onsdag 27. mai 2015

Bildekryss for barn mellom 6 og 12 år - anbefales!

Siden jeg har tre store barn har jeg vært gjennom min skjerv av aktivitetsbøker. På ferier og hytteturer pakker jeg alltid ned puslerier til barna, men min erfaring er at bøkene stort sett ligger der halvskrevet, fordi det er så mye "rart" i dem.

Kryssordboken jeg har fått i hus nå, er en bok med utelukkende kryssordoppgaver. Det er 60 oppgaver i alt, med flotte bilder som det aldri er tvil om hva forestiller. Formatet er ganske stort, og med tykt papir som tåler litt røff behandling.

Vanskelighetsgraden øker utover i boken, noe som gjør at lillesøster og storebror fint kan dele på samme boken.


Jeg hadde boken med meg i barnehagen og testet ut de enkleste oppgavene på de som nettopp har blitt 6 år, men siden de sikkert er helt grønn på kryssord, og ikke kan skrive enda, ble det litt for vanskelig for dem.

Sondre på 13 løste den vanskeligste oppgaven så lett som bare det, så vi tok med oss boken i bursdagsbesøk til kusinene på 8 og 11.  De har begge sett morfar løse kryssord så de skjønte fort hva de skulle gjøre og fant oppgaver som passet til kunnskapsnivået sitt.
De var skjønt enige om at dette var gøy, og jublet da jeg lot boken ligge igjen hos dem.

Sånn ser de vanskeligste oppgavene ut
Eksempel på den nest letteste oppgaven

Tusen takk til Juritzen for leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. Dette kunne vært noe for min 8 åring. Han liker kryssord. Takk for tipset

    SvarSlett
  2. Så gøy, og hjernetrim er jo sunt uansett hvor gammel man er :) Tusen takk for kjempekoselig kommentar hos meg i dag (alltid koselig når du titter innom, men i dag ble jeg ekstra glad). Ofte blir jeg litt motløs når jeg leser bokblogger med lange, innholdsrike bokomtaler, fordi jeg så gjerne skulle skrevet slik selv. Men når jeg setter igang med skrivingen blir jeg liksom litt tom for ord...og det som kommer ned på "papiret" er følelsene jeg har rundt boken jeg har lest, og jeg tenker at dette kan umulig noen ha lyst til å lese. Og så kommer du og roser meg for akkurat det. Tusen takk igjen, Tine, du gav dagen min det lille ekstra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skulle bare vist at jeg har deg som forbilde når det gjelder dette. Så bra at jeg sa det til deg da :) Håper du får en super dag Anette!

      Slett