torsdag 31. desember 2009

Takk for det gamle alle sammen!!

Kjekt med store stuevinduer og naboer som sender pengene sine opp i luften. Nyttårsaften er en rolig dag hos oss, vi har spist lutefisk/lasagne og jeg har veid og regnet for å se hvor mye erterstuing jeg kan få for 10 karbohydrater. Lutefisken har ikke vært den samme etter at vi for 6 år siden kuttet ut baconet, og i år forsvant potetene, men jeg akter ikke å rykke tilbake til start, bare for denne kvelden.
Sondre er ikke interessert i å gå julebukk eller i raketter, så det slipper vi unna. I dag tok vi oss en liten ettermiddagstur til mormor og morfar, og slo av årets siste prat.
Dagens dessert ble et støvete pepperkakehus, som ble knust med kjevle og mye leven.
Heldigvis forsvant skyene, så nå har vi sjangs å få øye på måneformørkelsen som skal være på dagens fullmåne. Blåmåne heter det når det er to fullmåner i samme kalendermåned, og det er litt spesielt at den havner på en nyttårsaften.
I morgen pakker vi i bilen og kjører på fjellet for å fyre opp noen kilo ved, og stå litt på ski.

onsdag 30. desember 2009

Opera - Giuseppe Verdi - La Traviata

Ting kan virkelig balle på seg, og genuint nyskjerrig som jeg er på det meste, så skal jo ingenting være halvgjort. Jeg kan ikke påstå at opera har vært min store lidenskap, men debut`en min med Don Giovanni, av Mozart i Royal Opera House, skremte meg ikke vekk. Det var Franziska som spanderte på min 20 års dag, da vi begge var au-pair i London. Min andre opera, Carmen (av Georges Bizet), så jeg sammen med Frode, i det store amfiet i Verona.
I år har jeg faktisk sett/hørt et par oppsettninger, og jeg har et par på kulturprogrammet for 2010.
For et uinnvidd øre, som jeg jo har, er det ikke så lett å virkelig forstå opera, og derfor er det lurt å kjenne storyen på forhånd. Av denne grunn har jeg laget meg en liten enmanns studiegruppe, som startet på biblioteket i går. Der lånte jeg musikken til La Traviata, og noen bøker om Verdi. Internett er gode greier, men det var ikke meg forunt å finne mye stoff på norsk. Men jeg fant hans bibliografi, så når jeg nå leser Børre Qvammes bok om G. Verdi så kan jeg følge med på bibliografien.
Qvamme forteller om en Verdi som kommer fra fattige kår, i en helt umusikalsk familie, i en pitte liten landsby Le Roncole. Han var født i 1813 og Qvamme skildrer godt hvordan Europa var på den tiden, med mye kriging og flytting av grenser.
Giuseppe kom seg heldigvis sakte men sikkert frem i verden, støttet av mennesker som ante hans tallent. Han fikk gå på skole, bekostet av andre, og med tiden begynte han å komponere og klare seg selv.
Qvamme klarer å en fantastisk måte å få frem hvordan Verdi skrev hver stemme i en opera til en spesiell sanger, og jeg aner at det er mer til opera enn jeg først har trodd. Sin første utgivelse var Oberto, i 1839. Deretter skrev han ca. en opera i året, frem til 1862. De fire siste var med betydelig lenger mellomrom. Han har komponert 28 operaer men her i min forkortete liste tar jeg bare med de jeg kjenner:
Nabucco - 1842
Macbeth - 1847
Rigoletto - 1851
La traviata - 1853
Aida - 1871
Otello - 1887
Falstaff - 1893
Han døde som en gammel rik mann, 4 år etter sin kone som han hadde vært sammen med i 50 år.
Nå er det jo sånn med opera at komponisten må ha en story å sette musikk til (Librettoen). La traviata er bygget på Alexandre Dumas dy.`s roman "Kameliadamen", som kom ut i 1848. Denne anses å være delvis bygget på Dumas`egne erfaringer med Mari Duplessi en ung kurtisane han forelsket seg i.
Uroppførelsen av Verdis opera i 1853 ble ingen suksess. Publikum ble antagelig forbløffet og skuffet over å se en alvorlig opera i samtidige kostymer. Da den ble satt opp i Venezia året etter med andre sangere og gamle kostymer, ble den en stor suksess.
Opera har ofte litt av alt, lek og morro, intens dyp kjærlighet, gjerne ispedd sjalusi og forviklinger, som til sist ender med død og fordervelse. Det er bare å gi seg henn....

tirsdag 29. desember 2009

Sommerferie 2010

Vel, det er en stund til, men i disse kalde tider er det godt å ha noe varmt å glede seg til. Årets tur blir en klassisk biltur. Sondre har ikke likt å kjøre bil, men har kommet seg veldig, så da våger vi oss litt nedover i Europa en tur. Målet er Chaam i Nederland, og i dag har jeg bestilt "igloen" vi skal bo i en uke. Herfra skal vi ta turer til høyeste toppen i Nederland, Belgia og Luxemburg. På veien bremser vi ned litt på Himmelbjerget så har vi vært på høyeste toppen i Danmark også. Vi skal kjøre via Oslo til Høganås hvor vi bor på vandrerhjemmet Ørestrand i noen dager. Derfra tar vi båten til Danmark og finner på noe gøy Køben, Legoland... Etter uken i Nederland kjører vi hjem igjen via Hirtshals, hvor vi benker oss i bufèen på "Danskebåten".

Håpet er lyseblått

Himmelen er i alle fall lyseblå, uten en sky og temperaturen har sunket til -5. I dag busser jeg rett fra jobb til by`n og går på Hovedbiblioteket. Skal se om jeg finner noe musikk, gjerne La Traviata av Verdi, for å se om jeg liker den, før jeg evt. går å hører den i London. Jeg tar turen oppom farmor en stund før jeg skal møte Susanne og vi skal gå på kino og se "Miraklet i Lourdes". Den har fått fantastisk omtale fra "alle", og BT skriver: "Som et lite mirakel kommer denne østerriksk/franske filmen rullende inn på lerretet og fyller meg på samme måten som spisesalen i åpningsscenen fylles med folk. Gradvis, og så elegant og presist at jeg blir helt frelst. Selv om jeg verken tror på Gud eller mirakler." "Dermed blir filmen noe så sjeldent som en smart, skarpskodd og svært underholdende film om religiøsitet, tilgjengelig for både troende og ateister".
Ett lite etterord: Det var en stor drittfilm, ville gitt den en 3`er! Sikkert noe jeg ikke skjønner, men sånn er livet.

mandag 28. desember 2009

Himmel og hav kor det snør i Bergen!

På vei til jobb om morningen
Dette er vi ikke vant med. Jeg og Susanne var ute å måket frem bilen, døren til vedboden og bakken opp, men nå laver det ned igjen. Kan bare glemme å få opp bilen på en stund. Frode og Sondre sitter på Snåsa og lengter.... etter snø altså.
Fjusket litt med det bildet, skal prøve å ta noen på vei til jobb i morgen, så skal dere få se.
Mine hjemme "alene" kvelder går med til å planlegge Londontur, lese og bestille bøker om Giuseppe Verdi, fyre opp de røde lysene og holde fyr i peisen.
Mandagsveiingen viste at jeg har tatt av 1 kilo i juleuken, så jeg er fornøyd, selv om jeg falt ut av ketosen, og strever no med å komme meg inn igjen. Jeg har begynt å merke det på klærene, og på bevegeligheten. Tisser på ketosesticks hver kveld nå, for å se om det tar 14 dager igjen, bare etter en liten "glipp".
Londontur ja, jeg får 3 kvelder og like mange muligheter til å gå å se noe spennende. Jeg har sett "Phantom of the Opera" flere ganger og elsker musikken til Webber. Nå har han kommet med en oppfølger, som finner sted i USA 10 år etter. "Love Never Dies" heter denne, som hadde premiære for 2 måneder siden. Den har jeg sikret meg en kjempeplass til!
Jeg har notert meg to Guidede turer som jeg har lyst å være med på, og funnet ut om både opera og konsert i Royal Festival Hall. Her blir det program fra morgen til kveld.

søndag 27. desember 2009

Bokliste jan - des 2010

  1. Dan Brown - Tapte Symbol - 6
  2. Rickard Herrmann - Mine gleders by - 5
  3. Nick Hornby - Juliet, Naked - 4
  4. Camilla Lackberg - Havfruen - 4
  5. Åsa Larsson - Til din vrede går over - 4
  6. David Papineau - Filosofi for vår tid - 4
  7. Jamie Ford - Hotellet på hjørnet... - 4
  8. Gert Nygårdshaug - Honningkrukken - 4
  9. Alan Bennet - En uvanlig leser - 5
  10. Ken Follet - Stormens Tid I - 4
  11. Gert Nygårdshaug - Jægerdukken - 4
  12. Ken Follet - Stormens Tid II - 4
  13. Monica Ali - Brick Lane - 5
  14. Gert Nygårdshaug - Kiste nummer fem - 4
  15. Ketil Bjørnstad - Damen i dalen - 4
  16. Harper Lee - Drep ikke en sangfugl - 5
  17. Ayn Rand - Kildens Utspring - 6
  18. Per Olov Enquist - Styrtet engel - 2
  19. Gert Nygårdshaug - Liljer fra Jerusalem - 4
  20. Britt K. Larsen - Det vokser et tre i Mostamagg - 5
  21. Gregory Roberts - Shantaram - 6
  22. Gert Nygårdshaug - Mengele Zoo - 4
  23. Thure Erik Lund - Grøftetildragelsesmysteriet - 2
  24. Harlan Coben - Livstegn - 4
  25. Harlan Coben - Harde slag - 4+
  26. Muriel Barbery - Pinnsvinets eleganse - 6+
  27. Paulo Coelho - Seierherren står alene -
  28. Mitch Albom - Tirsdager med Morrie - 5
  29. Gunhild Dahlberg - Norge i dag - 5
  30. Kjetil Bjørnstad - Nåde - 5
  31. Sarah Waters - The Little Stranger - 5
  32. Monica Ali - Blått som Alentejo - 3
  33. Knut Ove Knausgård - Min Kamp 1 - 5
  34. Lori Lansens - Aldri alene - 5
  35. Kluun - Kvinne går til lege, mann... - 5
  36. Karin Holmquist - Potensgiverne - 5
  37. Gert Nygårdshaug - Klokkemakeren - 4
  38. Harlan Coben - I den skogen - 5
  39. Paulo Coelho - Seierherren står alene - 5
  40. Ketil Bjørnstad - Villa Europa - 5
  41. Harlan Coben - En siste sjanse - 4
  42. Sarah Waters - Smaken av fløyel - 4
  43. Andrew Taylor - Arven etter de døde - 4
  44. Jan M. Fongen - Aldebaran - 5
  45. Arnaldur Indridason - Vinterbyen - 5
  46. Melanie Wallace - Vintervakten - 4
  47. Tomas Espedal - Imot kunsten - 5
  48. Merete Junker - Jenta med ballongen - 4
  49. Minette Walters - The ice house - 5
  50. Mo Hayder - Ritualer - 5
  51. Håkan Nesser - Carmine Street - 5
  52. Fred Vargas - Vampyrens hevn - 4
  53. Lars Kepler - Hypnotisøren - 5
  54. Jørgen Jæger - Karma - 5
  55. Torkil Damhaug - Døden ved vann - 6
  56. Knausgård - Min kamp nr. 2 - 4
  57. Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bok - 5
  58. Øystein Wiik - Dødelig applaus - 5
  59. Liza Marklund - Postcard killers - 5
  60. Alan Bradley - Det søte på bunnen av kaken - 5
  61. Johan Theorin - Skumringstimen - 5
  62. Lisa Genova - Alltid Alice - 6
  63. Isabel Wolf - Vintage affæren - 6
  64. Johan Theorin - Nattefokk - 6
  65. Clive Cussler- The Spy - 4
  66. Gaston Leroux - Phantom of the Opera -
  67. Lorraine Lopez - Søstrene Gabaldon - 5
  68. Harry Bernstein - Den usynlige muren - 6
  69. Kaabergøl&Friis - Gutten i kofferten - 6
  70. Harry Bernstein - Drømmen - 6
  71. Andre Bjerke - De dødes tjern - 5
  72. Andre Bjerke - Skjult mønster - 5
  73. Andre Bjerke - Enhjørningen - 4
  74. Robyn Davidson - Egne veier - 5
  75. Wolfgang Buscher - Tyskland, en reise - 4
  76. T.B. Stornæs-Nilsen - Berlin, et europeisk drama - 4
  77. Susan Abulhawa - Morgen i Jenin - 6
  78. Chris Tvedt - Dødens sirkel - 5
  79. Pat Conroy - Byen ved elven - 5
  80. L.S. Christensen - Bernhard Hvals forsnakkelser - 5
  81. Tom Egeland - Fedrenes løgner - 4
  82. Johan Theorin - Blodleie - 5
  83. Anna Gavalda - Hunting and Gathering - 6
  84. Paul McKenna- Bli slank og sunn - 5
  85. Mario Vargas Llosa - Bukkefesten - 3
  86. Sofi Oksanen - Stalins kyr - 5
  87. Arne Næss - Det frie menneske - 2
  88. Mario Vargas Llosa - Rampejenta - 4
  89. Arne Næss - Livsviktig - 5
  90. Unni Lindell - Sukkerdøden - 5
  91. Jette Kaarsbøl - Din nestes hus - 5
  92. Sissel-Jo Gazan - Dinosaurens fjær - 5
  93. Lars Kepler - Paganinikontrakten - 5
  94. Jostein Gaarder - Julemysteriet - 4
  95. Jonathan Franzen - Frihet - 3
  96. Lawrence Hill - Noen kjenner mitt navn - 6
  97. Ildefonso Falcones - Fatimas Hånd - 4

