søndag 30. april 2017

Vi fant både Shakespeare og Munch i Oslo

Mamma og jeg har hatt noen innholdsrike timer i Oslo. Med bare en overnatting, ble det et tett program, og mange skritt på telleren, men været sto oss bi og gjorde det til en flott opplevelse.
Lørdagens runde startet (selvfølgelig) på Eldorado, den  beste bokhandelen i hele verden. Boken jeg hadde tenkt å kjøpe hadde de dessverre ikke, (Malerens muse av Lise Strømme) så den er nå bestilt på ARK`s glimrende klikk & hent tjeneste.
Da jeg så Margareth Atwood sine bøker, undret jeg meg over  at de ikke benyttet seg av, at den nye serien, som bygger på romanen Tjenerinnens beretning har blitt en kjempe suksess, for den boken glimret også med sitt fravær i hyllene til Eldorado. Selv har jeg lest den for noen år siden, det var min første dystopi, og den ga mersmak, for jeg har lest mange flere etter denne.

Min skjønne mamma på Eldorado
Etter en runde hvor vi forsøkte oss på litt tafatt shopping gikk vi til Amundsen bryggeri og spiseri for å spise middag. Årsaken til at butikkrunden ble litt amputert var menneskekaoset langs Karl Johan siden dette var dagen for det store Sentrumsløpet. I dag så vi flere svette lycrakledde mennesker enn pene fruer, men stemningen var stor og de fleste tok kø-kaoset med godt humør.

På Amundsen fikk de beholde sitt store ølutvalg, siden vi koste oss med hvitvin og deilig fish and chips, til det var tid for helgens høydepunkt, og årsaken til at vi reiste til Oslo, nemlig Nationaltheatrets tolkning av Shakespearestykket Som dere vil. Som de drevne teatergåerne vi er, bestilte vi vin til pausen før vi klatret inn på orkesterplass og tok til å studere kulissene. Jeg ble litt skeptisk da jeg så de enkle og moderne kulissene som sto fremme, men det tok ikke lang tid før jeg var frelst. Her var det høy musikk, full fart og mye humor. Skuespillerne var kjempeflinke, og stykket var veldig bra. Med seg på scenen hadde de en kube laget av blader, som skuespillerne stupte inn og ut av. Det ble klatret i de store kubene, og forskjellige scener ble spilt ut i disse boksene. Det funket veldig bra, og jeg likte godt det at de inkluderte musikerne som satt på scenen i skuespillet. Bertine Zetlitz medvirker i forestillingen med flott sang, og hun står også oppført som medansvarlig komponist og forfatter av sangtekster. Zetlitz var ikke det eneste kjente navnet blant skuespillerne, vil du vite hvem flere som var med, ta en titt på Nationaltheatret sin side.
Bor du i Oslo kom deg på teateret i mai, du vil ikke angre!!

Kvelden ble avsluttet på Olivia i Østbanehallen, før vi tuslet tilbake til vårt kjempeflotte hotell, som jeg virkelig skal bruke flere ganger. Comfort på Karl Johan har en utrolig flott restaurant og bar, og hotellet er utrolig smakfullt innredet. De tilbyr wifi, utsjekking så sent som kl.18, treningsrom og en fantastisk frokost.
Søndagen hadde vi formiddagen på oss før vi skulle fly hjem, og på planen sto Munchmuseet. Siden vi brukte mye kortere tid på å gå til Tøyen fikk vi besøkt Norges eldste Botaniske hage før museet åpnet.

Vi var litt uheldig med timingen for vårt besøk til Munchmuseet, for akkurat nå holdt de på å rigge ned en utstilling for å sette opp en ny som skal åpne neste lørdag. Men som plaster på såret var det gratis adgang til festsalen hvor et lite utvalg av Munchs verker hang fremme.

Signert Steffen Kverneland
Temaet var Munch og det moderne bylivet, og med kompendie i hånd, gikk vi rundt og nøt de flotte bildene. Vi så også slutten på filmen de viste, og helt til sist viste de oss skissen av det nye planlagte Munchmuseet, en bygning som diskusjonen går hardt rundt.

