søndag 18. mai 2014

Ildens øye av Jorun Thørring - andre bok i serien

Liker du krim fra nordnorge, så er dette en serie jeg kan anbefale deg. Jeg har lest de to første på rappen, først Glassdukkene som dere fikk en smakebit fra forrige søndag, og nå Ildens øye. Tredje bok i serien har kommet ut, og den heter Mørketid.

Forlaget røper dette om handlingen:
Mai 1969: En voldsom brann bryter ut i den gamle trehusbebyggelsen i Tromsø sentrum. Når brannmannskapene har fått flammene under kontroll, finner man to døde personer i kontorbygningen til firmaet Andreas Fjeld A/S. Den ene identifiseres som Fjelds eldste sønn, Karl. 

Oktober 2007: En mann ringer på døren til familien Fjelds bolig. Mannen viser seg å være Karl. Han unnslapp brannen og er tilbake i byen. Hvorfor har han aldri gitt livstegn fra seg? Hvem er gravlagt i hans sted? Før Karl igjen forsvinner, oppstår en ny dødsbrann i sentrum. 



Førstebetjent Aslak Eira får ansvaret for etterforskningen. Karl Fjelds tilbakekomst setter nytt søkelys på brannen i 1969. To saker med førti års mellomrom skal løses parallelt, men noen ønsker å la fortiden hvile i fred. Sentrale vitner blir systematisk brakt til taushet.

Min mening om boken:
Dette er ikke en parallellhistorie, handlingen foregår i "nåtid", mens vi i små drypp får vite om hendelsene i 1969, som ligger bak det som skjer nå.
Det er stort sett Aslak Eira som leder an, selv om vi også får innledende tråder hvor andre får all oppmerksomheten. Det skjer noe hele tiden, for dette er en krim med en utrolig mettet handling. Skrivestilen og kvaliteten på det jeg leser kjenner jeg igjen fra Glassdukkene, som jeg leste for bare noen uker siden, og jeg liker fremdeles det jeg leser. Forholdet Eira har til sønnen har utviklet seg, han er 17 år og har endret personlighet etter han har fått seg en kjæreste som er litt eldre. Dette innslaget tilfører handlingen en nerve som gjør lesingen riktig så pirrende, og måten det ble avrundet på gjør at jeg ser frem til neste bok.
Jorun Thørring skriver overbevisende, jeg finner ingenting å "ta henne på", om det var det jeg var ute etter. Historien er troverdig og de mange ledetrådene som blir lagt ut blir forklart og nøstet sammen til et fornuftig hele mot slutten. Dette er spennende krim på sitt beste, satt i nydelige nordnorge med samen Aslak Eiras kultur og personlighet som en samlende styrke.

Finn flere smakebiter hos Mari
En smakebit:
Jeg har aldri vært så lykkelig for min underordnede stilling før, mumlet Benjaminsen og så tvers igjennom ukomfortabel ut. Ikke tale om at det kan være min oppgave å informere familien. Sånt krever atskillige lønnstrinn. 

Den tredje boken Mørketid skal jeg høre på lydbok, men den kommer ikke ut verken for ører eller øyne, før 17 juni, så den må jeg vente litt på.
Siden Berit kommenterte at de to bøkene omhandlende Orla Os, Skyggemannen og Tarantellen er hakket bedre enn serien om Aslak Eira, så må jeg vel til pers her også, takk for supert innspill Berit!

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2009
Sider: 366
Kilde: Biblioteket

18 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok. Tack för smakebiten! Ha en fin söndag.

    SvarSlett
  2. Norsk krim läser jag gärna och den första boken har översatts till svenska. Tyvärr är den slut, men jag har lagt den på bevakning :)

    SvarSlett
  3. Låter riktigt spännande, tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  4. Flott smakebit, disse bøkene MÅ jeg bare få lest :)

    SvarSlett
  5. Spännande smakbit. Ha en fortsatt bra söndag.

    SvarSlett
  6. Det hørtes spennende ut! Jeg har ikke lest noe av Jorun Thørring men satte Glassdukkene opp på leselisten sist uke :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Høres veldig spennende ut. Jeg noterte meg forfatteren forrige søndag. Så skal se nærmere på disse. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Spännande. Tack för tips och smakbit! :)

    SvarSlett
  9. Verkar vara en spännande bok, tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Ja, disse bøkene digget jeg.:) Ser frem til neste bok i serien om Aslak Eira.:)

    SvarSlett
  11. Åh, ännu en norsk krimförfattare att notera! Tack för smakbit och tips.

    SvarSlett
  12. Verkar att vara en spännande bok. Ha en fortsatt bra söndag.

    SvarSlett
  13. Låter riktigt intressant! :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Takk for smakebiten! Det er fint med tips til sommerlektyren ;)

    SvarSlett
  15. Jorunn Thørring ser ut til å være en dame jeg må få lest bøkene til. Spennende!

    SvarSlett
  16. Virker som spennende bøker, jeg ble i alle fall overbevist og skal notere meg dem! Takk for tips, ha en fin uke :)

    SvarSlett