mandag 20. august 2018

Macbeth og The American Drama Group på Castle Tour i Bergen

The American Drama Group leverte en fantastisk Macbeth i Bergen i kveld
De årlige besøkene til The American Drama Group er en godt bevart hemmelighet, for det er ikke mye de reklamerer for sine besøk. Allikevel fikk de godt besøk i kveld, og en fin start på sesongens turnè av Europa, med et av Shakespears aller mest dramatiske stykker. Etter å ha lest Jo Nesbøs tolkning av Macbeth i årets roman fra den kanten, og også sett Opera Bergen sin tolkning i april i år, føler jeg at jeg kjenner handlingen godt.

Mine to skjønne kulturkjerringvenninner og jeg, hadde utstyrt oss med sitteunderlag, fleestepper, dunjakker og kaffekopper med noe lurt i, og nøt kvelden med glimrende skuespilleri.


Ved første øyekast kan en gjerne tro at dette er engelsk amatørteater på sitt beste, men denne gjengen er utrolig flinke og proff til fingerspissene. Det er lange monologer i Macbeth og disse fremfører de uten å stusse, med en innlevelse og en mimikk det er klasse over.

I deres tolkning fikk de fint frem Macbeths kvaler rundt å skulle drepe seg vei frem til makten og kongetronen, og de tre åndene hadde en fremtredende rolle i stykket.



Skuespillertruppen består bare av seks personer, men når en sitter og ser på, føles de som mange flere, for alle sammen spiller doble og triple roller. Det er utrolig at de hele tiden husker hvem de er, og hva de skal si, samtidig som de er så trygg på scenen at de takler litt uforutsigbart fjas.

Jeg gleder meg til neste august, da kommer de tilbake til Bergen med 
En midtsommernatts drøm. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar