søndag 21. januar 2018

Og himmelens krefter skal rokkes av Petter Fergestad

Etter jeg for et år siden leste forfatterens debutroman Armageddon-algoritmen, har jeg gledet meg til oppfølgeren. Og himmelens krefter skal rokkes, er en frittstående fortsettelse av det som kalles Ypsilon-trilogien. Petter Fergestad har bakgrunn som dr.techn. i elektroteknikk og har jobbet med bølgefenomener og teknologiutvikling i et halvt århundre, så han har god innsikt i det han skriver om.

Forlaget om boken:
Forskerne Tor Tønder og Maria Skog er preget av fortiden. Da de møter hverandre i Tanzania virker det skjebnebestemt, og sammen engasjerer de seg i et enestående prosjekt. Gjennom sinnrike forretningsmanøvrer finner Tor en mulig løsning på den største trusselen mot vår sivilisasjon: verdens fattigdomsproblem. 

Sterke markedskrefter vil det annerledes. I kampene som følger, mellom idealisme, mørke urinstinkter og kald materialisme, må Tor og Maria slåss mot både ytre og indre demoner. I en gripende fortelling, der ikke bare Tor og Maria, men hele sivilisasjonens eksistens er truet, tar Fergestad oss med på en reise mellom Tanzania, Norge og Silicon Valley.


Igjen har Fergestad greid å skrive en spenningsroman som inspirerer til refleksjon. Han åpner etterordet sitt med å si: "Dagens fiksjon er ofte morgendagens virkelighet", og det er i balansegangen mellom det ufattelige og dagens virkelighet, denne romanen har funnet sitt fotfeste.

Kjensgjerningene er klare for oss alle, vi er alt for mange mennesker på denne kloden, og energitilgangen er en utfordring. Matmangel, krig, terror og flyktningprosesser er vår virkelighet i dag, dette er bakgrunnen for denne romanen.

Det er en slukebok dette her, den er velskrevet, med mange spenningstopper, bygget på et plott som er troverdig fremstilt. Marias drømmer har en klar rolle, men den mystiske delen av handlingen passer nennsomt inn, og er viktig for helheten.

Vi får høre om trådløs strømoverføring, om å fange lynenergi, om resonans og små bokser som kan forårsake jordskjelv. I tillegg reflekteres det over hvilke mulige helbredende virkninger elektroniske magnetfelter kan ha på utviklingsforstyrrelser som altzheimer og autisme.

Den Kroatiske fysikeren Nikola Tesla hadde jublet i sin grav, om han hadde vist at han figurerer i en spenningsroman anno 2018. Han bidro sterkt innen forskning på elektronikk og magnetisme, et felt jeg normalt ville funnet tørt å lese om, men i denne romanen ble tema fremstilt på en besnærende måte.

Selv satt jeg nærmest og bet i puten flere ganger, flyturen i begynnelsen av boken lukket meg ute fra omverdenen. Stadige vendepunkt og interessante frampek holdt oppmerksomheten min skjerpet til siste side. Forbindelsen med den forrige boken preger ikke handlingen, men mot slutten møter vi så vidt igjen noen av karakterene fra Armageddon-algoritmen.

Er du på jakt etter en spennende roman uten verbale unoter, som har høyt actionnivå, litt romantikk og handling til ettertanke, så er Og himmelens krefter skal rokkes absolutt et bra valg!

Utgitt: 2018
Sider: 349
Kilde: Leseeksemplar



4 kommentarer:

  1. Dette er bøker jeg har gått helt glipp av. Jeg kan ikke engang huske å ha sett coveret. Men bøkene/boken hørtes virkelig spennende ut så jeg må i det minste skrive dem på leselisten :-)
    Ha en fin søndagskveld, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne serien er virkelig veldig bra, spennende plott og noe å jobbe med for tankene. Gøy om du hiver deg rundt å leser Fergestads trilogi du også :)

      Slett
  2. Jøss, så interessant. Jeg leste ikke hans forrige, men denne fikk jeg lyst til å lese. Ps. Ser du leser krimen fra Valdres. Den venter jeg på, er kjempespent på den, Spørs om boka har kommet bort i posten...

    SvarSlett
    Svar
    1. Fergestads bøker må du få med deg, de er litt utenom det "vanlige" når det gjelder spenning. Gled deg til Valdreskrimmen, den er også spennende :)

      Slett