3. juledag og vi finner roen igjen

Jeg er utrolig heldig! Som har muligheten til å omringe meg med familie og venner sånn som jeg kan. Håper fler tar seg en "timeout" og tenker over hvor heldige vi er som bor i verdens beste land og verdens beste by, tør jeg påstå! Susanne er på kino, og gutta boys er reist til Snåsa for noen dager, så her er det rolig. Fant fram en gammel Eric Clapton, fyrte godt i ovnen og nyter mitt nyryddete hus. Har tatt inni kjøkkenskapene i dag, og fått luket ut et par kasser til Fretex.
Jeg har vært i badekaret og prøvd et par av mine nyervervede spa godbiter. Sondre kjøpte en vidunderlig saltskrubb som det kan bli lett å bli avhengig av. Vi har fått "drømmeduken" til jul, så jeg klarte ikke vente med å rydde vekk litt jul i et hjørne av stuen. Frode har fått opphøyet status til "Drømmemannen" etter årets julegave, Londontur. Så 13-16 mai, er det avgårde til "Mine gleders by" igjen. Må selvfølgelig repetere Richard Herrmann`s bok med samme tittel før jeg reiser. Også fant jeg mange godbiter i Tor Åge Bringsværd sin bok "London", som må finleses igjen. Siden jeg begynner å bli lommekjent i denne vidunderlige by, og er der en gang i året, så må jeg ha et "tema" for turen. Ikke helt bestemt meg ennå, men oppsøker nok noen gjengangere, og så ramler det nok inn nye innspill i de månedene jeg har, til å glede meg. Royal Operahouse i Covent Garden hvor jeg opplevde min første opera, har både Aida og La Traviata på programmet når jeg er der. Får være om meg når de legger ut billetter for salg.