lørdag 24. februar 2018

En sang for druknede sjeler av Bernard Minier

I Bernard Miniers oppfølger av fjorårets store brakdebut  Hvis helvete var av is, møter vi igjen kriminalførstebetjent Martin Servaz. Jeg likte godt debuten, så forventningene var store til En sang for druknede sjeler.

Forlaget om boken:
Kriminalførstebetjent Martin Servaz blir kastet inn i sin vanskeligste og mest personlige sak. En professor i antikk historie blir myrdet, en hundeoppdretter blir spist opp av sine hunder. Hvorfor herjer døden denne lille universitetsbyen i Sørvest-Frankrike, der studentene en dag vil være regionens nye elite?
Konfrontert med en verden som er skremmende i sin perversitet, tvinges Servaz til å vende tilbake til gamle hendelser og sår som rives opp på ny - både hos han selv og hans nærmeste.

Kriminalroman er det rette ordet for å beskrive Miniers måte å skrive på. I hans bøker får en mye mer enn bare krim, med etterforskning og oppklaring av et mord. Når det er sagt, dette er krim for tålmodige sjeler, som liker at historien fylles ut på alle mulige måter.

En lærer blir funnet drept, og Hugo på sytten år blir med en gang satt i varetekt, mistenkt for mordet. Kriminalførstebetjent Martin Servaz blir kontaktet av Marianne, en tidligere kjæreste, og hun forteller at det er hennes sønn de har satt inn. Hun forteller også at han er uskyldig, og på finurlig vis greier Servaz å bli satt på saken.

Ganske tidlig i handlingen penses leserens tanker inn på den gyselige Julian Hirtmann fra forrige bok. Han har noe uoppgjort med Servaz, og når et bestemt musikkstykke av Mahler når Servaz` ører, fornemmer han at Hirtmann er i nærheten.

Servaz og hans folk jobber bredt, og etterhvert greier de å finne frem til flere mulige ugjerningsmenn, blant andre en forsmådd elsker av den drepte. I en av flere sidefortellinger, får leseren høre om førstebetjentens datter Margot og hennes befatning med saken, og til tross for at vi i denne historien befinner oss i innlandet i Frankrike stifter vi også bekjentskap med en båtflyktning som blir utnyttet på det groveste.

Jeg skal ikke gå inn i en detaljert skildring av handlingen, til det er lydboken for lang og handlingen for innfløkt, men nøyer meg med å påstå, at hvis du likte Hvis helvete var av is, så vil du også like denne. Historien er velkomponert og spennende, med solide karakterer, overraskende vendinger i handlingen og besnærende intriger.

Yngve Berven som har lest inn lydboken, leser veldig bra. Jeg glemmer nesten at det er et menneske som leser for meg, noe som er et godt tegn. Han leser fort uten å legge igjen noe av seg selv som kan forstyrre leseopplevelsen.

Ryktet skal ha det til at det kommer enda en bok i serien, så det er bare til å glede seg!

Ebokhyllami har også lest og likt boken, noen flere?


Utgitt: 2018
Lyttetid: 20:16
Kilde: Lytteeksemplar

11 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest disse bøkene. Men som vanlig nr du skriver omtale får jeg lyst til å lese de du skriver om! Men det må gjøres noen begrensninger, og nå har jeg alt for mange bøker liggende på vent. En finværsmorgen igjen, med sol og vår i lufta. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. God tur til Berlin. Dit må jeg dra igjen. Har vært der mange ganger, men byen har så mye å by på så det blir aldri nok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i, det er min andre gang og det blir nok flere :) Kjekt at du får lyst å lese når jeg blogger, den følelsen går fra meg til deg også :)

      Slett
  3. Boka ligger i hylla her i stua, jeg titter stadig bort på den og prøver desperat å la være å begynne å lese. Har tenkt å spare den til en lang kjøretur i påska som lydbok :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøreturen kommer til å gå som en drøm :)

      Slett
  4. Jeg ser frem til denne boka.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hva du synes i forhold til den forrige :)

      Slett
  5. Hei Tine. Har selvsagt lest begge bøkene og digger dem. Synes forfatteren er kreativ og det jeg forventer skal skje i boka skjer ikke. Neste boka skal også leses ja👍
    God helg til deg og dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slutten valgte jeg å ikke si noe om, livredd for å røpe noe og ødelegge for alle som ikke har lest. Han kan det å gi oss uventede vendinger og uvanlige løsninger på utfordringene sine. Riktig god helg til dere også :)

      Slett
  6. Huhuuu...og nå har jeg begynt på bok 3 allerede. Klarte ikke begrense meg :) :) (...og den starter skremmende spennende!!!) Takk for link! Dette blir nok en påskehøydare for mange ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har vel kommet ut på originalspråket :) Kos deg masse med den!

      Slett