fredag 30. mai 2014

Du elsket alltid havet av Lucy Clarke

Etter å ha lest et par flotte anmeldelser av denne boken, fant jeg ut at dette må være en fin sommerbok til late dager i solen. Solen skinte og jeg klarte ikke spare boken til ferien, så jeg satte igang.

Fra bakpå boken: 
Det er to grunner til at folk reiser. Enten leter de etter noe, eller så rømmer de fra noe. Mia gjør begge deler. Så blir hun funnet død.
Hva gjør du om du blir fortalt at din eneste søster, hun du trodde du kjente alle hemmelighetene til, har tatt sitt eget liv? Katie blir knust da lillesøster Mia blir funnet omkommet på Bali. Hun hoppet utfor en klippe, sier politiet. Men Katie nekter å tro det og starter sin egen etterforskning.
Alt hun har igjen etter Mia, er dagboken fra reisen hun var på de siste månedene hun levde. Side for side, land for land, nøster Katie opp i søsterens liv.
Det hun oppdager, endrer alt.


Du elsket alltid havet handler i grove trekk om forholdet mellom Katie og lillesøsteren Mia. Katie er omtenksom, velorganisert og punktlig og et dydsmønster som Mia har vanskelig for å leve opp til. Selv om Katie elsker lillesøsteren sin, opplever hun henne som en som bare tenker på seg selv. Etterhvert som vi får belyst livene til søstrene, blir vi også kjent med flere forhold, som fungerer minst like dårlig som det mellom Katie og Mia.
Deres far stakk plutselig av til Maui da jentene var små, uten at de har fått noen grunn til hvorfor. Deres mor er død nylig og har hatt hele livet siden han stakk, på å forklare tingenes tilstand for barna. Her er mange kronglete sidesprang i denne boken, men røper jeg dem ødelegger jeg det som er av nerve i boken.

Min mening om boken:
Det er intet mindre enn seks blurber på denne boken, som forteller oss hvor bra boken er. Beathe har blitt sitert på hedersplassen bakpå boken, og det er jo gøy å se.
Min begeistring ligger nok....  (eh... vent litt jeg skal bare leite litt........) Nei, beklager fant den ikke.
Lite forsøk på å være morsom der, men som dere skjønner, dette var ikke noe for meg. Katie reiser i sin søsters fotspor 6 måneder etter hun selv var på Maui, Bali og Australia. Hun bruker dagboken til søsteren som guide, men kom ikke å fortell meg at hun ikke har lest hele dagboken med en gang hun fant den, eller på den lange flyturen. Hun leser dagboken dag for dag, og blir like overrasket hver gang noe nytt og heftig blir avslørt (uten at hun noen gang leser videre fremover...) Lite sannsynlig spør du meg.
Når Katie besøker Bali hvor søsteren forulykket treffer hun sannelig på Mias venn Noah, som også er tilbake dit. Finn som Mia reiste med dukker også opp, så det blir en riktig så rørende sluttscene der på klippekanten.

Omtalene jeg hadde lest lovet reiseskildringer og flotte omtaler av stedene de er innom. Jeg tror jeg hadde for høye forhåpninger til dette og følte at jeg fikk alt for lite. Selve historien hadde store hull i troverdigheten, og spenningen uteble. Litt overrasket ble en jo fra tid til annen, når dagboken avslørte det ene forholdet etter det andre som har vært holdt hemmelig. En fin bok om forhold er dette jo, for handlingen er spekket med historier rundt hvordan det kan føles å være i et forhold til et annet menneske, enten det er kjærlighetsforhold, søskenforhold eller forholdet far/datter.

Her kan du lese hva Beathe og Gro synes om boken!

Forlag: Apropos
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 315
Kilde: Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Har ikke hørt om boka før, og kjenner at jeg ikke ble så veldig fristet etter å lest omtalen din. Jeg liker bøker med reiseskildringer, det gir meg lyst til å reise selv. Og Bali frister jo veldig. Men jeg får nok finne en annen bok fra det området, det skal ikke mangle alternativer. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke alle omtaler som fremstår som fristelser. Men smaken er som baken, Beathe og Gro var betraktelig mer begeistret enn meg :)

      Slett
  2. Ja, tenk om alle bøkene kunne hatt priser som i 1998 ;) Kjempegøy å finne den gamle boklisten min, der var det mange bøker jeg hadde glemt - og det er jo spennende å se hvordan man forandrer seg underveis. Når det gjelder boken du skriver om her, så tror jeg kanskje det er en bok for meg, for jeg har en liten følelse av at du og jeg er på hver vår halvdel når det gjelder smaken, hi hi ;) Ønsker deg en strålende helg, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sier du at vi sjelden er enig? Hm... følger spent med på din neste omtale :)

      Slett
  3. Synd du ikke likte denne boken, men sånn er det, jeg hadde en liten anelse om at denne kanskje ikke var noe for deg. Kan være enig med deg at det hørtes rart ut at hun leste dagboken stykkvis og at hun på den måten fikk mange overraskelser underveis på hvor hun skulle osv... hadde dette skjedd i virkeligheten hadde det nok ikke vært gjort akkurat slik....men igjen hvor sannsynlig er det at man faktisk tar den samme turen på den måten som hun gjorde? Men det er alltid kjekt å se hvor forskjellig man opplever bøkene og det skal nå noe til å like det samme hele tiden også. Nå blir det litt rydding i altanbedet og litt kosting før det er tid for å slappe av og nyte SOLEN! Ha en fin lørdag,kjære du!

    SvarSlett
    Svar
    1. En må nok bare akseptere rammene som er satt også kose seg med boken ut i fra det. Det var jo kjekt med et skråblikk på backpackerlivet, noe som høres glamorøst ut i teorien men som jeg tror er preget av å leve en klisjè. Tror mange backpackere tror de opplever noe unikt, men så gjør de bare det alle andre gjør. Vel, vel jeg har ingen pondus til å uttale meg som ikke har vært utenfor Europa :) Nyt solen, her i trøndelagen er det iskaldt i dag.

      Slett
  4. Jeg syntes dette var en OK bok å lese om en kun ønsker å bli underholdt, og jeg mener også at reisebeskrivelsene var fine. Men plottet var opplagt og karakterene lite spennende. Men litt mer begeistret enn deg, men jeg lo ikke stiften og jublet over denne, dessverre :)

    Fin omtale og takk for link :)

    SvarSlett
  5. Jeg koste meg med boken - lett sommerunderholdning på terrassen i solsteiken.

    SvarSlett
  6. Oi, eg held på med denne nå. Likar at den er lettlest, meir veit eg ikkje enda ;)

    SvarSlett