Jeg har vært og hørt Munch-kjenneren Steffen Kverneland snakke om sin bok Vampyr, men også om Munch og det nye museet, og jeg er helt enig med ham at det nye museet skulle hatt en langstrakt arkitektur, som henspeiler på livsfrisen til Munch, og hans kjærlighet til kystlinjene i Åsgårdstrand. Vil du lære mer om Edvard Munch, ta gjerne en titt på museets flotte nettside!
Sjekk ut gatekunsten vi passerte etter vi hadde vært på museet! Gjett om jeg gikk bananas da jeg så Steffen Kvernelands kunst på en kjempevegg 😊😊😊

På vei tilbake passerte vi Oslo fengsel, og siden Olsenbanden er en del av historien vår gikk vi opp allèen som fra nå av skal hete Egon Olsens allè. Tilbake i sentrum vandret vi videre ut på Tjuvholmen hvor vi satte oss ned i solen, og drakk kaffe. Sko ble sparket av, og leggene som trengte litt påfyll av solstråler hadde det godt, og vi kulte `an så lenge vi greide, før vi la turen via slottet og igjen satte nesen mot Oslo S(entralbanes)tasjon.

Allèen opp mot "Botsen" som fra nå har fått navnet Egon Olsens allè

Kunst er kunst

Uteområdet til Astrup Fearnley er nydelig utsmykket

1. Fint at lu likte Som dere vil. Har sett det 2 ganger allerede. Var der for annen gang på fredag. Anbefaler det til alle som bruker å gå på teateret.

1. Så gøy å høre at du har sett det, og at du likte det så godt at du spanderte på deg et nytt besøk. Jeg digget det, har sett mye Shakespeare og det meste har vært klassisk, men dette her var utrolig gøy. Er redd mange tenker Shakespeare kan bli for sært eller høykulturelt, men det er det virkelig ikke.

2. Kjekt dere har kost dere��☀klem lille søss

1. Ja, vi koste oss kjempemasse, for en herlig mamma vi har :)

3. Skal si du fikk med deg mye i Oslo. :) Hørte på Knausgård på Lindmo i går og han har visst satt sammen den nye utstillingen til Munch med bilder fra kjelleren. Interessant, han har plukket frem helt ukjente bilder av Munch.

Ang Tjenerinnens beretning og Eldorado, tror jeg ikke den finnes på lager i Norge lenger. Jeg sjekket de fleste nettbutikkene her for et par uker siden, og ingen hadde den.

Eller blir jeg veldig fristet til Oslotur av innlegget ditt. Har blitt invitert til bloggerlunsj med Jussi 18 mai, det har kanskje du også? Men tviler på at jeg kan unne meg luksusen med en fridag og fly ned og opp.. siden jeg skal på Lillehammer i månedskiftet på litt.festival..
    Kunne godt ha tenkt meg å sett det Shakespearestykket også:)

Ha en fin 1.mai Tine.:)

1. Ah... det skulle jeg fått med meg. Det ble et litt stusselig møte med Munchmuseet for vår del, men sånn går det når vi ikke planlegger skikkelig. Tror Eldorado er unnskyldt når det gjelder Tjenerinnens beretning, kanskje forlaget skulle være litt mer forutseende å hatt et nytt opplag klart?
      Det blir nok ikke en ny Oslotur på meg så snart, og husbonden er i Amsterdam 18 mai, men det hadde jo vært gøy med dette forfattermøtet. Få for all del med deg Shakespeare hvis du velger å reise, men det blir i lengste laget for oss fra periferien :) Ha en strålende 1.mai Anita!

4. Det høyres ut som dykk har hatt ein kjekk tur! Eg satt akkurat og kikka på tidlegare hendingar 1. mai på facebook, og då kom det opp ein Oslo-tur for 3 år sidan. Det var og ein tur med fleire museum blant anna Teknisk museum som var ei oppleving. God 1. mai, Tine!