torsdag 22. mars 2018

Lavkarbo for alle av Dr. Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen

Det er noen år siden jeg var en ihuga lavkarbofantast, men inspirert av min søster er jeg nå igang igjen. For å "holde ut" med et kosthold uten brød, pasta og poteter er det viktig å vite hva en holder på med, og for meg som er glad i mat med masse smak og ikke spiser kjøtt, er det alltid en utfordring å spise seg mett uten å få i seg alt for mye fett.

Fra bakpå boken:
Her får du 100 lekre lavkarboretter som inkluderer energidrikker, frokost, lunsj, pålegg, småretter, middag, desserter, kaker, snacks, dressinger, sauser og krydder. Smaks- og ernæringsbomber som fermentert mat og kraft finner du også oppskrifter på.

Mat skal smake godt, gi energi og være ren og naturlig og enkel å tilberede. Mat er også medisin, den forebygger eller lindrer og helbreder plager og sykdommer. Alt dette kan du nyte godt av ved å bruke Lavkarbo for alle – kokeboken for deg som vil ta vare på helsen og nyte god mat hver eneste dag.

Dette er ikke første boken til radarparet Hexeberg og Sakariassen, og det er ikke tvil om at de har mye kunnskap om det de skriver om. Boken innledes av en teoridel, som tar for seg helsefordelene ved å følge et lavkarbokosthold, og prinsippene som ligger til grunn. Oppskriftene er fri for gluten og sukker, og der hvor melkeprodukter er benyttes finnes det alltid et alternativ.

Forfatterne lar det skinne gjennom at de er skeptisk til et vegetarisk kosthold, og har noen ganske bombastiske påstander om en diett uten kjøtt. For meg som ikke har spist kjøtt på 16 år, og aldri er syk føles det som en grov skivebom å fraråde mennesker å unngå kjøtt. Sånne påstander bidrar til å opprettholde fordommer som er helt bak mål.

Nok om det, dette er i hovedsak en kokebok, hvor oppskriftdelen utgjør mesteparten av boken. Helt sist finner du en oversikt over referanser og et register som gjør det lett å finne oppskriftene. Bildene er klare og fine, oppskriftene er enkel å følge helt uten fixfaxerier. Hver rett har ganske få ingredienser, og alle sammen finner du i matvarebutikken du bruker.

Grønnkålpestoen var knallgod!

Fermentert rødløk, skal smakes om 5 dager

Smoothie med spinat og avokado - deilig frokost!

Fatet med strimlete grønnsaker før de fikk en runde i wokpannen



Mitt første forsøk på tabouleh med blomkål ble en suksess 

Dietten jeg har fulgt tidligere har vært myntet på å være i ketose, noe som betyr at en kan spise ganske mye fett (majones, smør, fløte etc.) Fettet gjør underverker for metthetsfølelsen, men en er mye mer "låst" når en er i ketose, og å holde på å spise for mye fett uten å være i ketose er ikke bra hvis det er vektnedgang en sikter etter.

Denne boken er glimrende i så henseende, for disse 100 oppskriftene er ganske kalorifattige, selv om de også har lite karbohydrater.

Boken anbefales på det varmeste!


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2018
Sider: 180
Kilde: Leseeksemplar

8 kommentarer:

  1. Åh,denne kunne jeg tenkt meg. Skal prøve å gå over på lavkarbo rett over påske så kanskje dette er boosten jeg trenger for virkelig å komme i gang? Jeg har jo flere bøker med disse to men det er jo alltid kjekt å ha noe nytt når en skal i gang.
    Takk for tips!

    P.S. Når det gjelder Alias Grace så kan det godt være at det er noe for dere, men DU må i hvert fall lese boken først!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken var super, vi får hive oss over lavkarboprosjekt over påske begge to :)
      Alias Grace bestilles på biblioteket sporenstreks!

      Slett
  2. Denne har jeg lagt merke til i butikkene, men siden jeg har andre matprosjekt jeg heller utforsker , så får jeg konse om bøker i den retningen. Uansett artig å lese innlegget, og her ser jeg den fermenterte rødløken, ja.. som du nevnte.
    Det skurrer også hos meg når noen som forfekter en retning kritiserer en annen (hva er vitsen med å rakke ned på vegetar/vegan-kosthold? - men jeg har hørt det før av lavkarbo-entusiaster )
    Flotte bilder Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal igang med Familiesmoothien i dag, og kjenner at jeg liker boken veldig godt. Selv er jeg et levende eksempel på at kjøttfri kost (15 år) og lavkarbo (mange lange perioder) fungerer helt fint, for jeg er aldri syk. Knåkk on wudd...
      Den fermenterte løken var knallgod inni søtpotetburgeren jeg fikk til middag i går, så den er en innertier :)

      Slett
  3. Denne kunne jeg tenke meg! Jeg kjøpte Frisk med Lavkarbo av samme forfatter i 2011 og har lest den med stor interesse, men den inneholder ikke oppskrifter. Fine bilder, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppskrifter må til for oss som ikke bruker ferdigmat og er glad i smaker. Jeg er sikker på du kommer til å like den!

      Slett
    2. Sant det! Jeg er inne en del på denne siden, her er det mye gode oppskrifter: https://www.dietdoctor.com/se/

      Slett
    3. Takk for fantastisk tips Birthe. Jeg har begynt å bruke Ketostix nå, og syntes det var rart at jeg allerede var i ketose. Når den viste litt rosa i dag, skjønte jeg ingenting, men når jeg så på dietdoctor.com nå, så jeg at jeg hadde lest av testresultatene "feil vei". Jeg er i gang, og nyter mitt nye liv!

      Slett