" verdier, så det tekniske ikke tar overhånd. Liv har et par gode venninner som hun tilbringer tid med, og familien sin på Kjerringøy, som også har en viktig rolle.

Karakterene er overbevisende bygget opp, spesielt er jeg imponert over hvordan Livs PTSD preget personligheten hennes. Marianne, den eldste venninnen og Dania en jente hun nylig har blitt kjent med, skildres på hver sin måte, helt i tråd med hvordan livet er. Og så familien da, for noen skjønninger, jeg angrer nesten på at jeg ikke stakk innom da vi var i Bodø for noen dager siden ☺

Det var ikke mulig å få kontakt med meg den dagen jeg leste denne boken. Har du lyst å avslutte sommeren med en bok som virkelig tar pusten fra deg, så kan jeg anbefale Risiko.


14 kommentarer:

  1. Denne likte jeg også veldig godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg allerede til neste bok, for den kommer vel?

      Slett
    2. Skriver på den nå :) Planen er utgivelse neste høst.

      Slett
  2. Svar
    1. Her er vi helt på linje, med Brekke må jeg grave dypt i tålmodigheten for å høre ferdig :)

      Slett
  3. Ja visst var dette en spennende og god debut.:) Jeg husker enda Livs heseblesende jakt gjennom Europa.. særlig på Kypros og i Libanon.
    Her er mitt bortgjemte blogginnlegg: https://artemisiasverden.blogspot.com/2020/03/noen-krimtips-risiko-brennene-hat-lars.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye i denne boken som har brent seg fast, takk for lenke Anita :)

      Slett
  4. Ukjent for meg, men ble svært fristende etter omtalen din. Sjekker biblioteket her og nå!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper biblioteket spiller på lag :)

      Slett
  5. Takk for fin anmeldelse,Tine
    ! Du har opplevd historien akkurat slik jeg forsøkte å skrive den. Slikt gjør en forfatter glad 😀

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig kjekt for en ihuga leser å få sånne bekreftelser. Jeg står først i køen når din neste bok slippes :)

      Slett
    2. Sven G. Simonsen5. august 2020 kl. 20:33

      Så hyggelig! :)

      Slett
  6. Flott omtale - den høres spennende ut. Skal si du får med deg det meste av krim.

    SvarSlett