onsdag 2. juli 2014

De usynlige av Roy Jacobsen - nominert til Bokbloggerprisen

Bokbloggere skal i juli drive samlesing av De usynlige, som er en av tre bøker nominert til Bokbloggerprisen i klassen roman/krim. Jeg hadde ikke tenkt å lese boken, men nominasjonen ga meg heldigvis sparket bak jeg trengte - for dette var en fantastisk historie!

Når historien starter er Ingrid 3 år, hun bor på en øy sammen med mor, far, bestefar og tante Barbro som ikke er helt som hun skal i hodet. Øyen er liten, og det er hardt arbeid og fars lofotfiske som gjør at de får det til å gå rundt. Dette er ikke en bok om slit og sult, ei heller om mangler og ensomhet, men en ettertenksom beretning om livet på lille Barrøy, ytterst i havgapet nord i Norge.
Historien er ikke kun skrevet fra Ingrids synsvinkel, men handler om hele familien, om de usynlige reglene som får oss til å gjøre det vi gjør.
Noe som gjorde inntrykk på meg var beretningen om hvordan jentene ikke fikk en stol å sitte på i generasjonen før Hans som nå er matfar på gården. Da sto kvinnfolka ved bordet og spiste. Svigermor fikk sin egen stol å sitte på, først når hun hadde født sin første sønn.

Mange små hendelser er flettet inn i denne beretningen som gjør den levende og spennende å lese. Språket er av en annen verden, lyrisk som det vakreste dikt, men jordnært og folkelig med nok driv til å gjøre boken til en "sidevender". Denne boken gjorde godt å lese, og jeg forstår godt hvorfor så mange bokelskere har nominert denne til Bokbloggerprisen. Jeg brukte en lang, lat lørdag på å lese denne boken, og en bedre måte å tilbringe en fridag i solen finnes ikke.
På bloggen Artemisia finner du en fin omtale, og en liste over mange flere omtaler. Jeg sier som Anita, bøker som denne skrives det ikke mange av!

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2013
Sider: 245
Kilde: Biblioteket
Terningkast: 6

12 kommentarer:

  1. Denne vil jeg også gjerne lese en varm sommerdag på terrassen :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det spørs om det løpet er kjørt - med de varme sommerdagene altså :)

      Slett
  2. Takk for linking og fin omtale Tine :) håper dere får flere sommerdager ..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sommer i Bergen er det beste som finnes, men den er så alt for sjelden. Nå reiser vi heldigvis til sol og sommer på lørdag, så jeg får holde ut noen dager i tåkeheimen :)

      Slett
  3. En fantastisk bok som jeg synes burde vinne. Jeg la inn et innlegg om boka stort sett med bilder derfra, siden farsslekten min kommer fra de områdene. Vil du se ligger de http://kleppanrova.blogspot.no/2013/12/jacobsen-roy-de-usynlige.html
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Då har eg vore inne og sett på innlegget ditt. Flotte bilete frå eit flott landskap!

      Slett
    2. Takk for at du tipset om innlegget ditt, dette var veldig kjekt å se. Tenk vi var jo der i fjor, nå vil jeg tilbake :)

      Slett
  4. Av Bokbloggerprisens bøker har jeg denne og Disse øyeblikk igjen å lese, men De usynlige har vært utlånt på biblioteket lenge så det spørs om jeg rekker å lese den. Fint at du synes det er en fantastisk historie, da skal jeg uansett lese den :)

    SvarSlett
  5. Jeg har denne stående i hyllen, men har ikke fått lest den. Nå har jeg bestemt meg for å holde meg strengt til sommerlese planen, og så får denne bli en høstbok. Men jeg ser frem til å lese den :-)

    SvarSlett
  6. Enig med deg når det gjeld denne boka - som eg nettopp har lest ut (rettare sagt lytta ferdig). Eg var skeptisk i utgangspunktet, men det synte seg at det var ei fin forteljing. Omtale kjem.

    Veret her i fjordfylket er fantastisk, og det har det vore i lang tid. Eg treng ikkje reisa nokon plass for å få sol og varme. Enno er det halvannan veke til eg har ferie, - det er fint å ha noko å sjå fram til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet ikke hvorfor jeg vegret meg, men heldig vis tok jeg til vett :) Her er grått fremdeles, men det har bare nesten regnet.

      Slett
  7. Uff, jeg er kommet til side 44 og er veldig lite imponert, både av språk og innhold ... Er det meg det er noe galt med? Eller tar boka seg opp?

    SvarSlett